Kod | SP-HI-PSM |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Wydział Nauk o Kulturze i Sztuce |
Forma studiów | Niestacjonarne |
Poziom kształcenia | Podyplomowe |
Języki wykładowe | polski |
Minimalna liczba studentów | 20 |
Limit miejsc | 45 |
Czas trwania | 3 semestry |
Adres komisji rekrutacyjnej | ul. Krakowskie Przedmieście 26/28, 00-927 Warszawa |
Godziny otwarcia sekretariatu | zalecany jest uprzedni kontakt mailowy swojtowicz@uw.edu.pl |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
Podyplomowe Studium Muzealnicze przy Wydziale Nauk o Kulturze i Sztuce Uniwersytetu Warszawskiego powstało w 1994 roku w odpowiedzi na potrzeby zgłaszane przez środowiska muzealne. Program Studium dostosowany jest do potrzeb pracowników muzeów i galerii sztuki wszystkich typów i zatrudnionych na różnorodnych stanowiskach. Celem Studium jest stworzenie polskim muzealnikom możliwości podnoszenia kwalifikacji, pogłębienia wiedzy fachowej oraz jej aktualizacji, co jest niezbędne w obliczu szybko postępujących zmian w organizacji instytucji kultury w Polsce, a także wobec głębokich przekształceń, jakim podlega teoria i praktyka muzealna na świecie.
Kandydaci
Studia przewidziane są dla ok. 30-45 słuchaczy. Liczba jest ograniczona ze względu na warsztatowy charakter wielu zajęć. Warunkiem przyjęcia jest ukończenie wyższych studiów na poziomie magisterskim, o przyjęciu decyduje kolejność zgłoszeń.
Opis Studiów
Program studiów
Program studiów opracowany został przez wybitnego muzeologa prof. Andrzeja Rottermunda i jest stale aktualizowany zgodnie z potrzebami współczesnego muzealnictwa. Założenia programowe, jak i ich wykonanie są, bardzo wysoko oceniane przez środowiska muzealne.
Ramowy program studiów na rok akademicki 2024/2025 obejmuje następujące przedmioty:
- Historia kolekcjonerstwa i muzealnictwa
- Problematyka prawna w muzealnictwie (w tym: prawne podstawy funkcjonowania muzeów; zasady prawne obrotu muzealiami i komercjalizacji muzeów; fotografowanie w muzeach, prawo autorskie w muzeum; wypożyczenia muzealiów; obowiązki pracownicze pracowników muzeów, normy etyki zawodowej; restytucja dzieł sztuki)
- Zarządzanie instytucją kultury (w tym: zarządzanie projektami, kapitałem ludzkim; kompetencje społeczne w pracy zespołowej, techniki komunikacyjne, dysfunkcje pracy zespołowej)
- Promocja, marketing, komunikacja i programy publiczne, pozyskiwanie funduszy (w tym: budowanie marki muzeum, organizacja promocji i wydarzeń muzealnych; koncepcja i narzędzia marketingu w nowoczesnych muzeach; angażowanie publiczności; moderowanie miejsca dla odbiorcy w muzeum; badania publiczności; rozwój kompetencji społecznych a obsługa publiczności muzealnej; źródła finansowania projektów muzealnych; jak skutecznie aplikować o finansowanie projektów)
- Rozwój publiczności (w tym: rozwój publiczności w instytucjach kultury; różne potrzeby zwiedzających; udostępnienie muzeów osobom z niepełnosprawnościami)
- Edukacja w muzeum (w tym: muzeum jako partner edukacyjny dla szkół; edukacja przyrodnicza; kulinarna; historyczna, internetowa; działania teatralne w praktyce muzealnej, język komunikatu i obrazu w edukacji muzealnej)
- Konserwacja, prewencja, badania dzieł sztuki
- Gromadzenia muzealiów, inwentaryzacja, digitalizacja, organizacja archiwów
- Organizacja wystaw i galerii stałych (w tym: warsztaty kuratorskie, scenariusze wystaw, zagadnienia ekspozycyjne)
- Naukowe i popularnonaukowe publikacje muzealne. Opracowywanie i udostępnianie wiedzy
- Nowa muzeologia (w tym: zwrot ku rzeczom i zwrot cyfrowy; jak angażować (wszystkie) zmysły w muzeach; zwrot przestrzenny i zwrot sensoryczny – muzeum jako doznanie; muzea wobec wyzwań współczesności; muzeum krytyczne, studia postkolonialne i dekolonizacja, ekokrytyka i antropocen i inne)
Wykładowcy i organizacja PSM
Wykładowcami studium są wybitni specjaliści z wielu dziedzin: historii sztuki, muzeologii, konserwacji, badań technologicznych dzieł sztuki, ale też prawa, zarządzania, edukacji i popularyzacji sztuki. Wśród wykładowców są m.in.: prof. Andrzej Bursche (UW), prof. Wojciech Kowalski (MSZ, UŚ), Katarzyna Liwak (Muzeum Warszawy), prof. Tomasz Łojewski (UJ), prof. Andrzej Pieńkos (UW), dr Piotr Rypson, dr Monika Stobiecka (Artes Liberales UW), prof. Iwona Szmelter (ASP w Warszawie), dr Katarzyna Zalasińska (UW) prof. Antoni Ziemba (UW) i inni.
Tryb studiów i częstotliwość zjazdów
Program studiów na rok akademicki 2024/2025 obejmuje 180 godzin zajęć, realizowanych podczas 12 comiesięcznych zjazdów od marca 2025 do czerwca 2026. Zjazdy trwają trzy dni (6 godzin w piątki; 6 godzin w soboty; 4 godziny w niedziele). Zajęcia mają formę wykładów, konwersatoriów oraz warsztatów, odbywają się na kampusie głównym UW, w sali kinowej Zamku Królewskiego w Warszawie oraz w muzeach i galeriach Warszawy.
Zaliczenia
Całość studiów będzie zaliczana na podstawie oceny z jednej pracy dyplomowej. Termin złożenia pracy wynosi 3 miesiące od ukończenia studiów (może być przedłużony na wniosek słuchacza przez kierownika studium). Tematyka prac dyplomowych powinna być związana z blokami programowymi PSM (np. historia kolekcjonerstwa i muzealnictwa, problematyka prawna, zarządzanie, promocja, marketing, programy publiczne, edukacja, konserwacja, organizacja wystaw i galerii stałych i inne). Praca może mieć wymiar teoretyczny lub wynikać z doświadczeń własnych słuchaczy i obejmować koncepcje wystaw, opis zrealizowanych ekspozycji, projekty kampanii reklamowych, projekty edukacyjne i inne. Objętość pracy nie jest narzucona. Zazwyczaj prace mają ok. 30-40 stron wydruku. Wybór promotora zależy od tematu. Słuchacze zgłaszają się z prośbą o prowadzenie pracy do tego wykładowcy, którego zajęcia są najbardziej zbliżone do tematyki planowanej pracy dyplomowej. Z promotorem słuchacze ustalają temat, konspekt, literaturę przedmiotu i oddają do oceny już gotowa pracę, chyba że promotor zgodzi się na konsultacje cząstkowe. Promotor może oddać pracę do uzupełnienia i naniesienia poprawek, ale taki proces jest jednorazowy. Gotowa praca jest oceniana przez promotora wg schematu zawartego w karcie oceny. Promotor wysyła kartę oceny do sekretariatu studium. Nie jest przewidziana procedura odwołania się od oceny. Oceniona, wydrukowana i oprawiona praca powinna zostać złożona w sekretariacie studium.
Dyplom wydawany jest w ciągu 30 dni od zgłoszenia do sekretariatu karty oceny pracy.
Absolwenci
Absolwenci otrzymują świadectwo ukończenia Podyplomowego Studium Muzeologicznego które pozwala spełnić wymogi klasyfikacyjne dla uzyskania tytułu służbowego kustosza określone w art. 32a.1. ustawy z dnia 21 listopada 1996 r. o muzeach (Dziennik Ustaw z 2018 r. poz. 720).
Rekrutacja
Kandydat powinien posiadać dyplom magistra oraz zarejestrować się w IRK i wnieść opłatę rekrutacyjną w wysokości 85 zł. Rekrutacja na studia odbywa się na podstawie kolejności zgłoszeń.
Wymagane dokumenty
Kandydat składa następujące dokumenty:
- podpisane podanie o przyjęcie na studia – generowane z systemu IRK;
- oryginał lub uwierzytelniony odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych: dyplomu magistra, celem sporządzenia kopii i poświadczenia jej zgodności z oryginałem lub uwierzytelnionym odpisem.
Komplet dokumentów można wysłać na adres (decyduje data nadania) lub dostarczyć osobiście do sekretariatu ds. studenckich od poniedziałku do piątku w godz. 10.00-13.00 na adres:
Uniwersytet Warszawski
Instytut Historii Sztuki
Podyplomowe Studia Muzealnicze
ul. Krakowskie Przedmieście 26/28pokój 1.01. piętro 1
00-927 Warszawa
Harmonogram rekrutacji
Termin rejestracji: od 09.09.2024 r. do 24.01.2025 r.
Termin wniesienia opłaty rekrutacyjnej: do 25.01.2025 r.
Termin ogłoszenia wyników: 28.01.2025 r.
Termin składania dokumentów: od 30.01.2025 r. do 06.02.2025 r.
Czesne
4 500 zł jednorazowo płatne do 30.03.2025 r.
W dwóch ratach 4 500 zł
I rata 2 500 zł płatna do 30.03.2025 r.
II rata 2 000 zł płatna do 30.10.2025 r.
W trzech ratach 4 500 zł
I rata 1 500 zł płatna do 30.03.2025 r.
II rata 1 500 zł płatna do 30.06.2025 r.
III rata 1 500 zł płatna do 30.01.2026 r.