Kod | S2-ZBD |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii |
Kierunek studiów | Zarządzanie Big Data |
Forma studiów | Stacjonarne |
Poziom kształcenia | Drugiego stopnia |
Profil studiów | praktyczny |
Języki wykładowe | polski |
Minimalna liczba studentów | 25 |
Limit miejsc | 48 |
Czas trwania | 2 lata |
Adres komisji rekrutacyjnej | rekrutacja.wdib@uw.edu.pl tel. (22) 55-20-283 |
Adres WWW | https://www.wdib.uw.edu.pl/ |
Wymagany dokument |
Wychodząc naprzeciw oczekiwaniom obecnego rynku pracy, obfitującego w duże zasoby informacji gromadzone w postaci cyfrowej oraz zmiany, jakie dokonują się w otoczeniu społeczno-gospodarczym, Wydział Dziennikarstwa Informacji i Bibliologii UW stworzył studia magisterskie o profilu praktycznym, wpisującym się w obszar nauk społecznych.
Kierunek Zarządzanie Big Data jest spełnieniem oczekiwań stawianych przez naukę, administrację publiczną i przedsiębiorstwa mediowe oraz instytucje działające na rynku komercyjnym w zakresie identyfikacji i przetwarzania dużych zbiorów danych cyfrowych.
Studia Zarządzanie Big Data mają charakter praktyczny. Wydział współpracuje z instytucjami, firmami, przedsiębiorstwami na co dzień zajmującymi się gromadzeniem, organizacją, przetwarzaniem i analizą dużych zasobów danych ustrukturyzowanych i nieustrukturyzowanych. Kierunek łączy nauki humanistyczne, społeczne i ścisłe, przekazując wiedzę teoretyczną i umiejętności praktyczne w połączeniu z wykorzystaniem najnowszych technologii. Zaletą naszych studiów jest przekazywanie w sposób praktyczny wiedzy i umiejętności w zakresie zagadnień informatycznych, identyfikacji danych źródłowych, sposobów ich wyszukiwania, gromadzenia i zarządzania, służących do monitoringu i automatycznego tworzenia archiwów treści pochodzących z mediów społecznościowych.
Program kształcenia przewiduje praktyki wpisane w program studiów. Ich realizacja jest możliwa dzięki współpracy z instytucjami, firmami, przedsiębiorstwami na co dzień zajmującymi się gromadzeniem, organizacją, przetwarzaniem i analizą dużych zasobów danych. Celem praktyk jest zapoznanie studentów z podmiotami działającymi na rynku cyfrowych usług informacyjnych oraz umożliwienie nabycia umiejętności komunikowania się ze specjalistami z tej dziedziny. Firmy współpracujące funkcjonują na rynku komercyjnym jak i w obszarze administracji rządowej i publicznej w sektorze nauki, oświaty czy kultury. Dla sektora komercyjnego są to np. firmy świadczące usługi w zakresie projektowania dużych baz danych, agencje z obszaru marketingu elektronicznego i mediów społecznościowych. Dla sektora publicznego są to instytucje oferujące cyfrowe usługi informacyjne w postaci systemów informacyjnych i baz danych. Student sam wybiera instytucję, w której będzie realizował praktyki.
Absolwent studiów „Zarządzanie Big Data”:
- posiada poszerzoną wiedzę z obszaru nauk społecznych i humanistycznych, uzupełnioną o elementy wiedzy z nauk ekonomicznych, ścisłych i prawnych, stanowiącą podstawę do podejmowania praktycznych działań;
- potrafi wykorzystać wiedzę z różnych dziedzin nauki do twórczego identyfikowania źródeł rafinacji informacji sieciowej, rozwiązywania złożonych problemów lub wykonywania zadań o charakterze aplikacyjnym wskazanym przez instytucje z otoczenia społeczno-gospodarczego;
- potrafi wykonywać zadania o charakterze badawczym i analitycznym na zlecenie instytucji nauki, kultury i edukacji;
- potrafi dostarczać informacje odpowiadające na bieżące potrzeby instytucji i organizacji związanych z przetwarzaniem i analizą informacyjnych zasobów;
- zna poszczególne etapy rafinacji zasobów sieciowych, wykorzystywane w jej ramach narzędzia oraz potrafi je zastosować w praktyce badawczej;
- zna i wykorzystuje metody oraz narzędzia odnoszące się do specjalistycznych analiz Big Data;
- potrafi dokonać interpretacji wyników analiz w kontekście globalnych trendów społecznych, gospodarczych i politycznych;
- zna i rozumie trendy rozwojowe nauki o mediach i technologii informacyjnych mediów obejmujące wykorzystanie najnowszych osiągnięć nauki w praktyce;
- zna i rozumie metodologię badań naukowych, właściwą dla nauki o mediach oraz informatologii, ale także matematyki (statystyki), informatyki i ekonomii.
Zdobyta wiedza i umiejętności pozwolą absolwentom na:
- kompetentne zarządzanie ustrukturyzowanymi i nieustrukturyzowanymi zasobami;
- wykorzystanie ich kompetencji na użytek społeczno-gospodarczy oraz generowanie nowych potrzeb w informacyjnej sferze nauki, edukacji i biznesu.
Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW współpracuje z instytucjami i firmami działającymi w branży medialnej, finansowej, informatycznej i informacyjnej, które zadeklarowały chęć współpracy ze studentami i absolwentami kierunku.
W celu zdobycia dalszych informacji na temat studiów zapraszamy na stronę Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii UW.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem polskim
Próg kwalifikacji: 50 pkt
Rekrutacja odbywa się na podstawie oceny z dyplomu oraz egzaminu pisemnego.
O przyjęcie na studia mogą ubiegać się osoby, które uzyskały dyplom licencjata, magistra, inżyniera lub równoważny na dowolnym kierunku studiów.
Kwalifikacja obejmuje dwa etapy:
1/ Punkty za ocenę na dyplomie studiów wyższych (z wagą 30%).
Sposób przeliczania oceny na dyplomie studiów wyższych:
- ocena celująca albo bardzo dobra – 100 punktów,
- ocena dobra plus – 80 punktów,
- ocena dobra – 70 punktów,
- ocena dostateczna plus – 60 punktów,
- ocena dostateczna – 50 punktów.
2/ Punkty za egzamin pisemny: test wielokrotnego wyboru (z wagą 70%).
Sposób przeliczania oceny z egzaminu:
- 60-55 – 100 punktów,
- 54-50 – 90 punktów,
- 49-45 – 80 punktów,
- 44-40 – 70 punktów,
- 39-35 – 60 punktów,
- 34-30 – 50 punktów,
- 29-0 – 0 punktów – dyskwalifikacja z postępowania rekrutacyjnego.
Test będzie się koncentrować na zagadnieniach:
- Społeczeństwo informacyjne a społeczeństwo wiedzy. Sieciowe zasoby informacyjne.
- Teoria informacji.
- Bazy danych.
- Komunikacja człowiek – komputer.
- Typologia dokumentów.
- Wyszukiwanie informacji naukowej w sieci.
- Cyfrowa postać multimediów.
- Open Access, Open Source i Open Data.
- Bezpieczeństwo teleinformatyczne.
- Usługi i narzędzia Web 2.0 10. Stan i uwarunkowania rozwoju Internetu.
- Podstawy statystyki.
Brak wprowadzenia do systemu IRK oceny z dyplomu lub nieobecność na egzaminie pisemnym dyskwalifikuje kandydata z całości postępowania rekrutacyjnego.
Ocenę z dyplomu należy wprowadzić do systemu najpóźniej 19 września 2024 r.
Kandydat może uzyskać z postępowania kwalifikacyjnego maksymalnie 100 pkt.
Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem zagranicznym
Obowiązują takie same zasady, jak dla kandydatów z dyplomem uzyskanym w Polsce.
Oceny kandydatów z dyplomem zagranicznym zostaną odpowiednio przeliczone i przyrównane do skali ocen obowiązującej na Uniwersytecie Warszawskim.
Sprawdzenie kompetencji kandydatów do studiowania w języku polskim
W przypadku kandydatów z dyplomem uzyskanym za granicą, którzy nie posiadają honorowanego przez UW dokumentu poświadczającego znajomość języka polskiego, w trakcie egzaminu zostanie sprawdzona znajomość języka polskiego na poziomie B2.
Pozytywny wynik postępowania kwalifikacyjnego w przypadku ww. kandydatów stanowi jednocześnie potwierdzenie ich kompetencji do studiowaniu w języku polskim na ww. kierunku studiów.
Wymagania dotyczące znajomości języka polskiego. >> Otwórz stronę! <<
Terminy
Egzamin pisemny: 20 września 2024 r., godz. 11:30, ul. Bednarska 2/4, Aula Kolumnowa
Ogłoszenie wyników: 24 września 2024 r.
Przyjmowanie dokumentów:
- I termin: 25-26 września 2024 r.
- II termin (w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w pierwszym terminie): 27, 30 września 2024 r.
Opłaty
Opłata rekrutacyjna (w tym opłaty wnoszone za granicą)
Opłata za wydanie legitymacji studenckiej (ELS)
Wymagane dokumenty
Lista dokumentów wymaganych do złożenia w formie papierowej w przypadku zakwalifikowania na studia
Dodatkowe informacje
Znajdź nas na mapie: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii