Kod | S2-PRK-NJO |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej UW |
Kierunek studiów | Nauczanie języków obcych |
Forma studiów | Stacjonarne |
Poziom kształcenia | Drugiego stopnia |
Profil studiów | praktyczny |
Języki wykładowe | polski |
Minimalna liczba studentów | 15 |
Limit miejsc | 80 |
Czas trwania | 2 lata |
Adres komisji rekrutacyjnej | ladamski@uw.edu.pl tel. (22) 55-31-335 |
Adres WWW | http://cknjoiee.uw.edu.pl/ |
Wymagany dokument |
Limit miejsc: 80, w tym: 50 miejsc w I turze, w rekrutacji czerwcowo-lipcowej oraz 30 miejsc w II turze, w rekrutacji sierpniowo-wrześniowej.
Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej Uniwersytetu Warszawskiego (CKNJOiEE UW) prowadzi dwuletnie studia nauczycielskie II stopnia na kierunku „nauczanie języków obcych”, specjalność główna: nauczanie języka angielskiego, specjalność druga: nauczanie języka francuskiego/nauczanie języka niemieckiego/nauczanie przedmiotu Wiedza o społeczeństwie - w systemie stacjonarnym.
Program studiów na kierunku „nauczanie języków obcych” to jedyny w Polsce akademicki program kształcenia nauczycieli języków obcych o profilu praktycznym, przygotowujący równolegle i dający uprawnienia do wykonywania zawodu nauczyciela dwóch przedmiotów.
Student studiów II stopnia na kierunku nauczanie języków obcych kształci się w zakresie nauczania języka angielskiego oraz języka francuskiego lub języka niemieckiego lub przedmiotu Wiedza o społeczeństwie na III etapie edukacyjnym i zdobywa umiejętności potrzebne do nauczania tych przedmiotów w tej grupie wiekowej. Kształcenie na kierunku „nauczanie języków obcych” obejmuje przygotowanie:
- merytoryczne do nauczania języka angielskiego i drugiego przedmiotu: języka francuskiego lub języka niemieckiego lub przedmiotu Wiedza o społeczeństwie
- psychologiczno-pedagogiczne
- dydaktyczne w zakresie podstaw dydaktyki i emisji głosu
- dydaktyczne do nauczania języka angielskiego i drugiego przedmiotu: języka francuskiego lub języka niemieckiego lub przedmiotu Wiedza o społeczeństwie
Studia II stopnia na kierunku nauczanie języków obcych rozwijają spektrum kompetencji XXI wieku: przedsiębiorczość, umiejętność elastycznego działania w kontekście zmieniających się instytucji i rynku - lokalnie i globalnie, krytyczną analizę i myślenie, refleksyjność, rozwiązywanie problemów, pracę w grupie i kierowanie zespołem, kompetencje cyfrowe, translingwalność i transkulturowość, inkluzywność, komunikację interpersonalną i interkulturową, szerokie kompetencje psychologiczne, komunikacyjne, kulturowe, społeczne i świadomość obywatelską.
Program studiów II stopnia obejmuje:
- dydaktykę przedmiotową: zasady i praktyka nauczania języka obcego: tworzenie programów nauczania; analiza dyskursu i nauczanie sprawności dyskursywnych; ocena biegłości językowej; praktyka refleksyjna; badania edukacyjne,
- językoznawstwo dla nauczycieli języka; przyswajanie języka obcego; różnice indywidualne w uczeniu się języka; język komunikacji specjalistycznej (branżowej),
- literaturoznawstwo i kulturoznawstwo: dobór tekstów literackich i tekstów kultury dla nauczania języka; nauczanie języka poprzez perspektywę kulturową i literacką; rozwijanie świadomości literackiej i kulturowej; perspektywy badań literackich i kulturowych dla nauczycieli języka obcego,
- pedagogikę i psychologię: pedagogika z elementami andragogiki; socjologia edukacji; psychologia kształcenia,
- nabycie umiejętności prowadzenia badań nad edukacją: rozwijanie akademickich sprawności językowych; metody badawcze; stosowanie i prowadzenie badań w dydaktyce.
Oferta seminariów dyplomowych na II stopniu studiów obejmuje seminaria prowadzone w języku angielskim, francuskim i niemieckim.
Absolwent studiów II stopnia na kierunku „nauczanie języków obcych” zdobywa państwowe uprawnienia zawodowe do nauczania języka angielskiego oraz drugiego przedmiotu - języka francuskiego lub języka niemieckiego lub przedmiotu Wiedza o społeczeństwie, także w języku angielskim w klasach dwujęzycznych, na wszystkich etapach edukacyjnych w zgodzie z Nową Podstawą Programową 2020/2021 oraz Rozporządzeniem Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019 r. w sprawie standardu kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela.
Absolwent studiów II stopnia na kierunku „nauczanie języków obcych” może podjąć pracę na stanowisku nauczyciela języka angielskiego oraz: języka francuskiego lub języka niemieckiego lub Wiedzy o społeczeństwie w szkołach podstawowych (I i II etap edukacyjny), liceach, technikach i szkołach branżowych (III etap edukacyjny), przedszkolach, w tym w oddziałach i szkołach dwujęzycznych, szkołach językowych, w szkołach wyższych i w placówkach edukacji dorosłych. Może również prowadzić edukację językową w ramach własnej działalności gospodarczej oraz lekcje indywidualne. Posiada także unikalne w polskim systemie kształcenia kompetencje i kwalifikacje do nauczania języka/języków specjalności studiów w szkołach wyższych jako nauczyciel akademicki.
Kandydaci powinni być świadomi, że praca w zawodzie nauczyciela języka obcego wymaga biegłości językowej na poziomie C1 do C2. Ponadto, w pracy nauczyciela kluczowe są tzw. umiejętności miękkie i kompetencje takie jak:
- komunikowanie się z osobami w różnym wieku oraz o różnym usposobieniu i z różnych kręgów kulturowych i społecznych,
- współpraca w grupie,
- wygłaszanie wystąpień publicznych,
- wyraźna i zrozumiała wymowa,
- konstruowanie spójnych i poprawnych tekstów pisanych, współpraca w grupie, empatia,
- tolerancja,
- cierpliwość,
- rozwiązywanie problemów wychowawczych i opiekuńczych,
- zdolności przywódcze,
- zdolności organizacyjne,
- planowania i twórczego myślenia,
- samodzielność,
- odpowiedzialność,
- odporność na stres oraz umiejętności radzenia sobie z emocjami,
- dobra kondycja psycho-fizyczna.
Absolwent studiów w CKNJOiEE UW posiada następujące kompetencje:
W zakresie wiedzy zna i rozumie:
- innowacyjne koncepcje zintegrowanego kształcenia w zakresie języków oraz przedmiotów językowych,
- metody badawcze stosowane w dydaktyce i edukacji,
- w znaczącym zakresie procesy komunikowania interpersonalnego i społecznego w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim, ich prawidłowości i zakłócenia,
- znaczenie społeczeństwa różnojęzycznego, wielokulturowego, tolerancyjnego,
- w pogłębionym stopniu narzędzia i techniki pracy wspomaganej cyfrowo, zdalnej lub wymiany wirtualnej,
- podstawę programową języka angielskiego i opcjonalnie języka francuskiego lub niemieckiego, ew. wiedzy o społeczeństwie na trzecim etapie edukacyjnym oraz uwarunkowania kształcenia językowego w szkole wyższej.
W zakresie umiejętności:
- prowadzi komunikację interpersonalną i interkulturową z zastosowaniem mediacji z uczestnikami procesu dydaktycznego w kontekście lokalnym i globalnym,
- wykorzystuje badania naukowe nad dydaktyką do wprowadzania innowacyjnych metod nauczania,
- dokonuje oceny i krytycznej analizy jakości w nauczaniu języków obcych i ew. przedmiotu wiedza o społeczeństwie,
- posługuje się zaawansowanymi teoriami w celu analizowania motywów i wzorów ludzkich zachowań, diagnozowania i prognozowania sytuacji oraz analizowania strategii działań praktycznych w odniesieniu do różnych kontekstów działalności nauczycielskiej,
- wykorzystuje posiadaną wiedzę – formułuje i rozwiązuje złożone i nietypowe problemy oraz w sposób innowacyjny wykonuje zadania w nieprzewidywalnych warunkach przez przystosowanie istniejących lub opracowanie nowych metod i narzędzi,
- planuje tok i program kształcenia językowego dostosowanego do pełnego spektrum odbiorców w otoczeniu społecznym, różnych obszarów dziedzin życia gospodarczego, naukowego i społecznego,
- stosuje metody zintegrowanego kształcenia w zakresie języków obcych i przedmiotów niejęzykowych,
- formułuje i testuje hipotezy związane z prostymi problemami wdrożeniowymi,
- porozumiewa się w języku polskim i obcym, prowadzi debatę z wykorzystaniem różnych kanałów i technik komunikacyjnych, ze specjalistami w zakresie dziedzin nauki i dyscyplin naukowych, właściwych dla kierunku nauczanie języków obcych, w języku polskim i angielskim, opcjonalnie francuskim lub niemieckim,
- wykorzystuje pogłębione umiejętności organizacyjne by planować i realizować zadania związane z nauczaniem języków obcych na trzecim etapie edukacyjnym, w szkole wyższej i w edukacji dorosłych, opcjonalnie z nauczaniem przedmiotu wiedza o społeczeństwie na trzecim etapie edukacyjnym
- inicjuje działania wspierające rozwój różnojęzycznego, wielokulturowego i tolerancyjnego społeczeństwa.
Absolwent jest gotów do:
- wypełniania zobowiązań społecznych, inspirowania i organizowania działalności na rzecz środowiska społecznego, budowania społeczeństwa obywatelskiego,
- inicjowania działań na rzecz interesu publicznego, myślenia i działania w sposób przedsiębiorczy,
- podejmowania działań edukacyjnych i wychowawczych w kontekście międzynarodowym i funkcjonowania na globalnym rynku pracy.
Aktualny plan studiów znajduje się na stronie Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej.
Zajęcia odbywają się w budynku dydaktycznym Ksawerów, przy al. Niepodległości 22 w przedziale od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-20:00 i są prowadzone w przeważającej części w języku angielskim lub w języku dodatkowej specjalności.
Zasady kwalifikacji
O przyjęcie na pierwszy rok studiów drugiego stopnia stacjonarnych mogą̨ się̨ ubiegać osoby, które uzyskały dyplom licencjata polskiej uczelni na kierunku nauczanie języków obcych (w dwóch specjalnościach: nauczanie języka angielskiego i nauczanie języka francuskiego lub nauczanie języka niemieckiego lub nauczanie przedmiotu: Wiedza o społeczeństwie/Historia i społeczeństwo) wydany zgodnie ze standardem kształcenia przygotowującym do wykonywania zawodu nauczyciela. Osoby, które rozpoczęły powyższe studia pierwszego stopnia przed rokiem akademickim 2019/2020, zobowiązane są do uzupełnienia indywidualnych różnic programowych w toku studiów drugiego stopnia.
Elementy postępowania kwalifikacyjnego brane pod uwagę̨:
-
ocena uzyskana na dyplomie ukończenia studiów
Sposób przeliczania punktów i ustalania wyniku końcowego
Za ocenę̨ uzyskaną na dyplomie ukończenia studiów maksymalnie można uzyskać 100 punktów.
Sposób przeliczania oceny na dyplomie ukończenia studiów:
- 5! – 100 pkt.
- 5 - 90 pkt.
- 4+ - 80 pkt.
- 4 - 70 pkt.
- 3+ - 60 pkt.
- 3 - 50 pkt.
Maksymalnie można uzyskać 100 punktów.
W przypadku zgłoszenia się większej liczby kandydatów z tą samą oceną na dyplomie niż przewidziany limit, decydować będzie średnia z toku studiów.
Próg kwalifikacji: 50 punktów.
Terminy
Ogłoszenie wyników: 24 września 2024 r.
Przyjmowanie dokumentów:
- I termin: 25-26 września 2024 r.
- II termin (w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w pierwszym terminie): 27, 30 września 2024 r.
Opłaty
Opłata rekrutacyjna (w tym opłaty wnoszone za granicą)
Opłata za wydanie legitymacji studenckiej (ELS)
Wymagane dokumenty
Lista dokumentów wymaganych do złożenia w formie papierowej w przypadku zakwalifikowania na studia
Dodatkowe informacje
Znajdź nas na mapie: Centrum Kształcenia Nauczycieli Języków Obcych i Edukacji Europejskiej