Kod | S2-SRL |
---|---|
Jednostka organizacyjna | Instytut Ameryk i Europy |
Kierunek studiów | Projektowanie rozwoju regionalnego i lokalnego |
Forma studiów | Stacjonarne |
Poziom kształcenia | Drugiego stopnia |
Profil studiów | ogólnoakademicki |
Języki wykładowe | polski |
Limit miejsc | 1 |
Czas trwania | 2 lata |
Adres komisji rekrutacyjnej | dziekanat.euroreg@uw.edu.pl tel. (22) 826-16-54 wew.105 |
Adres WWW | http://www.euroreg.uw.edu.pl/pl/ |
Wymagany dokument | |
Zadaj pytanie |
Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych EUROREG oferuje interdyscyplinarne, kameralne i cenione przez pracodawców studia magisterskie na kierunku Projektowanie rozwoju regionalnego i lokalnego. Na studia zapraszamy osoby posiadające dyplom licencjata, inżyniera, magistra lub równoważny, z uczelni polskiej lub zagranicznej.
Dlaczego projektowanie rozwoju regionalnego i lokalnego?
Badania regionalne trafnie odpowiadają na wyzwania współczesności związane z przestrzennym zróżnicowaniem procesów rozwoju i skutków globalizacji. Perspektywa regionalna jest „soczewką”, która pozwala precyzyjniej dostrzec często nieostre w szerszym ujęciu zjawiska społeczno-gospodarcze. Program studiów łączy perspektywę globalną – analizę światowych megatrendów, z lokalną – badaniem oddolnych procesów rozwojowych w rzeczywistości polskich regionów, miast, wsi i miasteczek.
Podczas studiów przekazywana jest wiedza na temat przebiegu procesów rozwoju społeczno-gospodarczego oraz narzędzi wykorzystywanych w zarządzaniu rozwojem regionalnym, lokalnym i miejskim, a zwłaszcza tworzenia i ewaluowania polityk publicznych. Cechą wyróżniającą kierunek jest połączenie perspektyw kilku różnych dyscyplin: ekonomii, socjologii, geografii i gospodarki przestrzennej, jak również nauk o polityce i administracji, a także bliskie powiązanie z prowadzonymi w EUROREG-u badaniami naukowymi.
Program zajęć
„Nie ma nic bardziej praktycznego niż dobra teoria”, dlatego program studiów pozwala na zarysowanie panoramy współczesnych zagadnień rozwoju regionalnego i lokalnego w szerokim ujęciu teoretycznym. Są to m.in.: odwzorowanie gospodarczej i kulturowej mapy Polski na tle Europy i świata; odnajdywanie zależności między środowiskiem naturalnym, urbanistyką, transportem, mieszkalnictwem, technologiami, innowacyjnością a społeczno-gospodarczymi procesami rozwoju; analiza procesów metropolizacji, suburbanizacji, gentryfikacji; elementy urban studies; identyfikacja konfliktów przestrzennych z perspektywy teorii krytycznej. Za teorią podąża praktyka, dlatego studenci i studentki zyskują umiejętności i narzędzia takie jak m.in.: przygotowanie metodologiczne do prowadzenia projektów badawczych (naukowych oraz konsultingowych); pisanie tekstów badawczych po angielsku; projektowanie przyciągających uwagę wykresów, map i infografik; tworzenie i ewaluacja polityk publicznych na poziomie unijnym, krajowym i samorządowym; tworzenie strategii rozwoju miast i regionów. W toku zajęć studenci i studentki uczą się korzystać z takich programów jak: R, STATISTICA, QGIS, GeoDa, Microsoft Access, X-Mind, MAXQDA, itp.
Pracownia badawcza
W ramach trzysemestralnej „pracowni badawczej” studenci i studentki uczestniczą w realizacji projektów badawczych (opracowywanie metod, zbieranie i przetwarzanie danych, analiza wyników, przygotowanie raportów i prezentacji) i mają możliwość być współautorami/kami artykułów naukowych jeszcze przed uzyskaniem stopnia magistra.
Zajęcia teoretyczne i praktyczne
Oprócz tradycyjnych wykładów i ćwiczeń program obejmuje praktyczną naukę zarządzania procesami rozwojowymi – program wizyt studyjnych, obserwacji terenowych, warsztatów, czwartkowych seminariów EUROREG z udziałem polskich i zagranicznych gości, a także gry strategiczne i symulacyjne. Projektowanie rozwoju regionalnego i lokalnego to także praktyki dyplomowe w formie udziału w projektach badawczych realizowanych przez zespół EUROREG, zazwyczaj w formie wyjazdowych badań terenowych.
Przygotowanie do przyszłej pracy zawodowej
Kameralna grupa studentów i studentek, nastawienie na użyteczny wymiar realizowanych badań, bezpośredni kontakt z wykładowcami-mentorami posiadającymi doświadczenie w realizacji projektów badawczych, ewaluacyjnych i doradczych oraz duża liczba zajęć w grupach pozwalają na trening praktycznych umiejętności przydatnych w pracy zawodowej.
Absolwenci i absolwentki Projektowania rozwoju regionalnego i lokalnego są przygotowani do pracy w administracji rządowej (ministerstwa) i samorządowej (urzędy miast, urzędy marszałkowskie), firmach doradczych i konsultingowych, instytutach badawczych i think tankach, sektorze pozarządowym i organizacjach aktywistycznych, instytucjach międzynarodowych (agendy Unii Europejskiej, ONZ), a także do kontynuowania studiów na poziomie doktoranckim. Sylwetki naszych absolwentów znajdują się tutaj.
Informacje praktyczne
Zajęcia odbywają się na Kampusie Głównym Uniwersytetu Warszawskiego. Większość zajęć odbywa się w przytulnej i w pełni wyposażonej sali studenckiej. Plan zajęć układany jest tak, aby wszystkie przedmioty obowiązkowe odbywały się w 3-4 dni w tygodniu (I rok) lub 2-3 dni (II rok). Studenci i studentki Projektowania rozwoju regionalnego i lokalnego korzystają z różnorodnych form dofinansowania działalności naukowej oraz z pomocy życzliwego Dziekanatu ds. studenckich. Więcej informacji o studiach tutaj.
Zasady kwalifikacji
Na studia w trybie przeniesienia może być przyjęty/a kandydat/ka, którego/której dotychczasowe studia były zgodne programowo z kierunkiem projektowanie rozwoju regionalnego i lokalnego prowadzonym przez Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych (EUROREG). Na studia w trybie przeniesienia może być przyjęty/a kandydat/ka, który/która udokumentuje znajomość języka angielskiego na poziomie co najmniej B2.
Decyzja o przyjęciu oraz rodzaju i formie uzupełnienia różnic programowych podejmowana jest na podstawie udokumentowanego dotychczasowego przebiegu studiów kandydata. W przypadku zgłoszenia się większej liczby chętnych spełniających określone wyżej warunki podstawą przyjęcia na studia będzie miejsce na liście rankingowej. Lista rankingowa sporządzona będzie według malejącej średniej ocen z dotychczasowego toku studiów.
Sprawdzenie kompetencji kandydatów do studiowania w języku polskim
Kandydaci z dyplomem zagranicznym przystępują dodatkowo do rozmowy sprawdzającej znajomość języka polskiego w stopniu umożliwiającym studiowanie (na poziomie co najmniej B2). Z rozmowy zwolnione są osoby posiadające dokument poświadczający znajomość języka polskiego na poziomie co najmniej B2.
Przedmiotem rozmowy będzie tekst związany z rozwojem regionalnym i lokalnym, który kandydaci otrzymają na początku egzaminu. Maksymalna liczba punktów możliwych do uzyskania to 10 punktów. Próg punktowy niezbędny do potwierdzenia kompetencji językowych to 5 punktów. Kryteria oceny to: umiejętność czytania ze zrozumieniem (maks. 3 pkt), umiejętność streszczania tekstu i przedstawienia jego najważniejszych założeń (maks. 3 pkt), umiejętność formułowania spójnych, logicznych i poprawnych pod względem językowym odpowiedzi na zadane przez komisję pytania (maks. 4 pkt).
Potwierdzenie przez komisję rekrutacyjną wystarczającej znajomości języka polskiego jest warunkiem dopuszczenia kandydata do dalszego postępowania rekrutacyjnego.
Terminy
Sprawdzian znajomości języka polskiego (o ile dotyczy kandydata): 20 września 2024 r.
Ogłoszenie wyników: 24 września 2024 r.
Przyjmowanie dokumentów: 25-26 września 2024 r.
Opłaty
Opłata za wydanie legitymacji studenckiej (ELS)
Wymagane dokumenty
Lista dokumentów wymaganych do złożenia w formie papierowej w przypadku zakwalifikowania na studia
Dodatkowe informacje
Koordynator ds. rekrutacji w trybie przeniesienia z innej uczelni: Magda Grabowska, mj.grabowska@uw.edu.pl, (22) 826-16-54 wew.105
Znajdź nas na mapie: Centrum Europejskich Studiów Regionalnych i Lokalnych