Rekrutacja na studia podyplomowe 2024/2025

zmień rekrutację anuluj wybór

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

Pedagog specjalny w edukacji włączającej

Szczegóły
Kod SP-PRK-PE-PSEW
Jednostka organizacyjna Wydział Pedagogiczny
Kierunek studiów Pedagogika nauczycielska
Forma studiów Niestacjonarne
Poziom kształcenia Podyplomowe
Języki wykładowe polski
Minimalna liczba studentów 25
Limit miejsc 35
Czas trwania 3 semestry
Adres komisji rekrutacyjnej tel. 22 55 30 821
a.szewczyk@uw.edu.pl
Godziny otwarcia sekretariatu od poniedziałku do piątku: 9.00-15.00
Wymagany dokument
  • Wykształcenie wyższe
  Zadaj pytanie
Obecnie nie trwają zapisy.

Minione tury w tej rekrutacji:
  • Tura 1 (04.10.2024 00:00 – 15.10.2024 23:59)

Bezpłatne studia podyplomowe, finansowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki.

Studia urzeczywistniają standardy przygotowania nauczycieli do praktycznej realizacji edukacji włączającej, rozumianej jako edukacja wszystkich uczniów, w tym uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkołach ogólnodostępnych. Warunkiem powodzenia idei edukacji włączającej są kompetencje nauczycieli w zakresie pracy z uczniami o zróżnicowanych potrzebach rozwojowych i edukacyjnych w warunkach szkół ogólnodostępnych. Obecnie w szkołach ogólnodostępnych brakuje jednak kadr wykwalifikowanych w zakresie edukacji włączającej. Nowe Standardy kształcenia przygotowującego do wykonywania zawodu nauczyciela (Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 25 lipca 2019r.) zmieniły niekorzystną sytuację poprzez szersze przygotowanie nauczycieli pedagogów specjalnych do pracy w placówkach włączających. Kształcenie zgodne z tymi standardami zapewnia nauczycielom pedagogom specjalnym wszechstronne przygotowywanie do wykonywania zadań w placówkach włączających.

UWAGA - Studia zostaną uruchomione po uzyskaniu zgody Ministerstwa Edukacji Narodowej

Kandydaci

Studia są przeznaczone dla osób, które posiadają dyplom ukończenia studiów I, II stopnia lub jednolitych studiów magisterskich na kierunku Pedagogika, Pedagogika specjalna oraz kwalifikacje do prowadzenia przedmiotu lub prowadzenia zajęć i pragną nabyć kwalifikacje do wykonywania zawodu nauczyciela pedagoga specjalnego w przedszkolach i szkołach (zgodnie Rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz Rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 22 sierpnia 2022r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli)

Opis studiów

Program studiów

Program studiów (495 godzin wykładów, ćwiczeń, seminariów i praktyk zawodowych, 48 punktów ECTS) obejmuje następujące zajęcia:

  • Diagnostyka w pedagogice specjalnej
  • Diagnoza specjalnych potrzeb edukacyjnych, planowanie, realizacja i monitoring działań wspierających
  • Dydaktyka specjalna
  • Metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej
  • Nowe technologie w edukacji włączającej - metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej
  • Ocenianie w edukacji włączającej
  • Pedagogika specjalna
  • Praca opiekuńczo-wychowawcza i resocjalizacyjna
  • Praca z rodziną dzieci z niepełnosprawnością
  • Praktyki zawodowe
  • Prawne podstawy kształcenia specjalnego
  • Programy wychowawcze w edukacji integracyjnej i włączającej
  • Psychologia edukacyjna i rozwojowa
  • Psychologia kliniczna i rehabilitacyjna
  • Teoria edukacji integracyjnej i włączającej
  • Uniwersalne projektowanie zajęć – metodyka kształcenia w grupie zróżnicowanej

Wykładowcy

Kadra naukowa prowadząca studia to nie tylko doskonali metodycy, ale także wysoko cenieni wykładowcy akademiccy prowadzący zajęcia na Uniwersytecie Warszawskim, w  Akademii Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej oraz ośrodkach metodycznych dla nauczycieli.

Zaliczenia

Zajęcia zaliczane są na ocenę zgodnie z programem studiów. Student po zaliczeniu wszystkich przedmiotów uzyska świadectwo ukończenia kwalifikacyjnych studiów podyplomowych oraz kwalifikacje w zakresie edukacji włączającej i nauczyciela pedagoga specjalnego.

Student uzyska wiedzę i umiejętności w zakresie pracy z uczniami ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi w grupach i klasach w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych.

Absolwenci

Absolwent prezentuje humanistyczną postawę otwartości i dialogu, szacunku dla innych, wrażliwości na potrzeby człowieka – szczególnie niepełnosprawnego i wymagającego pomocy. Posiada on przekonanie, że publiczny system szkolny ma za zadanie zapewnić wszystkim obywatelom w odpowiednim wieku dostęp do edukacji włączającej o wysokiej jakości. Jest on zatem gotów do podejmowania zadań zawodowych w pracy ze wszystkimi uczniami, w tym z uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przejawem tej gotowości jest właściwa postawa wobec edukacji włączającej oraz przekonanie o własnej skuteczności w roli nauczyciela pedagoga specjalnego. Absolwent jest przygotowany do budowania relacji opartych na wzajemnym rozumieniu i zaufaniu między wszystkimi podmiotami procesu kształcenia; inicjowania i organizowania współpracy między nauczycielami i innymi specjalistami zaangażowanymi w proces kształcenia oraz dzielenia się nabytą wiedzą i umiejętnościami ze współpracownikami, rodzicami i opiekunami prawnymi uczniów. Ponadto, absolwent posiada wiedzę i umiejętności w zakresie pracy z dziećmi i uczniami o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych w szczególności: prowadzenia diagnozy funkcjonalnej z wykorzystaniem współczesnych narzędzi i metod diagnostycznych; konstruowania i realizowania i ewaluowania indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych; skutecznego nauczania grup zróżnicowanych z wykorzystaniem współczesnej metodyki uniwersalnego projektowania nauczania oraz technologii informacyjnej; kształtowania właściwych relacji w grupach rówieśniczych oraz wspomagania rozwoju kompetencji społecznych. Praktyczne umiejętności absolwenta będą wsparte aktualną wiedzą teoretyczną z zakresu psychologii, etyki, prawa, pedagogiki specjalnej i włączającej, w tym wiedzą na temat metod o potwierdzonej empirycznie skuteczności.


Rekrutacja

Rekrutacja odbywa się na podstawie kolejności zgłoszeń w systemie IRK.

Zasady rekrutacji

W postępowaniu kwalifikacyjnym może wziąć udział osoba, która:

  1. posiada kwalifikację pełną co najmniej na poziomie 7 PRK uzyskaną w systemie szkolnictwa wyższego i nauki;
  2. ukończyła studia w zakresie pedagogiki (każda specjalność) lub pedagogiki specjalnej;
  3. posiada kwalifikacje pedagogiczne;
  4. zarejestrowała się w systemie IRK;
  5. wniosła opłatę rekrutacyjną w wysokości 85 zł.

Wymagane dokumenty

W przypadku zakwalifikowania na Studia, kandydat obowiązany jest złożyć poniższe dokumenty:

  1. podpisane podanie o przyjęcie na studia – generowane z systemu IRK;
  2. oryginał lub uwierzytelniony odpis dyplomu ukończenia studiów magisterskich celem sporządzenia kopii i poświadczenia jej zgodności z oryginałem lub uwierzytelnionym odpisem;
  3. oryginał lub uwierzytelniony odpis suplementu do doplomu celem sporządzenia kopii i poświadczenia jej zgodności z oryginałem lub uwierzytelnionym odpisem.

Dokumenty należy złożyć osobiście w sekretariacie studiów w godzinach jego pracy w terminach podanych w harmonogramie pod adresem:

Wydział Pedagogiczny

Uniwersytet Warszawski

ul. Mokotowska 16/20 pokój 116

00-561 Warszawa

Terminy

Termin rejestracji w systemie IRK: 04.10.2024 r. - 15.10.2024 r.

Termin wniesienia opłaty rekrutacyjnej: do 16.10.2024 r.

Termin ogłoszenia wyników: 21.10.2024 r.

Przyjmowanie dokumentów: 22.10.2024 r. - 24.10.2024 r.

Czesne

Studia podyplomowe są realizowane w ramach dotacji Ministerstwa Edukacji Narodowej, udział w nich jest bezpłatny.