Uniwersytet Warszawski / Wydział Nauk Politycznych i Studiów Międzynarodowych / Instytut Europeistyki

Europeistyka - integracja europejska (profil praktyczny), niestacjonarne (zaoczne), pierwszego stopnia

Poziom kształcenia: I stopnia Forma studiów: niestacjonarne (zaoczne) Profil studiów: praktyczny Czas trwania: 3 lata

   powrót

Kierunki i specjalności

Jednostki prowadzące

Zapisy

od 2999-01-01 do 2999-01-01

Język wykładowy

polski

Opis



Minimalna liczba osób przyjętych (w ramach wszystkich ścieżek kwalifikacji) będąca warunkiem uruchomienia studiów:

Studia trwają sześć semestrów i są przeznaczone dla absolwentów szkół średnich. Mogą na nie aplikować osoby posiadające polską, zagraniczną, międzynarodową lub europejską maturę. Kwalifikacja odbywa się na podstawie złożonych dokumentów.

Program studiów obejmuje zarówno informacje o korzeniach integracji europejskiej, podstawach instytucjonalno-prawnych Unii Europejskiej, tradycji i kulturze państw europejskich, a także wiedzę o małych i średnich przedsiębiorstwach funkcjonujących na wspólnym rynku, systemie ochrony konsumenta, programach oraz funduszach unijnych i ich pozyskiwaniu. W trakcie toku studiów zdobędziesz umiejętności praktyczne cenione wśród pracodawców, związane m.in. z udziałem Polski w procesie decyzyjnym UE oraz funkcjonowaniem rynku europejskiego. W toku studiów dowiesz się także jak założyć firmę w państwach europejskich, korzystać z europejskiego systemu ochrony konsumenta oraz przygotować wnioski o dofinansowanie projektów z funduszy europejskich.

W programie studiów obowiązkowe jest odbycie praktyk zawodowych w wymiarze 360 godzin. Dzięki porozumieniom z instytucjami publicznymi, firmami i organizacjami pozarządowymi Instytut Europeistyki udostępnia swoim studentom szerokie możliwości odbycia atrakcyjnych staży i praktyk zawodowych!

Po pierwszym roku studiów należy wybrać jedną spośród dwóch specjalności:

  • Praca w instytucjach UE,
  • Fundusze UE i przedsiębiorczość.

Po specjalności Praca w instytucjach UE absolwent posiada dodatkowo wiedzę o zasadach zatrudniania i administrowania w instytucjach UE oraz o zarządzaniu sprawami unijnymi w krajach członkowskich.

Po specjalności Fundusze UE i przedsiębiorczość absolwent posiada dodatkowo wiedzę o zasadach pozyskiwania oraz o zarządzaniu funduszami unijnymi oraz zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości oraz współpracy pomiędzy sektorem publicznym i prywatnym.

Europeistyka – integracja europejska to nowoczesny kierunek studiów z zakresu nauk społecznych pozwalający zrozumieć zjawiska i procesy polityczne, ekonomiczne i społeczne, szczególnie o charakterze integracyjnym, zachodzące w skali globalnej, regionalnej i państwowej. Studia kształtują umiejętność analizowania zależności między funkcjonowaniem instytucji politycznych, społeczeństw i jednostek ludzkich na płaszczyźnie wewnątrzpaństwowej i ponadnarodowej. Są idealnym przygotowaniem zarówno do pracy zawodowej, jak i dalszej kariery akademickiej. Nie tylko rozwijają intelektualnie, ale dają kompetencje adekwatne do oczekiwań współczesnego rynku pracy.

Pracowników naukowych i dydaktycznych na europeistyce charakteryzuje to, co najlepsze – młodość, doświadczenie i profesjonalizm. Wykładowcy to uznani badacze i dydaktycy, eksperci z zakresu europeistyki na szczeblu krajowym i międzynarodowym, pracownicy firm doradczych, administracji rządowej oraz samorządowej.

Sylwetka absolwenta:

Staramy się dostosowywać wymagania programowe oraz układać program zajęć z myślą o konieczności godzenia nauki z pracą.

Mamy liczne umowy podpisane z uczelniami zagranicznymi, umożliwiające semestralne wyjazdy studentów w ramach programu Erasmus+.

Nasi absolwenci posługują się językiem obcym na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy oraz potrafią posługiwać się językiem specjalistycznym niezbędnym do wykonywania zawodu lub dalszej edukacji. Absolwenci są także przygotowani do podjęcia studiów II stopnia zarówno na kierunku europeistyka, jak i na innych rodzajach studiów w obszarze nauk społecznych.

Naszych absolwentów można spotkać w jednostkach administracji rządowej i samorządowej, organizacjach pozarządowych, organizacjach międzynarodowych, instytucjach i organach Unii Europejskiej, przedsiębiorstwach działających na obszarze Europy, placówkach kulturalnych, wydawnictwach, mediach oraz w szkolnictwie, jako doradców w zakresie prawa UE, doradców w zakresie finansów i funduszy UE czy pracowników firm doradczych.

Zobacz szczegółowe programy studiów I stopnia (licencjackich):
http://pl.europeistyka.uw.edu.pl/index.php/node/32

Efekty kształcenia w zakresie wiedzy – absolwent ma podstawową wiedzę:

  • o charakterze nauk społecznych i ich miejscu w systemie nauk, a szczególnie o relacjach zachodzących między subdyscyplinami wchodzącymi w skład studiów europejskich, tj. administracją, prawem, ekonomią, naukami o polityce i naukami o polityce publicznej, zorientowanymi na zastosowanie praktyczne w sferze działalności administracyjno-urzędniczej i przedsiębiorczości
  • o państwie, jego ewolucji i strukturze oraz roli we współczesnych procesach integracji i globalizacji
  • o człowieku i obywatelu jako konstytuujących zróżnicowane struktury społeczno-zawodowe, o ich statusie i prawach oraz zasadach ich funkcjonowania w tych strukturach w wymiarze krajowym i europejskim
  • o formach i płaszczyznach obecności Unii Europejskiej w międzynarodowych stosunkach politycznych i gospodarczych
  • o strukturze administracyjnej UE i państw europejskich oraz o normatywnych i funkcjonalno-strukturalnych uwarunkowaniach kompetencji organów władzy UE, państwowej i samorządowej państw członkowskich i ich wzajemnych relacjach
  • o strukturze i uwarunkowaniach prowadzenia polityk szczegółowych przez państwa europejskie i Unię Europejską
  • o rynku europejskim i obecności na nim państw i gospodarek państw członkowskich UE
  • o oddziaływaniu UE na państwa członkowskie i ościenne oraz wzajemnych relacjach państw unijnych i europejskich
  • o sektorach publicznym i prywatnym i ich wzajemnych relacjach oraz współpracy na rzecz realizacji celów społeczno-ekonomicznych UE i państw członkowskich
  • o normach prawnych i społecznych konstytuujących i regulujących europejskie struktury i instytucje społeczne w tym o prawie ochrony własności intelektualnej oraz o źródłach tych norm, ich specyfice, ewolucji i oddziaływaniu na ludzkie zachowanie
  • o źródłach, metodach i narzędziach pozyskiwania informacji naukowej i administracyjno-urzędniczej w obszarze UE ma wiedzę o poglądach i ich źródłach na temat struktur i instytucji unijnych oraz bieżącego funkcjonowania Unii Europejskiej zna i rozumie podstawowe pojęcia z zakresu ochrony własności przemysłowej, w tym tajemnicy państwowej, ochrony danych osobowych i handlowych podmiotów publicznych i prywatnych, dostępu do informacji jawnej posiada elementarną wiedzę o bezpieczeństwie i higienie pracy w instytucjach edukacyjnych

Dodatkowo absolwent wybierający specjalność Praca w instytucja UE:

  • ma wiedzę o administrowaniu sprawami unijnymi w UE oraz w krajach członkowskich
  • ma elementarną wiedzę o urzędniku i pracowniku administracyjnym w UE i państwach członkowskich oraz o stanowisku ich pracy

Dodatkowo  absolwent wybierający specjalność Fundusze UE i przedsiębiorczość:

  • ma wiedzę o administrowaniu funduszami unijnymi i realizacji celów społeczno-ekonomicznych w UE i państwach członkowskich
  • zna ogólne zasady tworzenia i rozwoju form indywidualnej przedsiębiorczości oraz współpracy pomiędzy sektorem publicznym i prywatnym w realizacji celów społeczno-ekonomicznych

Efekty kształcenia w zakresie umiejętności – absolwent:

  • w sposób naukowy potrafi obserwować, interpretować, analizować oraz opisać procesy i zjawiska społeczne, w tym związki pomiędzy obszarami zjawisk i procesów sfery polityczno-administracyjnej i społeczno-ekonomicznej w Europie i wewnątrz państw europejskich
  • posiada umiejętność posługiwania się siatką pojęciową i nazewnictwem instytucji i procedur w Unii Europejskiej
  • rozumie uwarunkowania i mechanizmy funkcjonowania wybranych instytucji unijnych i instytucji państw członkowskich
  • potrafi prognozować procesy i zjawiska społeczne oraz ich praktyczne skutki przy wykorzystaniu standardowych metod i narzędzi właściwych dla nauk społecznych, w szczególności w odniesieniu do zjawisk społeczno- politycznych i ekonomicznych Unii Europejskiej i państw europejskich
  • posługuje się systemami normatywnymi o charakterze powszechnym oraz wybranymi normami i regułami właściwymi dla wybranych instytucji i struktur w celu właściwego zarządzania i kierowania instytucją i jej sprawami oraz rozwiązywania zadań z zakresu ich kompetencji
  • posiada podstawowe umiejętności organizacyjne pozwalające na zarządzanie stanowiskiem pracy zdobyte w trakcie kształcenia i realizacji praktyk zawodowych
  • analizuje proponowane rozwiązania konkretnych problemów z obszaru społecznego, politycznego, ekonomicznego oraz proponuje w tym zakresie odpowiednie rozstrzygnięcia
  • potrafi opracowywać i prezentować wyniki badań naukowych i wykorzystywać je do analizy i rozwiązywania problemów naukowych oraz wdrażania rozwiązań praktycznych problemów społecznych właściwych dla studiów europejskich i miejsca pracy w administracji publicznej
  • posiada umiejętność przygotowania prac pisemnych w języku polskim i angielskim dotyczących zagadnień politycznych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych Europy i Unii Europejskiej z wykorzystaniem podstawowych pojęć i ujęć teoretycznych oraz zróżnicowanych źródeł pozyskania informacji właściwych dla europeistyki
  • posiada umiejętność przygotowania wystąpień ustnych i pisemnych w języku polskim i angielskim dotyczących zagadnień politycznych, społecznych, kulturowych i ekonomicznych Europy i Unii Europejskiej z wykorzystaniem podstawowych pojęć i ujęć teoretycznych oraz zróżnicowanych źródeł pozyskania informacji właściwych dla europeistyki

Efekty kształcenia w zakresie kompetencji społecznych – absolwent:

  • rozumie potrzebę nauki i wzbogacania doświadczenia zawodowego przez całe życie
  • potrafi współdziałać i współpracować w grupie o zróżnicowanej strukturze i zadaniach pełniąc w niej różne role
  • potrafi właściwie określić priorytety służące realizacji określonego przez siebie i innych zadania odnoszącego się do celów edukacyjnych, studenckich i zawodowych
  • prawidłowo identyfikuje i rozstrzyga dylematy związane z wykonywaniem zawodu urzędnika i pracownika administracji na bazie przepisów prawa i kodeksów wewnętrznych