Kod | NZJ-PPW |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Wydział Pedagogiczny |
Kierunek studiów | Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna |
Forma studiów | Niestacjonarne (zaoczne) |
Poziom kształcenia | Jednolite magisterskie |
Profil studiów | ogólnoakademicki |
Języki wykładowe | polski |
Limit miejsc | 5 |
Czas trwania | 5 lat |
Adres komisji rekrutacyjnej | rekrutacja.pedagog@uw.edu.pl tel. (22) 55-30-848 |
Adres WWW | https://www.pedagog.uw.edu.pl/ |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
- Dziedzina nauk społecznych; dyscyplina: Pedagogika
Charakterystyka programu
Utworzenie 5-letniego, jednolitego kierunku studiów: pedagogika specjalna jest efektem wprowadzenia w Ustawie 2.0 obowiązku kształcenia nauczycieli/pedagogów specjalnych w takim trybie. Zapis ten pozwala kształcić nauczycieli na wysokim poziomie z uwzględnieniem potrzeb współczesnego społeczeństwa i współczesnej edukacji. Wysoka jakość kształcenia specjalnego umożliwia rozwój potencjału dzieci z niepełnosprawnościami, ich lepsze przygotowanie do wyzwań współczesności, wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi także ze środowisk defaworyzowanych oraz efektywne ich przygotowanie ich do społecznej integracji w kolejnych etapach edukacji. Program jest zgodny z wymaganiami kierunkowymi kształcenia pedagogów, standardami kształcenia nauczycieli i Polskimi Ramami Kwalifikacji dla nauk społecznych oraz spełnia oczekiwania pracodawców. W konstrukcji programu uwzględnione zostały aktualne i perspektywiczne potrzeby gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa, które są zgodne z wskazanymi przez Partnership for 21st Century Skills oraz National Council for Social Studies.
Program studiów ma charakter modułowy i zakłada ścisły związek przygotowania teoretycznego i praktycznego do pracy pedagogicznej z dziećmi w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Zajęcia dydaktyczne odbywają się w budynku Wydziału (ul. Mokotowska 16/20) w soboty i niedziele (zjazdy odbywają się najczęściej co dwa tygodnie).
Praktyki studenckie organizowane są w placówkach na terenie Warszawy i pod opieką pracownika naukowo-dydaktycznego. W sytuacjach indywidualnych praktyki można zrealizować w miejscu swojego zamieszkania w kontakcie z opiekunem z Wydziału.
Wszystkie informacje dotyczące programu studiów znajdują się na stronie internetowej Wydziału Pedagogicznego.
Sylwetka absolwenta
Absolwenci są przygotowani do wykonywania zawodu nauczyciela przedszkola i edukacji wczesnoszkolnej, pedagoga szkolnego, nauczyciela świetlicy w trzech obszarach:
- projektowania i realizowania programu własnego rozwoju zawodowego i osobistego nauczyciela,
- wspierania rozwoju dzieci i organizowania sytuacji edukacyjno-wychowawczych sprzyjających konstruowaniu przez nie wiedzy i umiejętności w interakcjach społecznych,
- tworzenia demokratycznej kultury przedszkola i szkoły jako nowoczesnej, autonomicznej wspólnoty, rozwijającej edukacyjne partnerstwo.
Absolwent kierunku Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna jest wyposażony w:
- kompetencje osobiste nauczyciela, w tym umiejętności:
- definiowania zadań, planowania i organizowanie własnego działania z uwzględnieniem czasu na relaks i rozwijanie zainteresowań, nabywanie umiejętności radzenia sobie ze stresem, wypaleniem zawodowym;
- współpracy w zespole, podejmowania zadań i wspólnego rozwiązywania problemów, projektowania działań w bliższej i dalszej perspektywie;
- korzystania literatury naukowej, badawczej, publikowanej także w językach obcych;
- porozumiewanie się/biegłość w języku ojczystym i angielskim w celu wymiany doświadczeń;
- wyszukiwania i zarządzania informacją - ocena, selekcja informacji, krytyczna analiza, posługiwanie się zasadami prawnymi i etycznymi dotyczącymi dostępu i przetwarzania informacji;
- opracowania elektronicznego Portfolio i dokumentowania doświadczeń zawodowych;
- kompetencje dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela obejmujące:
- nawiązywanie relacji z dziećmi wspierających ich rozwój zgodnie z indywidualnymi potrzebami;
- projektowanie i organizowanie procesu uczenia się dzieci z wykorzystaniem nowatorskich metod, form i środków dydaktycznych, rozwiązywanie problemów wychowawczych, organizowanie tutoringu szkolnego;
- kreatywność i innowacyjność- generowanie oryginalnych pomysłów edukacyjnych, dzielenie się nimi, zaangażowanie w innowacyjne działania, które mogą przynieść wymierny efekt, przedsiębiorczość;
- elastyczność i gotowość do zmiany w związku z różnymi potrzebami i oczekiwaniami dzieci i otoczenia;
- myślenie krytyczne i rozwiązywanie problemów wychowawczych i dydaktycznych;
- poznanie i wykorzystanie różnych narzędzi TIK stosowanych w edukacji i zalecanych do pracy z dziećmi;
- kompetencje niezbędne do funkcjonowania w instytucji edukacyjnej jako organizacji społecznej;
- współpraca z innymi- umiejętność efektywnej pracy w zespołach o różnym składzie osobowym, pełnienie różnych ról, elastyczność, kompromisowość i otwartość na pomaganie innym członkom zespołu, przejmowanie odpowiedzialności za efekt wspólnej pracy;
- kreowanie środowiska wspólnej aktywności innowacyjnej w obszarze oświaty, tworzenie i wykorzystywanie sieci służących współpracy przy realizacji różnych, innowacyjnych celów zawodowych.
Absolwenci są wyposażeni w kompetencje zawodowe, pozwalające wspomagać rozwój indywidualny i społeczny dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, także do współpracy ze środowiskiem rodzinnym i lokalnym na rzecz dzieci oraz realizowania działań diagnostycznych i terapeutycznych w sytuacjach zakłócających przebieg rozwoju i edukacji.
Ukończenie studiów uprawnia do ubiegania się o przyjęcie do Szkół Doktorskich.
Zasady kwalifikacji
Zgoda na podjęcie studiów w trybie przeniesienia jest podejmowana każdorazowo przez Kierownika Jednostki Dydaktycznej Wydziału Pedagogicznego na podstawie indywidualnej analizy osiągniętych wyników kształcenia. Osoby ubiegające się o przyjęcie na studia w trybie przeniesienia po I roku studiów muszą spełnić następujące warunki:
- mieć zaliczony co najmniej I rok studiów pierwszego stopnia,
- przedstawić wydane przez dziekanat macierzystej jednostki zaświadczenie o wypełnieniu wszystkich obowiązków wynikających z przepisów obowiązujących w tej jednostce (zaliczenie roku, wywiązanie się z płatności za studia).
Osoby ubiegające się o przyjęcie na studia w trybie przeniesienia proszone są o bezpośredni kontakt z dziekanatem i złożenie wymaganych dokumentów do końca trwania rejestracji na kierunek.
W uzasadnionych przypadkach może zostać podjęta decyzja o przyjęciu wniosku o przeniesienie w późniejszym terminie.
Sprawdzenie kompetencji kandydatów do studiowania w języku polskim
Kandydaci z maturą zagraniczną, maturą IB lub EB, którzy nie mają na dyplomie wyniku egzaminu z języka polskiego, zobowiązani są dostarczyć honorowany przez Uniwersytet Warszawski dokument poświadczający znajomość języka polskiego.
Terminy
Ogłoszenie wyników: 16 września 2024 r.
Przyjmowanie dokumentów: 18-20 września 2024 r.
Opłaty
Opłata za wydanie legitymacji studenckiej (ELS)
Studia są płatne - wysokość opłat za studia
Wymagane dokumenty
Lista dokumentów wymaganych do złożenia w formie papierowej w przypadku zakwalifikowania na studia
Dodatkowe informacje
Koordynator ds. rekrutacji w trybie przeniesienia z innej uczelni: Anna Szewczyk, a.szewczyk@uw.edu.pl, (22) 55-308-21
Znajdź nas na mapie: Wydział Pedagogiczny