Międzydziedzinowa Szkoła Doktorska


W mocy od: 24 kwietnia 2024

Zasady kwalifikacji

Rekrutacja

Harmonogram rekrutacji

  1. rejestracja w systemie Internetowej Rekrutacji Kandydatów (dalej „IRK”), złożenie w IRK wniosku o przyjęcie do Międzydziedzinowej Szkoły Doktorskiej: 7 maja – 18 czerwca 2024 r.
  2. postępowanie rekrutacyjne:

Opłata rekrutacyjna uiszczana do końca zapisów w IRK

200 zł

Forma postępowania kwalifikacyjnego

Postępowanie dwuetapowe, zdalne:

  1. I etap: ocena projektu badawczego i aktywności naukowej kandydata,
  2. II etap: rozmowa kwalifikacyjna.

Rozmowa kwalifikacyjna otwiera prezentacja mającą związek z projektem badawczym, która nie stanowi jednak powtórzenia tego, co zostało zapisane w projekcie. Jej celem jest takie przedstawienie zagadnienia badawczego, osadzenie go w szerszym kontekście itd., aby wyeksponowana została międzydziedzinowość lub wielodyscyplinarność projektu oraz predyspozycje badawcze kandydata w tym zakresie.

Rozmowa kwalifikacyjna odbywa się w języku polskim lub angielskim zgodnie z preferencjami kandydata zgłoszonymi w IRK. W przypadku wyboru języka polskiego rozmowa kwalifikacyjna może zawierać część prowadzoną w języku angielskim.

Rozmowy kwalifikacyjne mogą być prowadzone w trybie zdalnym.

Maksymalna liczba punktów do uzyskania w postępowaniu kwalifikacyjnym to 100 punktów: 

  1. I etap – 40 punktów (liczba punktów wymagana do zakwalifikowania do II etapu: 20 punktów);
  2. II etap – 60 punktów  (liczba punktów wymagana do przejścia II etapu: 30 punktów).

Język postępowania kwalifikacyjnego, w tym rozmowy kwalifikacyjnej

Rozmowa kwalifikacyjna odbywa się w języku polskim lub angielskim zgodnie z preferencjami kandydata zgłoszonymi w IRK. W przypadku wyboru języka polskiego rozmowa kwalifikacyjna może zawierać część prowadzoną w języku angielskim. 

Wymagane dokumenty

Kandydat składa wyłącznie w IRK, za pośrednictwem dedykowanego formularza, wniosek o przyjęcie do Szkoły. Wniosek zawiera:

  1. wskazanie wybranej dyscypliny, w której kandydat planuje podjąć kształcenie lub w przypadku ubiegania się o miejsce w MSD – dziedzin nauki z określeniem dziedziny wiodącej (a w przypadku braku dziedziny wiodącej – co najmniej dwóch równorzędnych dyscyplin), numer PESEL lub numer paszportu, obywatelstwo, dane kontaktowe (adres zamieszkania, adres poczty elektronicznej, numer telefonu), informację, czy kandydat wyraża zgodę na doręczenie decyzji administracyjnych za pomocą środków komunikacji elektronicznej, zgodę na przetwarzanie danych osobowych na potrzeby postępowania rekrutacyjnego;
  2. dokumenty potwierdzające spełnienie warunku, o którym mowa w § 14 pkt 3 – odpowiednio:
    • skan dyplomu ukończenia jednolitych studiów magisterskich bądź studiów drugiego stopnia lub równorzędny uzyskany na podstawie odrębnych przepisów, albo w przypadku kandydatów realizujących kształcenie w ramach Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego (European Higher Education Area) – zaświadczenie o uzyskaniu tytułu magistra albo oświadczenie, że dyplom lub zaświadczenie o uzyskaniu tytułu magistra zostanie dostarczone do dnia określonego zgodnie z § 4 ust. 1, z zastrzeżeniem § 14 pkt 3 lit. c; w przypadku dyplomu równorzędnego dyplomowi ukończenia jednolitych studiów magisterskich lub studiów drugiego stopnia, kandydat uzasadnia tę równorzędność. W przypadku gdy dyplom został wydany w języku innym niż polski lub angielski, kandydat załącza jego tłumaczenie przysięgłe.
    • w przypadku, o którym mowa w § 14 pkt 3 lit. c, kandydat załącza zgodę Dyrektora, o której mowa w tym przepisie.
  3. opis wstępnej propozycji projektu badawczego wraz z tytułem; opis wstępnej propozycji projektu badawczego nie może być dłuższy niż 14 000 znaków ze spacjami; do limitu nie wlicza się bibliografii oraz wykresów, map, itp., które mogą być załączone w postaci aneksu w formie pliku PDF; opis wstępnej propozycji projektu badawczego musi określać dziedziny, które obejmuje projekt doktoratu ze wskazaniem dziedziny wiodącej; propozycja projektu badawczego może dotyczyć także projektu jednodziedzinowego, ale wielodyscyplinarnego, o ile ujęte w nim dyscypliny mają charakter równorzędny; opis wstępnej propozycji projektu badawczego musi zawierać wyodrębnione wyjaśnienie, na czym polega międzydziedzinowość lub wielodyscyplinarność projektu badawczego; ponadto kandydat dołącza uzasadnienie składania wniosku do Międzydziedzinowej Szkoły Doktorskiej;
  4. życiorys lub CV zawierające informacje o aktywności naukowej, w tym zainteresowaniach i osiągnięciach naukowych kandydata w okresie pięciu lat kalendarzowych poprzedzających złożenie wniosku, z zastrzeżeniem § 18 ust. 5, w szczególności o: publikacjach, pracach badawczych i organizacyjnych w kołach naukowych, udziale w konferencjach naukowych, udziale w projektach badawczych, nagrodach i wyróżnieniach, stażach badawczych, odbytych szkoleniach z zakresu umiejętności badawczych, działalności popularyzującej naukę, działalności w ciałach przedstawicielskich ruchu naukowego, średniej ocen ze studiów, karierze zawodowej, znajomości języków obcych;
  5. skany materiałów potwierdzających wskazaną w życiorysie lub CV aktywność naukową;
  6. oświadczenie o znajomości języka angielskiego na poziomie co najmniej B2;
  7. skan oświadczenia planowanego promotora o podjęciu się opieki promotorskiej oraz o liczbie doktorantów, dla których pozostaje wyznaczonym promotorem według wzoru, stanowiącego załącznik nr 4 do Uchwały, z uwzględnieniem ust. 6 i 7; ponadto kandydat może dołączyć skan opinii planowanego promotora oraz opinie innych pracowników naukowych na temat kandydata oraz jego aktywności naukowej lub propozycji projektu badawczego;
  8. fotografię przedstawiającą twarz kandydata, umożliwiającą jego identyfikację, zgodnie z wymaganiami zamieszczonymi w IRK;
  9. oświadczenie, czy jest lub był doktorantem albo uczestnikiem studiów doktoranckich lub posiada bądź posiadał wszczęty przewód doktorski albo postępowanie w sprawie nadania stopnia doktora, a jeżeli tak – tytuł rozprawy doktorskiej albo projektu badawczego przygotowywanego przez kandydata, z podaniem imienia i nazwiska jego opiekuna naukowego lub promotora;
  10. oświadczenie o zapoznaniu się z treścią Uchwały oraz treścią art. 40 i art. 41 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Kryteria oceny

Projekt badawczy (maksymalna liczba punktów – 30)

Przy ocenie projektu bierze się pod uwagę:

  1. zdefiniowanie problemu badawczego, w tym cel, pytania badawcze, hipotezy (0-10 pkt);
  2. nowatorstwo i oryginalność projektu badawczego (0-5 pkt);
  3. metodologia właściwa dla realizacji celu, wykorzystanie metodologii wykraczające poza dziedzinę wiodąca (0-10 pkt);
  4. stan badań wraz z bibliografią istotną dla osiągnięcia celu badań (0-5 pkt). 

W przypadku uznania przez co najmniej połowę niewyłączonych członków zespołu kwalifikacyjnego, że projekt badawczy nie spełnia kryterium międzydziedzinowości lub wielodyscyplinarności, liczba punktów za projekt badawczy wynosi 0.

Wystawienie przez danego członka komisji 0 punktów za ocenę projektu badawczego oznacza, że projekt został uznany za niespełniający kryterium międzydziedzinowości lub wielodyscyplinarności.

Aktywność naukowa kandydata (maksymalna liczba punktów – 10)

Uznanie przez zespół kwalifikacyjny, że projekt badawczy nie ma charakteru międzydziedzinowego lub wielodyscyplinarnego, nie zwalnia członka zespołu kwalifikacyjnego z oceny aktywności naukowej kandydata.

Rozmowa kwalifikacyjna (maksymalna liczba punktów – 60)

Przy ustaleniu oceny rozmowy kwalifikacyjnej bierze się pod uwagę:

  1. zdolność wykazania znaczenia zagadnienia mającego związek z projektem badawczym, w szczególności z perspektywy jego międzydziedzinowości lub wielodyscyplinarności (0-30 pkt);
  2. trafność wyboru obszaru badawczego dla zaproponowanych problemów i metod badawczych, rozeznanie w podejmowanej problematyce, wiedzę merytoryczną, poprawność językową oraz umiejętność posługiwania się językiem naukowym (polskim i/lub angielskim) (0-30 pkt).

Warunek przyjęcia do szkoły

Uzyskanie co najmniej 50 punktów z całości postępowania kwalifikacyjnego, w tym co najmniej 20 punktów z I etapu postępowania kwalifikacyjnego oraz 30 punktów z II etapu postępowania kwalifikacyjnego.