Kod | S2-PW |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Kierunek studiów | Publikowanie współczesne |
Forma studiów | Stacjonarne |
Poziom kształcenia | Drugiego stopnia |
Profil studiów | ogólnoakademicki |
Języki wykładowe | polski |
Minimalna liczba studentów | 25 |
Limit miejsc | 45 |
Czas trwania | 2 lata |
Adres komisji rekrutacyjnej | rekrutacja.wdib@uw.edu.pl tel. (22) 55-20-283 |
Adres WWW | https://www.wdib.uw.edu.pl/ |
Wymagany dokument |
Studia drugiego stopnia na kierunku „Publikowanie współczesne” są kierowane dla osób, które w już znanym sobie obszarze chciałyby rozwinąć specyficzne kompetencje niezbędne do prowadzenia działań wydawniczych, księgarskich i innych potrzebnych do pracy na rynku książki (zarówno w sferze tradycyjnej jak i cyfrowej), czyli absolwentów kierunków humanistycznych, społecznych, jak i z zakresu nauk ścisłych. Zapotrzebowanie na specjalistów rynku książki związane jest z gwałtownym rozwojem nowych technologii, zmianami społecznymi, kulturowymi i ekonomicznymi. Pojawiają się nowe profesje związane z rynkiem wydawniczym oraz – w szerszym ujęciu – tworzeniem i upowszechnianiem informacji. W najbliższej przyszłości zapotrzebowanie na specjalistów z tego zakresu będzie stale wzrastać. Wynika to z coraz większej konieczności dostosowywania działań instytucji i firm związanych z szeroko rozumianym piśmiennictwem do nowoczesnych form komunikacji.
Dla kandydatów studiów I stopnia na kierunku publikowanie współczesnego studia II stopnia poszerzą już posiadaną wiedzę i kompetencje do poziomu kierowniczego lub badawczego. Dla kandydatów studiów I stopnia innego kierunku stanowić będą rozszerzenie poziome kompetencji.
Kształcenie na studia drugiego stopnia na kierunku „Publikowanie współczesne” o profilu ogólnoakademickim zakłada poszerzenie i pogłębienie wiedzy, umiejętności i kompetencji dotyczących prowadzenia podmiotów rynku wydawniczego oraz prowadzenia badań w obszarze edytorstwa bibliologicznego.
Program studiów przede wszystkim ma pozwolić na:
- rozwój wrażliwości badawczej i samodzielność badawczą studentów, a także doskonalenie umiejętności warsztatowych przejawiających się w teoretycznym poznawaniu oraz praktycznym wykorzystaniu metod i narzędzi z zakresu nauki o komunikacji i mediach;
- pogłębienie kompetencji i doskonalenie umiejętności, które wraz ze zdobytą wiedzą predystynują studentów do obejmowania w przyszłości stanowisk kierowniczych w instytucjach, firmach i organizacjach mających wpływ na kształtowanie rynku książki, a także prowadzenia własnej firmy wydawniczej, księgarskiej lub innej działającej w obrębie rynku książki.
Stąd większość przedmiotów ma charakter lub kończy się projektem badawczym lub projektami, a niektóre z nich poprowadzą wysokiej klasy menagerowie z największych firm wydawniczych i księgarskich.
Treści programowe oferowane są w trzech głównych blokach tematycznych:
- Problemy i metody badawcze nauki o komunikacji społecznej i mediach – nałożony nacisk na rozwój wrażliwości badawczej i samodzielność badawczą studentów, a także doskonalenie umiejętności warsztatowych przejawiających się w teoretycznym poznawaniu oraz wykorzystaniu metod i narzędzi z zakresu nauki o komunikacji i mediach; przedmioty w tym bloku mają charakter lub kończą się projektem badawczym;
- Istota i pogranicza edytorstwa bibliologicznego – nacisk na różnorodność proponowanych zagadnień odzwierciedlających szeroką tematykę edytorstwa bibliologicznego;
- Praktyka funkcjonowania rynku wydawniczo-księgarskiego – nacisk na pogłębienie kompetencji i doskonalenie umiejętności, które wraz ze zdobytą wiedzą predystynują studentów do obejmowania w przyszłości stanowisk kierowniczych w instytucjach, firmach i organizacjach mających wpływ na kształtowanie rynku książki, a także prowadzenia własnej firmy wydawniczej, księgarskiej lub innej działającej w obrębie rynku książki.
Wiele przedmiotów ma charakter opcjonalny. Program przewiduje tylko 920 godz., a na studiach niestacjonarnych 575 godz.
Absolwenci będą przygotowani do badania, analizowania i przekształcania rynku książki, a tym samym maja szansę uzyskać realny wpływ na pewien niezwykle ważny segment gospodarki.
Absolwent studiów II stopnia będzie rozumiał zarówno tradycyjny, jak i cyfrowy proces wydawniczy oraz jego poszczególne etapy wraz z ich otoczeniem społecznym, kulturowym, ekonomicznym i technicznym rozpatrywanym w kontekście historycznym i współczesnym. Absolwent będzie przygotowany do pracy na rynku wydawniczym, w tym na poziomie zarządzania podmiotami wydawniczymi lub działami/ projektami wydawniczymi w instytucjach i organizacjach różnego typu (komercyjnych, kulturalnych, edukacyjnych); prowadzenia własnej firmy wydawniczej, a także przygotowany do pracy badawczej dotyczącej rynku wydawniczego.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem polskim
Próg kwalifikacji: 50 pkt
Rekrutacja odbywa się na podstawie oceny z dyplomu i egzaminu pisemnego.
O przyjęcie na studia mogą ubiegać się osoby, które uzyskały dyplom licencjata, magistra, inżyniera lub równoważny na dowolnym kierunku studiów.
Kwalifikacja obejmuje dwa etapy:
1) Punkty za ocenę na dyplomie studiów wyższych (z wagą 40%).
Sposób przeliczania oceny na dyplomie studiów wyższych:
- ocena celująca albo bardzo dobra – 100 punktów,
- ocena dobra plus – 80 punktów,
- ocena dobra – 70 punktów,
- ocena dostateczna plus – 60 punktów,
- ocena dostateczna – 50 punktów.
2) Punkty za egzamin pisemny: test kompetencyjny (z wagą 60%).
Sposób przeliczania oceny z egzaminu:
- 60-55 – 100 punktów,
- 54-50 – 90 punktów,
- 49-45 – 80 punktów,
- 44-40 – 70 punktów,
- 39-35 – 60 punktów,
- 34-30 – 50 punktów,
- 29-0 – 0 punktów – dyskwalifikacja z postępowania rekrutacyjnego.
Egzamin pisemny będzie się koncentrował na zagadnieniach związanych z funkcjonowaniem rynku wydawniczo-księgarskiego, książki tradycyjnej i cyfrowej, działalności wydawniczej i funkcjonowania publikacji w społeczeństwie:
- budowa książki tradycyjnej i cyfrowej,
- projektowanie, produkcja i recepcja społeczna książek, prasy i innych typów dokumentów tradycyjnych i cyfrowych,
- konsekwencje wynalazku druku,
- podstawowa terminologia specjalistyczna z zakresu typografii,
- elementy makro- i mikrotypografii, edytorskie ukształtowanie poszczególnych typów publikacji,
- formaty książek elektronicznych,
- segmentacja rynku książki,
- największe firmy wydawnicze, dystrybucyjne i księgarskie we współczesnej Polsce,
- stan czytelnictwa w Polsce,
- zjawiska i tendencje zmian współczesnego rynku książki,
- rola mediów społecznościowych w kształtowaniu rynku wydawniczego,
- polskie czasopisma i wortale profesjonalne dedykowane rynkowi wydawniczo-księgarskiemu,
- specyfika książki w działaniach marketingowych,
- publikowanie cyfrowe jako kulturowe i ekonomiczne wyzwanie współczesnego wydawnictwa.
Brak wprowadzenia do systemu IRK oceny z dyplomu lub nieobecność na egzaminie pisemnym dyskwalifikuje kandydata z całości postępowania rekrutacyjnego.
Ocenę z dyplomu należy wprowadzić do systemu najpóźniej 19 września 2024 r.
Kandydat może uzyskać z postępowania kwalifikacyjnego maksymalnie 100 pkt.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem zagranicznym
Obowiązują takie same zasady, jak dla kandydatów z dyplomem uzyskanym w Polsce.
Oceny kandydatów z dyplomem zagranicznym zostaną odpowiednio przeliczone i przyrównane do skali ocen obowiązującej na Uniwersytecie Warszawskim.
Sprawdzenie kompetencji kandydatów do studiowania w języku polskim
W przypadku kandydatów z dyplomem uzyskanym za granicą, którzy nie posiadają honorowanego przez UW dokumentu poświadczającego znajomość języka polskiego, znajomość języka polskiego na poziomie B2 zostanie sprawdzona w trakcie egzaminu.
Pozytywny wynik postępowania kwalifikacyjnego w przypadku ww. kandydatów stanowi jednocześnie potwierdzenie ich kompetencji do studiowaniu w języku polskim na ww. kierunku studiów.
Wymagania dotyczące znajomości języka polskiego. >> Otwórz stronę! <<
Terminy
Egzamin pisemny: 20 września 2024 r., godz. 13:00, ul. Nowy Świat 69, sala 318
Ogłoszenie wyników: 24 września 2024 r.
Przyjmowanie dokumentów:
- I termin: 25-26 września 2024 r.
- II termin (w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w pierwszym terminie): 27, 30 września 2024 r.
Opłaty
Opłata rekrutacyjna (w tym opłaty wnoszone za granicą)
Opłata za wydanie legitymacji studenckiej (ELS)
Wymagane dokumenty
Lista dokumentów wymaganych do złożenia w formie papierowej w przypadku zakwalifikowania na studia
Dodatkowe informacje
Znajdź nas na mapie: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii