Kod | S1-SC |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Wydział Socjologii |
Kierunek studiów | Socjologia |
Forma studiów | Stacjonarne |
Poziom kształcenia | Pierwszego stopnia |
Profil studiów | ogólnoakademicki |
Języki wykładowe | polski |
Minimalna liczba studentów | 50 |
Limit miejsc | 120 |
Czas trwania | 3 lata |
Adres komisji rekrutacyjnej | dziekanat.studencki.socjologia@is.uw.edu.pl tel. (22) 55-23-502 |
Adres WWW | https://ws.uw.edu.pl/ |
Wymagany dokument |
Studia I stopnia, prowadzone w obszarze nauk społecznych i dyscyplinie nauki socjologiczne, trwają 6 semestrów i mają wartość 180 punktów ECTS. Program studiów składa się z przedmiotów obowiązkowych oraz modułów tematycznych („Media i komunikacja”, „Problemy społeczne i sprawy publiczne”, „Polityka i demokracja”, „Zróżnicowanie kulturowe współczesnego świata”). Decyzję o wyborze modułu student podejmuje na II roku studiów. Studia I stopnia mają profil ogólnoakademicki i kończą się uzyskaniem tytułu zawodowego licencjata. Ukończenie studiów w ramach modułu zostaje poświadczone w suplemencie do dyplomu.
Pierwszy rok studiów to ogólne wprowadzenie do świata zainteresowań i pojęć socjologii (wstęp do socjologii, współczesne społeczeństwo polskie), podstawy warsztatu socjologa (wprowadzenie do statystyki), poznanie najważniejszych tekstów przedstawicieli klasycznych teorii socjologicznych, ale też zdobycie wiedzy z dziedzin pokrewnych socjologii (antropologia społeczna, filozofia, historia społeczna, ekonomia). Ponadto rozwijane są kompetencje analitycznego myślenia, niezbędne w pracy naukowej i badawczej na kursach z techniki pracy naukowej i logiki.
Drugi rok studiów to bliższe poznanie warsztatu badawczego – warsztaty statystyczne oraz metody badań ilościowych i jakościowych. Na zajęciach z metod badań studenci sami realizują projekty badawczy od momentu postawienia pytań badawczych, poprzez dobór próby, zbieranie danych, przygotowanie ich do analizy po samą analizę zakończoną raportem i prezentacją. Badając interesujący ich obszar życia społecznego, rozwijają analityczne oraz krytyczne myślenie, zdobywają też bardzo cenną umiejętność współpracy w zespole.
Drugi rok to również pogłębienie wiedzy teoretycznej – „Współczesne Teorie Socjologiczne” to kurs złożony z wykładu i ćwiczeń, który pokazuje, jak myśl społeczna rozwijała się w czasach nam bliższych i uczy dostrzegania związków między różnymi koncepcjami teoretycznymi i praktyką badań społecznych. Z kolei zajęcia „Instytucje, procesy, systemy”, „Problemy społeczne” oraz „Media i komunikacja” pozwalają bliżej poznać różne obszary problemowe socjologii.
Na trzecim roku zdobyte wcześniej umiejętności warsztatowe i wiedza teoretyczna rozwijane są w ramach jednego z oferowanych modułów – na wykładzie z socjologii szczegółowej zdobywa się wiedzę o wybranym obszarze życia społecznego i teoriach, które można zastosować do jego analizy, a na seminarium badawczym i licencjackim stosuje się te umiejętności w praktyce prowadząc badania oraz pisząc pracę licencjacką. Na module jest też szeroki wybór, powiązanych ze sobą problemowo, zajęć fakultatywnych, które przynoszą dodatkową wiedzę i pozwalają rozwinąć zainteresowania.
Wszystkie zajęcia, z wyjątkiem lektoratów i wf (wybieranych samodzielnie przez studenta z oferty UW), odbywają się w budynku Wydziału Socjologii na Karowej 18.
Studia I stopnia przygotowują absolwenta do wykonywania pracy socjologa przede wszystkim jako wykonawcy badań społecznych, analityka danych i aktywnego uczestnika życia społecznego. Atutem licencjatu na Karowej jest unikalny warsztat metodologiczny i analityczny, budowany na gruncie szerokiego wykształcenia teoretycznego i doskonalony podczas licznych zajęć praktycznych i warsztatowych. Dzięki temu absolwenci studiów licencjackich otrzymują wiedzę, która stwarza im doskonały start na rynku pracy, a zarazem otwiera drogę do dalszego rozwoju w ramach studiów magisterskich i doktoranckich.
Aktualny program studiów wraz z planem zajęć dostępne są na stronie Wydziału Socjologii.
Zasady kwalifikacji
Postępowanie kwalifikacyjne jest dwuetapowe i składa się z konkursu ocen z egzaminów maturalnych (60% końcowej oceny) oraz z dodatkowego testu kompetencyjnego (40% końcowej oceny).
Do drugiego etapu (testu kompetencyjnego) zostaną dopuszczeni kandydaci, którzy po przeliczeniu punktów z przedmiotów maturalnych uzyskali nie mniej niż 50 punktów.
Nieosiągnięcie minimalnej liczby punktów w którymkolwiek etapie postępowania kwalifikacyjnego powoduje przyznanie 0 (zera) punktów z całości postępowania i dyskwalifikację kandydata.
I etap: Przedmioty maturalne (nie mniej niż 50 pkt) | II etap: Test kompetencji |
60% | 40% |
Kandydaci z maturą 2005 – 2024
I ETAP
Próg kwalifikacji: 50 pkt.
Przedmiot wymagany Język polski P. podstawowy x 0,6 |
Przedmiot wymagany Matematyka P. podstawowy x 0,6 |
Przedmiot wymagany Jeden język obcy do wyboru z: P. podstawowy x 0,6 |
Przedmiot wymagany Jeden przedmiot do wyboru z: biologia, chemia, filozofia, fizyka i astronomia/ fizyka, geografia, historia, historia muzyki, historia sztuki, informatyka, język łaciński i kultura antyczna, język grecki i kultura antyczna, wiedza o społeczeństwie P. rozszerzony x 1 |
waga = 30% |
waga = 30% |
waga = 20% |
waga = 20% |
(po uwzględnieniu przeliczników dla poszczególnych poziomów z przedmiotów maturalnych)
W = a * P + b * M + c * J + d * X
gdzie:
W – wynik końcowy kandydata;
P – wynik z języka oryginalnego matury;
M – wynik z matematyki;
J – wynik z języka obcego;
X – wynik z dodatkowego przedmiotu maturalnego;
a, b, c, d – wagi (wielokrotności 5%).
II ETAP
Dodatkowy egzamin wstępny
Celem testu kompetencyjnego jest wyłonienie tych kandydatów, którzy przejawiają zdolności myślenia o świecie społecznym na sposób socjologiczny.
Test składa się z dwudziestu zadań. W większości są to pytania zamknięte jednokrotnego wyboru. Są także zadania polegające na łączeniu w pary, uporządkowaniu elementów, pytania wielokrotnego wyboru oraz jedno pytanie otwarte. Kandydaci mają zinterpretować proste dane liczbowe, wskazać zależności między nimi, odkryć trendy, a także pokrótce wyjaśnić przedstawione sytuacje życia społecznego. Odpowiedź na pytanie otwarte jest swobodną wypowiedzią autora na zadany temat, odwołującą się do jego własnych obserwacji.
Wiedza merytoryczna niezbędna do udzielenia poprawnych odpowiedzi na każde z pytań nie wykracza poza zakres podstawowego programu przedmiotów obowiązkowych w szkole średniej, w szczególności wiedzy o społeczeństwie. W zakres testu nie wchodzi znajomość porządku instytucjonalnego Rzeczypospolitej Polskiej ani Unii Europejskiej.
Z testu kompetencyjnego można uzyskać maksymalnie 100 pkt. Minimalna liczba punktów konieczna do zdania egzaminu: 40.
Nieobecność na teście kompetencyjnym dyskwalifikuje kandydata z całości postępowania rekrutacyjnego.
Nieosiągnięcie minimalnej liczby punktów w którymkolwiek etapie postępowania kwalifikacyjnego powoduje przyznanie 0 (zera) punktów z całości postępowania i dyskwalifikację kandydata.
Ważne informacje dla kandydatów z maturą dwujęzyczną z języka obcego. >> Otwórz stronę! <<
Kandydaci ze starą maturą
I ETAP
Próg kwalifikacji: 50 pkt.
Przedmiot wymagany Język polski |
Przedmiot wymagany Matematyka |
Przedmiot wymagany Jeden język obcy do wyboru z: |
Przedmiot wymagany Jeden przedmiot do wyboru z: biologia, chemia, filozofia, fizyka, geografia, historia, historia muzyki, historia sztuki, informatyka, język łaciński i kultura antyczna, wiedza o społeczeństwie |
waga = 30% |
waga = 30% |
waga = 20% |
waga = 20% |
W = a * P + b * M + c * J + d * X
gdzie:
W – wynik końcowy kandydata;
P – wynik z języka oryginalnego matury;
M – wynik z matematyki;
J – wynik z języka obcego;
X – wynik z dodatkowego przedmiotu maturalnego;
a, b, c, d – wagi (wielokrotności 5%).
Oceny z egzaminu dojrzałości zostaną przeliczone na punkty procentowe w następujący sposób:
Matura po 1991 roku
ocena 6 = 100 %
ocena 5 = 90 %
ocena 4 = 75 %
ocena 3 = 50 %
ocena 2 = 30 %
Matura do 1991 roku
ocena 5 = 100 %
ocena 4 = 85 %
ocena 3 = 40 %
II ETAP
Dodatkowy egzamin wstępny
Celem testu kompetencyjnego jest wyłonienie tych kandydatów, którzy przejawiają zdolności myślenia o świecie społecznym na sposób socjologiczny.
Test składa się z dwudziestu zadań. W większości są to pytania zamknięte jednokrotnego wyboru. Są także zadania polegające na łączeniu w pary, uporządkowaniu elementów, pytania wielokrotnego wyboru oraz jedno pytanie otwarte. Kandydaci mają zinterpretować proste dane liczbowe, wskazać zależności między nimi, odkryć trendy, a także pokrótce wyjaśnić przedstawione sytuacje życia społecznego. Odpowiedź na pytanie otwarte jest swobodną wypowiedzią autora na zadany temat, odwołującą się do jego własnych obserwacji.
Wiedza merytoryczna niezbędna do udzielenia poprawnych odpowiedzi na każde z pytań nie wykracza poza zakres podstawowego programu przedmiotów obowiązkowych w szkole średniej, w szczególności wiedzy o społeczeństwie. W zakres testu nie wchodzi znajomość porządku instytucjonalnego Rzeczypospolitej Polskiej ani Unii Europejskiej.
Z testu kompetencyjnego można uzyskać maksymalnie 100 pkt. Minimalna liczba punktów konieczna do zdania egzaminu: 40.
Nieobecność na teście kompetencyjnym dyskwalifikuje kandydata z całości postępowania rekrutacyjnego.
Nieosiągnięcie minimalnej liczby punktów w którymkolwiek etapie postępowania kwalifikacyjnego powoduje przyznanie 0 (zera) punktów z całości postępowania i dyskwalifikację kandydata.
Ważne informacje dla kandydatów z tzw. starą maturą. >> Otwórz stronę! <<
Kandydaci z Maturą Międzynarodową (IB)
I ETAP
Próg kwalifikacji: 50 pkt.
Przedmiot wymagany Język polski P. niższy (SL) x 0,6 |
Przedmiot wymagany Matematyka P. niższy (SL) x 0,6 |
Przedmiot wymagany Język obcy nowożytny P. niższy (SL) x 0,6 |
Przedmiot wymagany Jeden przedmiot do wyboru z: biologia, chemia, filozofia, fizyka, geografia, historia, informatyka, łacina, greka klasyczna, zarządzanie, ekonomia, psychologia, antropologia, polityka, przedmiot z grupy "sztuka", technologia informacyjna w globalnym społeczeństwie P. wyższy (HL) x1 |
waga = 30% |
waga = 30% |
waga = 20% |
waga = 20% |
Sposób obliczania wyniku z przedmiotów maturalnych:
(po uwzględnieniu przeliczników dla poszczególnych poziomów z przedmiotów maturalnych)
W = a * P + b * M + c * J + d * X
gdzie:
W – wynik końcowy kandydata;
P – wynik z języka oryginalnego matury;
M – wynik z matematyki;
J – wynik z języka obcego;
X – wynik z dodatkowego przedmiotu maturalnego;
a, b, c, d – wagi (wielokrotności 5%).
Wynik egzaminu uzyskany na dyplomie IB przelicza się na punkty procentowe w następujący sposób:
7 pkt. = 100%
6 pkt. = 90%
5 pkt. = 75%
4 pkt. = 60%
3 pkt. = 45%
2 pkt. = 30%
II ETAP
Dodatkowy egzamin wstępny
Celem testu kompetencyjnego jest wyłonienie tych kandydatów, którzy przejawiają zdolności myślenia o świecie społecznym na sposób socjologiczny.
Test składa się z dwudziestu zadań. W większości są to pytania zamknięte jednokrotnego wyboru. Są także zadania polegające na łączeniu w pary, uporządkowaniu elementów, pytania wielokrotnego wyboru oraz jedno pytanie otwarte. Kandydaci mają zinterpretować proste dane liczbowe, wskazać zależności między nimi, odkryć trendy, a także pokrótce wyjaśnić przedstawione sytuacje życia społecznego. Odpowiedź na pytanie otwarte jest swobodną wypowiedzią autora na zadany temat, odwołującą się do jego własnych obserwacji.
Wiedza merytoryczna niezbędna do udzielenia poprawnych odpowiedzi na każde z pytań nie wykracza poza zakres podstawowego programu przedmiotów obowiązkowych w szkole średniej, w szczególności wiedzy o społeczeństwie. W zakres testu nie wchodzi znajomość porządku instytucjonalnego Rzeczypospolitej Polskiej ani Unii Europejskiej.
Z testu kompetencyjnego można uzyskać maksymalnie 100 pkt. Minimalna liczba punktów konieczna do zdania egzaminu: 40.
Nieobecność na teście kompetencyjnym dyskwalifikuje kandydata z całości postępowania rekrutacyjnego.
Nieosiągnięcie minimalnej liczby punktów w którymkolwiek etapie postępowania kwalifikacyjnego powoduje przyznanie 0 (zera) punktów z całości postępowania i dyskwalifikację kandydata.
Ważne informacje dla kandydatów z maturami IB i EB. >> Otwórz stronę! <<
Kandydaci z Maturą Europejską (EB)
I ETAP
Próg kwalifikacji: 50 pkt.
Przedmiot wymagany Język polski P. podstawowy x 0,6 |
Przedmiot wymagany Matematyka P. podstawowy x 0,6 |
Przedmiot wymagany Język obcy nowożytny P. podstawowy x 0,6 |
Przedmiot wymagany Jeden przedmiot do wyboru z: biologia, chemia, filozofia, fizyka, geografia, historia, informatyka, łacina, greka klasyczna, ekonomia, sztuka, muzyka, socjologia P. rozszerzony x 1 |
waga = 30% |
waga = 30% |
waga = 20% |
waga = 20% |
Sposób obliczania wyniku z przedmiotów maturalnych:
(po uwzględnieniu przeliczników dla poszczególnych poziomów z przedmiotów maturalnych)
W = a * P + b * M + c * J + d * X
gdzie:
W – wynik końcowy kandydata;
P – wynik z języka oryginalnego matury;
M – wynik z matematyki;
J – wynik z języka obcego;
X – wynik z dodatkowego przedmiotu maturalnego;
a, b, c, d – wagi (wielokrotności 5%).
Wynik egzaminu uzyskany na dyplomie EB przelicza się na punkty procentowe w następujący sposób:
9,00 - 10,00 = 100%
8,00 - 8,99 = 90%
7,50 - 7,99 = 75%
7,00 - 7,49 = 60%
6,00 - 6,99 = 45%
5,00 - 5,99 = 30%
II ETAP
Dodatkowy egzamin wstępny
Celem testu kompetencyjnego jest wyłonienie tych kandydatów, którzy przejawiają zdolności myślenia o świecie społecznym na sposób socjologiczny.
Test składa się z dwudziestu zadań. W większości są to pytania zamknięte jednokrotnego wyboru. Są także zadania polegające na łączeniu w pary, uporządkowaniu elementów, pytania wielokrotnego wyboru oraz jedno pytanie otwarte. Kandydaci mają zinterpretować proste dane liczbowe, wskazać zależności między nimi, odkryć trendy, a także pokrótce wyjaśnić przedstawione sytuacje życia społecznego. Odpowiedź na pytanie otwarte jest swobodną wypowiedzią autora na zadany temat, odwołującą się do jego własnych obserwacji.
Wiedza merytoryczna niezbędna do udzielenia poprawnych odpowiedzi na każde z pytań nie wykracza poza zakres podstawowego programu przedmiotów obowiązkowych w szkole średniej, w szczególności wiedzy o społeczeństwie. W zakres testu nie wchodzi znajomość porządku instytucjonalnego Rzeczypospolitej Polskiej ani Unii Europejskiej.
Z testu kompetencyjnego można uzyskać maksymalnie 100 pkt. Minimalna liczba punktów konieczna do zdania egzaminu: 40.
Nieobecność na teście kompetencyjnym dyskwalifikuje kandydata z całości postępowania rekrutacyjnego.
Nieosiągnięcie minimalnej liczby punktów w którymkolwiek etapie postępowania kwalifikacyjnego powoduje przyznanie 0 (zera) punktów z całości postępowania i dyskwalifikację kandydata.
Ważne informacje dla kandydatów z maturami IB i EB. >> Otwórz stronę! <<
Kandydaci z maturą zagraniczną
I ETAP
Próg kwalifikacji: 50 pkt.
Przedmiot wymagany Język polski
|
Przedmiot wymagany Matematyka |
Przedmiot wymagany Język obcy nowożytny |
Przedmiot wymagany Jeden przedmiot do wyboru z: biologia, chemia, filozofia, fizyka/ fizyka i astronomia, geografia, historia, informatyka, łacina, greka klasyczna, wiedza o społeczeństwie, historia sztuki, zarządzanie, ekonomia, psychologia, antropologia, socjologia, polityka |
waga = 30% |
waga = 30% |
waga = 20% |
waga = 20% |
Sposób obliczania wyniku z przedmiotów maturalnych:
W = a * P + b * M + c * J + d * X
gdzie:
W – wynik końcowy kandydata;
P – wynik z języka oryginalnego matury;
M – wynik z matematyki;
J – wynik z języka obcego;
X – wynik z dodatkowego przedmiotu maturalnego;
a, b, c, d – wagi (wielokrotności 5%).
II ETAP
Dodatkowy egzamin wstępny
Celem testu kompetencyjnego jest wyłonienie tych kandydatów, którzy przejawiają zdolności myślenia o świecie społecznym na sposób socjologiczny.
Test składa się z dwudziestu zadań. W większości są to pytania zamknięte jednokrotnego wyboru. Są także zadania polegające na łączeniu w pary, uporządkowaniu elementów, pytania wielokrotnego wyboru oraz jedno pytanie otwarte. Kandydaci mają zinterpretować proste dane liczbowe, wskazać zależności między nimi, odkryć trendy, a także pokrótce wyjaśnić przedstawione sytuacje życia społecznego. Odpowiedź na pytanie otwarte jest swobodną wypowiedzią autora na zadany temat, odwołującą się do jego własnych obserwacji.
Wiedza merytoryczna niezbędna do udzielenia poprawnych odpowiedzi na każde z pytań nie wykracza poza zakres podstawowego programu przedmiotów obowiązkowych w szkole średniej, w szczególności wiedzy o społeczeństwie. W zakres testu nie wchodzi znajomość porządku instytucjonalnego Rzeczypospolitej Polskiej ani Unii Europejskiej.
Z testu kompetencyjnego można uzyskać maksymalnie 100 pkt. Minimalna liczba punktów konieczna do zdania egzaminu: 40.
Nieobecność na teście kompetencyjnym dyskwalifikuje kandydata z całości postępowania rekrutacyjnego.
Nieosiągnięcie minimalnej liczby punktów w którymkolwiek etapie postępowania kwalifikacyjnego powoduje przyznanie 0 (zera) punktów z całości postępowania i dyskwalifikację kandydata.
Sposób przeliczania ocen ze świadectw uzyskanych za granicą. >> Otwórz stronę! <<
Wymagania dotyczące znajomości języka polskiego. >> Otwórz stronę! <<
Sprawdzenie kompetencji kandydatów do studiowania w języku polskim
Kompetencje językowe kandydatów sprawdzane są na podstawie odpowiedzi na pytanie otwarte w teście kompetencji. Ocena kompetencji wyrażona jest na skali 2-5, gdzie 2 oznacza ocenę niedostateczną a 5 – bardzo dobrą. Minimalna ocena konieczna do uzyskania potwierdzenia kompetencji językowych wynosi 3. Wymagana jest znajomość języka polskiego na poziomie co najmniej B2+.
W przypadku kandydatów, którzy legitymują się honorowanymi przez Uniwersytet Warszawski dokumentami poświadczającymi znajomość języka polskiego na wymaganym poziomie, odpowiedź na pytanie otwarte na egzaminie kompetencji nie jest oceniana pod względem językowym. Ocena ze znajomości języka nie wlicza się do ogólnej punktacji, a zaliczenie testu jest warunkiem dopuszczenia do kwalifikacji.
Termin sprawdzenia znajomości języka polskiego (w ramach testu kompetencji): 16 lipca 2024 r.
Ulgi w postępowaniu kwalifikacyjnym
Maksymalną liczbę punktów do zdobycia z pierwszego etapu postępowania kwalifikacyjnego (na podstawie wyników maturalnych) otrzymują:
LAUREACI następujących olimpiad:
- Olimpiady Literatury i Języka Polskiego organizowanej przez Instytut Badań Literackich PAN;
- Olimpiady Matematycznej organizowanej przez Stowarzyszenie na Rzecz Edukacji Matematycznej;
Maksymalną liczbę punktów możliwych do zdobycia z przedmiotu, któremu przypisana jest największa waga otrzymują:
FINALIŚCI:
- Olimpiady Literatury i Języka Polskiego organizowanej przez Instytut Badań Literackich PAN;
- Olimpiady Matematycznej organizowanej przez Stowarzyszenie na Rzecz Edukacji Matematycznej.
Terminy
Dodatkowy egzamin wstępny: 16 lipca 2024 r., godz. 10:00 (egzamin zostanie przeprowadzony zdalnie na platformie Kampus-rekrutacja)
Ogłoszenie wyników: 22 lipca 2024 r.
Przyjmowanie dokumentów:
- I termin: 23-25 lipca 2024 r.
- II termin (w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w pierwszym terminie): 26, 29 lipca 2024 r.
- III termin (w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w drugim terminie): 30-31 lipca 2024 r.
- kolejne terminy wyznaczone przez komisję rekrutacyjną, w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w poprzednich terminach
Opłaty
Opłata rekrutacyjna (w tym opłaty wnoszone za granicą)
Opłata za wydanie legitymacji studenckiej (ELS)
Wymagane dokumenty
Lista dokumentów wymaganych do złożenia w formie papierowej w przypadku zakwalifikowania na studia
Dodatkowe informacje
Znajdź nas na mapie: Wydział Socjologii