• zaloguj się
  • utwórz konto

Studia I i II stopnia oraz jednolite studia magisterskie - 2024/2025

zmień rekrutację anuluj wybór

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

Publikowanie współczesne, stacjonarne, drugiego stopnia

Szczegóły
Kod S2-PW
Jednostka organizacyjna Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Kierunek studiów Publikowanie współczesne
Forma studiów Stacjonarne
Poziom kształcenia Drugiego stopnia
Profil studiów ogólnoakademicki
Języki wykładowe polski
Minimalna liczba studentów 25
Limit miejsc 45
Czas trwania 2 lata
Adres komisji rekrutacyjnej rekrutacja.wdib@uw.edu.pl
tel. (22) 55-20-283
Adres WWW https://www.wdib.uw.edu.pl/
Wymagany dokument
  • Wykształcenie wyższe
  Zadaj pytanie
Obecnie nie trwają zapisy.

Nadchodzące tury w tej rekrutacji:
  • Tura 1 (06.06.2024 00:00 – 08.07.2024 23:59)

Studia drugiego stopnia na kierunku „Publikowanie współczesne” są kierowane dla osób, które w już znanym sobie obszarze chciałyby rozwinąć specyficzne kompetencje niezbędne do prowadzenia działań wydawniczych, księgarskich i innych potrzebnych do pracy na rynku książki (zarówno w sferze tradycyjnej jak i cyfrowej), czyli absolwentów kierunków humanistycznych, społecznych, jak i z zakresu nauk ścisłych. Zapotrzebowanie na specjalistów rynku książki związane jest z gwałtownym rozwojem nowych technologii, zmianami społecznymi, kulturowymi i ekonomicznymi. Pojawiają się nowe profesje związane z rynkiem wydawniczym oraz – w szerszym ujęciu – tworzeniem i upowszechnianiem informacji. W najbliższej przyszłości zapotrzebowanie na specjalistów z tego zakresu będzie stale wzrastać. Wynika to z coraz większej konieczności dostosowywania działań instytucji i firm związanych z szeroko rozumianym piśmiennictwem do nowoczesnych form komunikacji.

Dla kandydatów studiów I stopnia na kierunku publikowanie współczesnego studia II stopnia poszerzą już posiadaną wiedzę i kompetencje do poziomu kierowniczego lub badawczego. Dla kandydatów studiów I stopnia innego kierunku stanowić będą rozszerzenie poziome kompetencji.

Kształcenie na studia drugiego stopnia na kierunku „Publikowanie współczesne” o profilu ogólnoakademickim zakłada poszerzenie i pogłębienie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących prowadzenia podmiotów rynku wydawniczego oraz prowadzenia badań w obszarze edytorstwa bibliologicznego.

Program studiów przede wszystkim ma pozwolić na:

  1. rozwój wrażliwości badawczej i samodzielność badawczą studentów, a także doskonalenie umiejętności warsztatowych przejawiających się w teoretycznym poznawaniu oraz praktycznym wykorzystaniu metod i narzędzi z zakresu nauki o komunikacji i mediach;
  2. pogłębienie kompetencji i doskonalenie umiejętności, które wraz ze zdobytą wiedzą predystynują studentów do obejmowania w przyszłości stanowisk kierowniczych w instytucjach, firmach i organizacjach mających wpływ na kształtowanie rynku książki, a także prowadzenia własnej firmy wydawniczej, księgarskiej lub innej działającej w obrębie rynku książki.

Stąd większość przedmiotów ma charakter lub kończy się projektem badawczym lub projektami, a niektóre z nich poprowadzą wysokiej klasy menagerowie z największych firm wydawniczych i księgarskich.

Treści programowe oferowane są w trzech głównych blokach tematycznych:

  1. Problemy i metody badawcze nauki o komunikacji społecznej i mediach – nałożony nacisk na rozwój wrażliwości badawczej i samodzielność badawczą studentów, a także doskonalenie umiejętności warsztatowych przejawiających się w teoretycznym poznawaniu oraz wykorzystaniu metod i narzędzi z zakresu nauki o komunikacji i mediach; przedmioty w tym bloku mają charakter lub kończą się projektem badawczym;
  2. Istota i pogranicza edytorstwa bibliologicznego – nacisk na różnorodność proponowanych zagadnień odzwierciedlających szeroką tematykę edytorstwa bibliologicznego;
  3. Praktyka funkcjonowania rynku wydawniczo-księgarskiego – nacisk na pogłębienie kompetencji i doskonalenie umiejętności, które wraz ze zdobytą wiedzą predystynują studentów do obejmowania w przyszłości stanowisk kierowniczych w instytucjach, firmach i organizacjach mających wpływ na kształtowanie rynku książki, a także prowadzenia własnej firmy wydawniczej, księgarskiej lub innej działającej w obrębie rynku książki.

Wiele przedmiotów ma charakter opcjonalny. Program przewiduje tylko 920 godz., a na studiach niestacjonarnych 575 godz.

Kwalifikacje zdobyte przez absolwenta studiów II stopnia na kierunku „Publikowanie współczesne” obejmują kompleksową i systemową wiedzę na temat współczesnego rynku książki od problemów tworzenia (prace edytorskie, redakcyjne, drukarskie, ilustratorskie), przez rozpowszechnianie (np. działalność księgarska), po kwestie informacyjne i propagandowe (prace pracowników informacji) itd., co pozwoli absolwentom na kompetentne i sprawne funkcjonowanie w systemie książki. Podczas studiów uzyskają oni świadomość złożoności powiązań między książką (a także szerzej – publikacjami różnego rodzaju), jej instytucjami i ostatecznymi odbiorcami. Wiedza ta jest niezbędna dla prawidłowej organizacji i kształtowania obiegu książki (także informacji) w społeczeństwie.

Absolwenci będą przygotowani do badania, analizowania i przekształcania rynku książki, a tym samym maja szansę uzyskać realny wpływ na pewien niezwykle ważny segment gospodarki.

Absolwent studiów II stopnia będzie rozumiał zarówno tradycyjny, jak i cyfrowy proces wydawniczy oraz jego poszczególne etapy wraz z ich otoczeniem społecznym, kulturowym, ekonomicznym i technicznym rozpatrywanym w kontekście historycznym i współczesnym. Absolwent będzie przygotowany do pracy na rynku wydawniczym, w tym na poziomie zarządzania podmiotami wydawniczymi lub działami/ projektami wydawniczymi w instytucjach i organizacjach różnego typu (komercyjnych, kulturalnych, edukacyjnych); prowadzenia własnej firmy wydawniczej, a także przygotowany do pracy badawczej dotyczącej rynku wydawniczego.

 


Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem polskim

Próg kwalifikacji: 50 pkt

Rekrutacja odbywa się na podstawie oceny z dyplomu i egzaminu pisemnego.
O przyjęcie na studia mogą ubiegać się osoby, które uzyskały dyplom licencjata, magistra, inżyniera lub równoważny na dowolnym kierunku studiów.

Kwalifikacja obejmuje dwa etapy:

1) Punkty za ocenę na dyplomie studiów wyższych (z wagą 40%).

Sposób przeliczania oceny na dyplomie studiów wyższych:

  • ocena celująca albo bardzo dobra – 100 punktów,
  • ocena dobra plus – 80 punktów,
  • ocena dobra – 70 punktów,
  • ocena dostateczna plus – 60 punktów,
  • ocena dostateczna – 50 punktów.

2) Punkty za egzamin pisemny: test kompetencyjny (z wagą 60%).

Sposób przeliczania oceny z egzaminu:

  • 60-55 – 100 punktów,
  • 54-50 – 90 punktów,
  • 49-45 – 80 punktów,
  • 44-40 – 70 punktów,
  • 39-35 – 60 punktów,
  • 34-30 – 50 punktów,
  • 29-0 – 0 punktów – dyskwalifikacja z postępowania rekrutacyjnego.

Egzamin pisemny będzie się koncentrował na zagadnieniach związanych z funkcjonowaniem rynku wydawniczo-księgarskiego, książki tradycyjnej i cyfrowej, działalności wydawniczej i funkcjonowania publikacji w społeczeństwie:

  1. budowa książki tradycyjnej i cyfrowej,
  2. projektowanie, produkcja i recepcja społeczna książek, prasy i innych typów dokumentów tradycyjnych i cyfrowych,
  3. konsekwencje wynalazku druku,
  4. podstawowa terminologia specjalistyczna z zakresu typografii,
  5. elementy makro- i mikrotypografii, edytorskie ukształtowanie poszczególnych typów publikacji,
  6. formaty książek elektronicznych,
  7. segmentacja rynku książki,
  8. największe firmy wydawnicze, dystrybucyjne i księgarskie we współczesnej Polsce,
  9. stan czytelnictwa w Polsce,
  10. zjawiska i tendencje zmian współczesnego rynku książki,
  11. rola mediów społecznościowych w kształtowaniu rynku wydawniczego,
  12. polskie czasopisma i wortale profesjonalne dedykowane rynkowi wydawniczo-księgarskiemu,
  13. specyfika książki w działaniach marketingowych,
  14. publikowanie cyfrowe jako kulturowe i ekonomiczne wyzwanie współczesnego wydawnictwa.

Brak wprowadzenia do systemu IRK oceny z dyplomu lub nieobecność na egzaminie pisemnym dyskwalifikuje kandydata z całości postępowania rekrutacyjnego.

Kandydat może uzyskać z postępowania kwalifikacyjnego maksymalnie 100 pkt.

Zagadnienia do egzaminu

 

Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem zagranicznym

Obowiązują takie same zasady, jak dla kandydatów z dyplomem uzyskanym w Polsce.
Oceny kandydatów z dyplomem zagranicznym zostaną odpowiednio przeliczone i przyrównane do skali ocen obowiązującej na Uniwersytecie Warszawskim.

 

Sprawdzenie kompetencji kandydatów do studiowania w języku polskim

W przypadku kandydatów z dyplomem uzyskanym za granicą, którzy nie posiadają honorowanego przez UW dokumentu poświadczającego znajomość języka polskiego, znajomość języka polskiego na poziomie B2 zostanie sprawdzona w trakcie egzaminu.
Pozytywny wynik postępowania kwalifikacyjnego w przypadku ww. kandydatów stanowi jednocześnie potwierdzenie ich kompetencji do studiowaniu w języku polskim na ww. kierunku studiów.

Wymagania dotyczące znajomości języka polskiego. >> Otwórz stronę! <<

 

Terminy

Egzamin pisemny: 17 lipca 2024 r., godz. 13:00, ul. Nowy Świat 69, sala 318

Ogłoszenie wyników: 22 lipca 2024 r.

Przyjmowanie dokumentów: 

  • I termin: 23-25 lipca 2024 r.
  • II termin (w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w pierwszym terminie): 26, 29 lipca 2024 r.
  • III termin (w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w drugim terminie): 30-31 lipca 2024 r.
  • kolejne terminy wyznaczone przez komisję rekrutacyjną, w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w poprzednich terminach

 

Opłaty

Opłata rekrutacyjna (w tym opłaty wnoszone za granicą)

Opłata za wydanie legitymacji studenckiej (ELS)

 

Wymagane dokumenty

Lista dokumentów wymaganych do złożenia w formie papierowej w przypadku zakwalifikowania na studia

 

Dodatkowe informacje

Znajdź nas na mapie: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii