• log in
  • create an account

Degree programmes (first-cycle,second-cycle, long-cycle) - 2024/2025

switch registrations cancel selection

The offer displayed on this page is limited to the selected registration. If you want to see the rest of the offer, select a different registration.

Journalism and Media Studies

Details
Code S2-DM
Organizational unit Faculty of Journalism, Information and Book Studies
Field of studies Journalism and Media Studies
Form of studies Full-time
Level of education Second cycle
Educational profile practical
Language(s) of instruction Polish
Minimum number of students 45
Admission limit 90
Duration 2 years
Recruitment committee address rekrutacja.wdib@uw.edu.pl
tel. (22) 55-20-283
WWW address https://www.wdib.uw.edu.pl/
Required document
  • Higher education
  Ask a question
There is currently no active phase.

(show past turns)

Kierunek rokrocznie uzyskuje najwyższe noty w rankingu „Perspektywy” w grupie kierunków dziennikarstwo i komunikacja społeczna (pierwsze miejsca w latach 2014 –2022).

Studia stacjonarne II stopnia o profilu praktycznym na kierunku dziennikarstwo i medioznawstwo trwają 4 semestry. Liczba punktów ECTS konieczna do uzyskania tytułu zawodowego magistra wynosi 120. Wiodącą dyscypliną na kierunku dziennikarstwo i medioznawstwo są nauki o komunikacji społecznej i mediach.

Podstawą programu kształcenia na kierunku są przedmioty obowiązkowe z zakresu szeroko rozumianych nauk o mediach takie jak: główne nurty kultury światowej i polskiej XX i XXI wieku, problemy prawne mediów, reklamy i public relations, psychologia mediów, społeczne i kulturowe oddziaływanie mediów, ekonomika mediów, metody badań medioznawczych, edukacja medialna, pragmatyka językowa, semiotyka mediów, analiza medialnych dyskursów kulturowych, rynki medialne: globalne i paneuropejskie, PR w internecie i mediach społecznościowych.

Treści kształcenia uzupełniają przedmioty ukierunkowane na poszerzenie wiedzy i umiejętności o charakterze specjalistycznym i praktycznym realizowane w ramach czterech specjalności do wyboru:

  • dziennikarstwo,
  • fotografia i nowe media,
  • public relations i marketing medialny,
  • dokumentalistyka, reportaż i film TV.

Rekrutacja na specjalności odbywa się pod koniec pierwszego semestru studiów. Warunkiem uruchomienia specjalności jest zrekrutowanie grupy liczącej minimum 25 osób. Na wszystkich specjalnościach, poza dziennikarską, obowiązują także limity przyjęć do 30 osób. Limity (minimalnej i maksymalnej liczby osób rekrutowanych) obowiązują nadto na specjalizacjach, które student wybiera w ramach specjalności dziennikarskiej.

W rekrutacji na specjalności studenci będą mogli wykazać się doświadczeniem/dorobkiem potwierdzającym ich zainteresowanie danym obszarem. Informacje dotyczące kwalifikacji na poszczególne specjalności studenci znajdą na stronie Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii. Tu znajdują się także informacje dotyczącej rekrutacji na specjalizacje w ramach specjalności dziennikarskiej.

W programie studiów przewidziany jest wspólny blok zajęć o charakterze podstawowym, wprowadzający studentów w tematykę analiz dyskursów medialnych, hermeneutyki tekstów, psychologii mediów, ekonomiki mediów, propedeutyki badań opinii publicznej. Nadto każda ze specjalności zawiera odrębny blok modułów.

Przedmioty obowiązkowe w programie studiów mają wymiar zarówno teoretyczny, jak i praktyczny. Oznacza to nakierowanie na osiąganie efektów uczenia w zakresie praktycznego wykorzystania wiedzy, umiejętności oraz kompetencji społecznych, które są niezbędne na współczesnym rynku pracy. Zakładane efekty uczenia osiągane są poprzez realizację części modułów w formie konwersatoriów i ćwiczeń prowadzonych w małych grupach. Program studiów jest zamieszczony na stronie Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii.

Szczególne znaczenie dla realizacji efektów uczenia mają praktyki zawodowe realizowane w trakcie dwóch lat studiów w wymiarze godzinowym wskazanym w programie studiów. Celem praktyk jest przygotowanie studentów do wymagań współczesnego rynku pracy. Praktyki zawodowe odbywają się w publicznych i niepublicznych instytucjach związanych z funkcjonowaniem rynku mediów (stacje telewizyjne, stacje radiowe, biura prasowe, portale internetowe) oraz zaplecza medialnego takich jak koncerny medialne, agencje reklamowe, firmy PR.

Absolwent specjalności dziennikarstwo uzyskuje umiejętności pozwalające mu na samodzielną pracę w instytucjach medialnych: redakcje prasowe, radiowe, telewizyjne, redakcje portali internetowych, inne podmioty rynku nowych mediów oraz instytucje badające i monitorujące rynek mediów.

Absolwent specjalności public relations i marketing medialny jest przygotowany do sprawnego prowadzenia działalności specjalisty public relations i marketingu medialnego oraz promocji instytucji publicznych i państwowych, firm komercyjnych i organizacji pozarządowych. Zdobywa wiedzę i umiejętności specjalisty public relations potrzebne do samodzielnego wykonywania zadań związanych z komunikacją wewnętrzną i zewnętrzną podmiotów. Absolwent specjalności może aktywnie uczestniczyć w pracach większych zespołów realizujących konkretne projekty PR, działających dla różnych organizacji i instytucji.

Absolwent specjalności fotografia i nowe media jest przygotowany do podjęcia pracy na szerokim polu fotografii - od realizacji praktycznych dla potrzeb prasy, reklamy po prace w charakterze fotoedytora czy organizatora sesji fotograficznych. Jest gotów do samodzielnej pracy, w której swobodnie posługuje się różnorodnymi technikami rejestracji i edycji obrazu. Zna podstawy projektowania graficznego, a także umie realizować krótkie formy filmowe. Jest przygotowany do swobodnego funkcjonowania w świecie sztuki, jako autor dzieł, jak również jako organizator działań fotograficznych, kurator wystaw i teoretyk obrazów realizowanych metodami fotograficznymi.

Absolwent specjalności dokumentalistyka, reportaż, film TV zdobywa kluczowe umiejętności potrzebne do tworzenia form narracyjnych, czyli medialnego tworzenia historii multimedialnych reportaży prasowych, radiowych, fotoreportaży. Uzyskuje także praktyczne umiejętności potrzebne do pracy z dźwiękiem i obrazem (montaż, sztuka realizacji dźwięku). Posiada umiejętność rozpisania projektu, przeprowadzenia researchu i wywiadów, doboru właściwego do tematu medium. Umie samodzielnie zrealizować projekt. W związku z tym wiele treści realizowanych na studiach jest jedynie pomocą i wprowadzeniem, a student samodzielnie lub grupowo pracuje nad rozwijaniem projektów. Specjalność wymaga dużego zaangażowania i kreatywności, która u absolwenta ma się przełożyć na twórcze realizacje i rozwiązywanie problemów.

 


Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem polskim

Próg kwalifikacji: 50 pkt

Rekrutacja odbywa się na podstawie oceny z dyplomu oraz egzaminu ustnego połączonego z prezentacją portfolio zawierającą dorobek kandydata.

O przyjęcie na studia mogą ubiegać się osoby, które uzyskały dyplom licencjata, magistra, inżyniera lub równoważny na dowolnym kierunku studiów.

Kwalifikacja obejmuje trzy etapy:

1/ Punkty za ocenę na dyplomie studiów wyższych (z wagą 20%).

Sposób przeliczania oceny na dyplomie studiów wyższych:

  • ocena celująca albo bardzo dobra – 100 punktów,
  • ocena dobra plus – 80 punktów,
  • ocena dobra – 70 punktów,
  • ocena dostateczna plus – 60 punktów,
  • ocena dostateczna – 50 punktów.

2/ Punkty za egzamin ustny z prezentacją portfolio (z wagą 80%);

Sposób przeliczania oceny z egzaminu:

  • 30-29 - 100 punktów,
  • 28-27 – 90 punktów,
  • 26-24 – 80 punktów,
  • 23-21 – 70 punktów,
  • 20-18 – 60 punktów,
  • 17-15 – 50 punktów,
  • 14-0 – 0 punktów – dyskwalifikacja z postępowania rekrutacyjnego.

Zagadnienia na egzamin obejmują w szczególności:

  1. Rynek informacji: największe światowe agencje informacyjne; regionalizacja i specjalizacja.
  2. Media – definicje, klasyfikacje, funkcje, formy własności.
  3. Koncerny medialne na polskim rynku prasowym – główni gracze i charakterystyczne cechy ich działalności.
  4. Rynek public relations w Polsce i na świecie.
  5. Media społecznościowe w PR.
  6. Polskie filmy dokumentalne, które zdobyły nagrody na festiwalach.
  7. Polskie festiwale filmowe: sytuacja na polskim rynku, główne tendencje, sposoby promowania.
  8. Najważniejsi przedstawiciele nurtów w fotografii XIX i XX wieku.
  9. Najważniejsze europejskie konkursy, agencje, wystawy fotograficzne oraz wydawnictwa publikujące fotografię.

Pełna lista zagadnień zostanie opublikowana na stronie Wydziału Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii (www.wdib.uw.edu.pl) oraz na stronie systemu IRK.

W portfolio mogą znajdować się próbki i przykłady prac, mogących być podstawą do oceny umiejętności, zdolności kandydata oraz dokumenty świadczące o jego doświadczeniu zawodowym. Portfolio należy przesłać na adres: rekrutacja.wdib@uw.edu.pl.

Kandydat zostanie zdyskwalifikowany z całości postępowania w przypadku gdy:

  • kandydat nie wprowadzi do systemu IRK oceny z dyplomu na co najmniej 2 dni przed wyznaczonym terminem egzaminu ustnego lub
  • kandydat nie prześle komisji rekrutacyjnej portfolio na co najmniej 2 dni przed wyznaczonym terminem egzaminu ustnego lub
  • kandydat nie przystąpi do egzaminu ustnego

Ocenę z dyplomu należy wprowadzić do systemu najpóźniej 19 września 2024 r.

Kandydat może uzyskać z postępowania kwalifikacyjnego maksymalnie 100 pkt.

Zagadnienia do egzaminu

 

Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem zagranicznym

Obowiązują takie same zasady, jak dla kandydatów z dyplomem uzyskanym w Polsce.

Oceny kandydatów z dyplomem zagranicznym zostaną odpowiednio przeliczone i przyrównane do skali ocen obowiązującej na Uniwersytecie Warszawskim.

 

Sprawdzenie kompetencji kandydatów do studiowania w języku polskim

W przypadku kandydatów z dyplomem uzyskanym za granicą, którzy nie posiadają honorowanego przez UW dokumentu poświadczającego znajomość języka polskiego, w trakcie egzaminu ustnego zostanie sprawdzona znajomość języka polskiego na poziomie B2.

Pozytywny wynik postępowania kwalifikacyjnego w przypadku ww. kandydatów stanowi jednocześnie potwierdzenie ich kompetencji do studiowaniu w języku polskim na ww. kierunku studiów.

Wymagania dotyczące znajomości języka polskiego. >> Otwórz stronę! <<

 

Terminy

Egzamin ustny: 20 września 2024 r., od godz. 10:00, ul. Bednarska 2/4 (dokładna sala i harmonogram będą wysyłane do kandydatów za pośrednictwem wiadomości w IRK)

Ogłoszenie wyników: 24 września 2024 r.

Przyjmowanie dokumentów: 

  • I termin: 25-26 września 2024 r.
  • II termin (w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w pierwszym terminie): 27, 30 września 2024 r.

 

Opłaty

Opłata rekrutacyjna (w tym opłaty wnoszone za granicą)

Opłata za wydanie legitymacji studenckiej (ELS)

 

Wymagane dokumenty

Lista dokumentów wymaganych do złożenia w formie papierowej w przypadku zakwalifikowania na studia

 

Dodatkowe informacje

Znajdź nas na mapie: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii