• zaloguj się
  • utwórz konto

Studia I i II stopnia oraz jednolite studia magisterskie - 2024/2025

zmień rekrutację anuluj wybór

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

Architektura przestrzeni informacyjnych, stacjonarne, drugiego stopnia

Szczegóły
Kod S2-API
Jednostka organizacyjna Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Kierunek studiów Architektura przestrzeni informacyjnych
Forma studiów Stacjonarne
Poziom kształcenia Drugiego stopnia
Profil studiów ogólnoakademicki
Języki wykładowe polski
Minimalna liczba studentów 15
Limit miejsc 40
Czas trwania 2 lata
Adres komisji rekrutacyjnej rekrutacja.wdib@uw.edu.pl
tel. (22) 55-20-283
Adres WWW https://www.wdib.uw.edu.pl/
Wymagany dokument
  • Wykształcenie wyższe
  Zadaj pytanie
Obecnie nie trwają zapisy.

Nadchodzące tury w tej rekrutacji:
  • Tura 1 (06.06.2024 00:00 – 08.07.2024 23:59)

Opis programu studiów

Celem kształcenia na studiach drugiego stopnia na kierunku Architektura przestrzeni informacyjnych (API) jest przygotowanie wysoko wykwalifikowanych absolwentów w zakresie projektowania i badania cyfrowych usług informacyjnych.

Ze względu na specyfikę dyscypliny nauki o komunikacji społecznej i mediach, w odróżnieniu od innych kierunków tego typu,usługi cyfrowe rozpatrywane są w dwóch kontekstach: w wymiarze społecznym oraz wymiarze technologicznym.

W pierwszym ujęciu są one traktowane jako systemy informacyjne osadzone w określonym kontekście społecznym, stworzone w celu realizacji celów strategicznych instytucji i organizacji . Drugie ujęcie eksponuje wykorzystanie technologii informacyjno-komunikacyjnych do ich projektowania, badania ich funkcjonalności i użyteczności oraz recepcji . Do kategorii cyfrowych usług informacyjnych należą zarówno serwisy internetowe, aplikacje mobilne, media społecznościowe, cyfrowe platformy edukacyjne, jak również kolekcje cyfrowe dokumentujące dziedzictwo kulturowe, korporacyjne systemy informacyjne czy systemy informacji naukowej.

Przyjęcie takiej perspektywy w koncepcji kształcenia pozwala na pełne wykorzystanie potencjału dyscypliny nauk o mediach i komunikacji społecznej jako bazy dla treści programowych oferowanych na kierunku Architektura przestrzeni informacyjnych.

Program studiów został stworzony w oparciu o cztery główne osie, wokół których zorganizowane są poszczególne przedmioty znajdujące się w ofercie kierunku:

  1. Użytkownik informacji: Centralnym punktem pierwszej osi jest użytkownik informacji, będący kluczowym elementem otoczenia cyfrowej usługi informacyjnej. Treści programowe oferowane w tym bloku koncentrują się na badaniu potrzeb i zachowań informacyjnych użytkowników, a także ocenie i kształceniu ich kompetencji informacyjnych. Obejmuje to zarówno badanie sposobów interakcji użytkownika z cyfrowymi usługami informacyjnym , jak również zagadnienia związane z ich użytecznością oraz wiarygodnością i oceną jakości informacji .
  2. Zasoby informacji: W drugim ujęciu cyfrowe usługi informacyjne postrzegane są przez pryzmat zasobów informacji. Treści programowe oferowane w tym bloku koncentrują się na zagadnieniach związanych z projektowaniem i opisem zasobów informacji oferowanych przez cyfrowe usługi informacyjne . Podstawę dla tych treści programowych zapewnia organizacja wiedzy rozumiana jako: zbiór teorii, metod i narzędzi projektowania, realizacji i ewaluacji zawartości systemów informacyjnych . W tym obszarze eksponowane będą również społeczne, kulturowe i prawne aspekty budowy i recepcji zasobów informacji . Cele kształcenia w tym obszarze mają zapewnić absolwentowi wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne do pracy zawodowej i badawczej związanej z projektowaniem cyfrowych usług informacyjnych jako: architekt informacji, projektant i redaktor serwisów www czy specjalista ds. metadanych.
  3. Zarządzanie informacją: Trzecia perspektywa to zarządzanie informacją rozumiane jako optymalizacja i standaryzacja procesów informacyjnych zachodzących nie tylko w ramach usługi informacyjnej, ale również w infrastrukturze organizacji i instytucji, w której ta funkcjonuje. W tym ujęciu treści programowe uwzględniają kontekst: organizacyjny, instytucjonalny i biznesowy zasobów informacyjnych oraz kultury korzystania z nich w różnych środowiskach . Treści programowe w tym bloku obejmują prawne i etyczne aspekty cyfrowych usług informacyjnych, politykę informacyjną, społeczno-kulturowe determinanty usług informacyjnych zarówno w skali mikro, jak i makro. Cele kształcenia w tym obszarze mają przygotować absolwenta do aktywnego uczestniczenia w projektowaniu i ocenie polityki informacyjnej instytucji i organizacji .
  4. Narzędzia: Koncepcja kształcenia na kierunku Architektura przestrzeni informacyjnych zakłada również obecność treści programowych, których celem jest wyposażenie absolwentów w wiedzę i umiejętności w zakresie wykorzystania nowoczesnych technologii informacyjno-komunikacyjnych , niezbędne do realizacji celów i zadań wynikających ze specyfiki trzech wyżej opisanych obszarów. Zagadnienia te obejmują automatyzację procesów pozyskiwania, analizy, przetwarzania i wizualizacji informacji . Cele kształcenia w tym obszarze mają zapewnić absolwentom wiedzę w zakresie doboru właściwych technologii do rozwiązania określonych problemów organizacyjnych i badawczych oraz umiejętności w zakresie ich wykorzystania

Cechy programu studiów

Program studiów uwzględnia dużą grupę przedmiotów kierunkowych do wyboru, które pozwalają studentowi na pogłębienie wiedzy i nabycie umiejętności w wybranych przez niego obszarach. Przedmioty obowiązkowe w przeważającej większości mają charakter angażujący studentów: ćwiczeń, projektów, laboratoriów oraz konwersatoriów.

Założenia programowe zostały tak skonstruowane, aby gwarantować wyposażenie absolwentów w kompetencje miękkie, których brak jest najbardziej odczuwalny na rynku pracy. Należą do nich m.in. świadomość i ekspresja kulturowa oraz kompetencje międzykulturowe; umiejętność praktycznego wykorzystania wiedzy wyniesionej ze studiów, umiejętność rozwiązywania problemów, wykonywania zadań nierutynowych, inicjatywność i przedsiębiorczość oraz umiejętność pracy w grupie.

Aktualny program studiów dostępny jest na stronie Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii.

Praktyki studenckie

Program studiów nie przewiduje praktyk studenckich.

Sylwetka absolwenta

Absolwent studiów zdobędzie pogłębioną wiedzę w zakresie teorii, metodologii i terminologii tworzenia i funkcjonowania cyfrowych usług informacyjnych, a także ich determinantów społeczno-kulturowych. Będzie także posiadał doświadczenie w zakresie stosowania tej wiedzy w praktyce, w obszarze projektowania i ewaluacji usług informacyjnych, poprzez udział w licznych projektach, które są podstawową formą kształcenia na tym kierunku.

Zdobyte umiejętności i wiedza pozwolą absolwentowi świadomie i metodycznie realizować zadania w zakresie:

  • badania potrzeb i zachowań informacyjnych użytkowników informacji, oraz uwzględniania ich w projektowanych usługach,
  • badania i projektowania sposobów interakcji użytkownika z cyfrowymi usługami informacyjnymi,
  • badania i projektowania architektury cyfrowych usług informacyjnych,
  • kształtowania polityki informacyjnej i strategii usług informacyjnych dla podmiotów z wybranych sektorów,
  • badania i projektowania strategii zarządzania informacją dla podmiotów z wybranych sektorów,
  • wykorzystania właściwych technologii informacyjno-komunikacyjnych na potrzeby działalności informacyjnej podmiotów z wybranych sektorów,
  • krytycznej analizy otoczenia społeczno-kulturowego cyfrowych usług informacyjnych.

Absolwent nabędzie kompetencje społeczne, które pozwolą mu na:

  • krytyczną ocenę zjawisk związanych tworzeniem i recepcją cyfrowych usług informacyjnych w społeczno-kulturowym kontekście ich funkcjonowania,
  • uwzględnienie aspektów prawnych, etycznych i kulturowych w procesie tworzenia i oceny cyfrowych usług informacyjnych
  • efektywną pracę w grupie zgodnie z przypisanymi rolami.

Nabyta w trakcie studiów wiedza i umiejętności pozwolą na pracę jako:

  • architekt informacji,
  • analityk informacji,
  • specjalista ds. metadanych,
  • specjalista ds. User Experience,
  • specjalista ds. użyteczności informacji
  • redaktor serwisów internetowych,
  • projektant serwisów www,
  • specjalista ds. zarządzania informacją (menedżer informacji).

 


Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem polskim

Próg kwalifikacji: 50 pkt

O przyjęcie na studia mogą ubiegać się osoby, które uzyskały dyplom licencjata, magistra, inżyniera lub równoważny na dowolnym kierunku.

Kwalifikacja na studia odbywa się na podstawie średniej ocen z toku studiów (z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku) oraz punktów uzyskanych z rozmowy kwalifikacyjnej.

Sposób przeliczania średniej ocen uzyskanych w toku studiów (z wagą 50%):

  • powyżej 4,50 = 100 pkt.
  • 4,50 – 4,31 = 90 pkt.
  • 4,30 – 4,00 = 70 pkt.
  • 3,99 – 3,60 = 50 pkt.
  • 3,59 – 3,40 = 30 pkt.
  • poniżej 3,40 = 10 pkt.

Sposób przeliczania oceny z rozmowy kwalifikacyjnej (z wagą 50%):

  • ocena celująca albo bardzo dobra –100 punktów
  • ocena dobra plus –80 punktów
  • ocena dobra –70 punktów
  • ocena dostateczna plus –60 punktów
  • ocena dostateczna –50 punktów
  • ocena niedostateczna –dyskwalifikacja kandydata z postępowania rekrutacyjnego

Rozmowa kwalifikacyjna będzie dotyczyć takich zagadnień, jak:

  • Technologie informacyjne we współczesnym życiu społecznym
  • Web 2.0
  • Technologie cyfrowe w przestrzeni miejskiej
  • Wykorzystanie analityki wielkich zbiorów danych (big data)
  • User experience (wrażenia użytkowników) i projektowanie systemów informacyjnych
  • Internet rzeczy
  • Architektura informacji

Pełna lista zagadnień oraz lista sugerowanych lektur zostanie opublikowana w systemie IRK oraz na stronie Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii.

Niewprowadzenie do IKR średniej z toku studiów lub nieobecność na rozmowie kwalifikacyjnej dyskwalifikuje kandydata z całości postępowania rekrutacyjnego.

Kandydat może uzyskać z postępowania kwalifikacyjnego maksymalnie 100 pkt.

Zagadnienia do egzaminu

 

Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem zagranicznym

Obowiązują takie same zasady, jak dla kandydatów z dyplomem uzyskanym w Polsce.

Oceny kandydatów z dyplomem zagranicznym zostaną odpowiednio przeliczone i przyrównane do skali ocen obowiązującej na Uniwersytecie Warszawskim.

 

Sprawdzenie kompetencji kandydatów do studiowania w języku polskim

W przypadku kandydatów z dyplomem uzyskanym za granicą, którzy nie posiadają honorowanego przez UW dokumentu poświadczającego znajomość języka polskiego, w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej zostanie sprawdzona znajomość języka polskiego na poziomie B2.

Pozytywny wynik postępowania kwalifikacyjnego w przypadku ww. kandydatów stanowi jednocześnie potwierdzenie ich kompetencji do studiowaniu w języku polskim na ww. kierunku studiów.

Wymagania dotyczące znajomości języka polskiego. >> Otwórz stronę! <<

 

Terminy

Rozmowa kwalifikacyjna: 17 lipca 2024 r., od godz. 11:00, ul. Nowy Świat 69 (informacja o dokładnej godzinie i sali będzie rozesłana e-mailowo bezpośrednio kandydatom po zakończeniu rejestracji i ściągnięciu wszystkich opłat.)

Ogłoszenie wyników: 22 lipca 2024 r.

Przyjmowanie dokumentów: 

  • I termin: 23-25 lipca 2024 r.
  • II termin (w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w pierwszym terminie): 26, 29 lipca 2024 r.
  • III termin (w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w drugim terminie): 30-31 lipca 2024 r.
  • kolejne terminy wyznaczone przez komisję rekrutacyjną, w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w poprzednich terminach

 

Opłaty

Opłata rekrutacyjna (w tym opłaty wnoszone za granicą)

Opłata za wydanie legitymacji studenckiej (ELS)

 

Wymagane dokumenty

Lista dokumentów wymaganych do złożenia w formie papierowej w przypadku zakwalifikowania na studia

 

Dodatkowe informacje

Znajdź nas na mapie: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii