Degree programmes (first-cycle, second-cycle, long-cycle) - 2025/2026

switch registrations cancel selection

The offer displayed on this page is limited to the selected registration. If you want to see the rest of the offer, select a different registration.

Modern Publishing

Details
Code S2-PW
Organizational unit Faculty of Journalism, Information and Book Studies
Field of studies Modern Publishing
Form of studies Full-time
Level of education Second cycle
Educational profile academic
Language(s) of instruction Polish
Minimum number of students 25
Admission limit 45
Duration 2 years
Recruitment committee address rekrutacja.wdib@uw.edu.pl
tel. (22) 55-20-283
WWW address https://www.wdib.uw.edu.pl/
Required document
  • Higher education
  Ask a question
Phase 1 (05.06.2025 00:00 – 09.07.2025 23:59)

Dziedzina: Dziedzina nauk społecznych

Dyscyplina: Nauki o komunikacji społecznej i mediach

Język wykładowy: Polski

Tytuł zawodowy, który uzyskasz po skończeniu studiów: magistra

Gdzie i kiedy będziesz mieć zajęcia

Miejsce: zajęcia prowadzone są w trzech miejscach:

  1. Pałac Zamojskich ul. Nowy Świat 69,
  2. Budynek CIUW mieszczący się na Głównym Kampusie UW ul. Krakowskie przedmieście 26/28,
  3. Gmach Wydziału Neofilologii ul. Dobra 55 naprzeciwko BUW-u.

Czas: Zajęcia odbywają się od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-20:00

Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na tym kierunku

Studia drugiego stopnia na kierunku Publikowanie współczesne skierowane są do osób, które w już znanym sobie obszarze chciałyby rozwinąć specyficzne kompetencje niezbędne do prowadzenia działań wydawniczych, księgarskich i innych potrzebnych do pracy na rynku książki (zarówno w sferze tradycyjnej jak i cyfrowej), czyli absolwentów kierunków humanistycznych, społecznych, jak i z zakresu nauk ścisłych.

Na publikowaniu współczesnym zdobędziesz kompleksową, systemową i interdyscyplinarną wiedzę na temat:

  • edytorstwa bibliologicznego (społeczny odbiór przekazu kultury realizowany z wykorzystaniem książki jako specyficznego nośnika treści) w powiązaniu z historią, nauką o kulturze, marketingiem i zarządzaniem;
  • współczesnego rynku książki od problemów tworzenia (prace edytorskie, redakcyjne, drukarskie, ilustratorskie), przez rozpowszechnianie (np. działalność księgarska), po kwestie informacyjne i propagandowe (prace pracowników informacji);
  • złożoności powiązań między książką (a także szerzej – publikacjami różnego rodzaju), jej instytucjami i ostatecznymi odbiorcami. Wiedza ta pozwala lepiej rozumieć i kształtować obieg książki i informacji we współczesnym społeczeństwie;
  • rynku wydawniczego (tradycyjnego i cyfrowego) w Polsce.

Nauczysz się:

  • rozwijać wrażliwość i samodzielność badawczą;
  • doskonalić umiejętności warsztatowe zarówno w teoretycznym poznawaniu, jak i praktycznym wykorzystaniu metod i narzędzi z zakresu nauki o komunikacji i mediach.

Będziesz mieć kompetencje do pracy w zawodach wymagających krytycznego myślenia, kreatywności i komunikatywności. Przygotujemy Cię do pracy na rynku wydawniczym, w tym na poziomie zarządzania podmiotami wydawniczymi lub działami / projektami wydawniczymi w instytucjach i organizacjach różnego typu (publicznych, samorządowych, komercyjnych, kulturalnych, edukacyjnych); prowadzenia własnej firmy wydawniczej, a także do pracy badawczej dotyczącej rynku wydawniczego.

Gdzie możesz znaleźć pracę po ukończeniu studiów

Absolwenci kierunku są przygotowani do pracy w instytucjach związanych z rynkiem książki (wydawnictwach, redakcjach, portalach internetowych) oraz w szeroko pojętych instytucjach kultury i edukacji, w bibliotekach, biznesie, administracji, ochronie zdrowia, placówkach naukowych i badawczo- rozwojowych. Zakładają także własne wydawnictwa oraz są samowydawcami.

Czego będziesz się uczyć na studiach

Program studiów obejmuje trzy główne moduły tematyczne:

  1. wiedza o książce,
  2. metodologii badań,
  3. praktyki edytorsko-wydawniczo-księgarskiej.

Zagadnienia te wpisują się we współczesne badania faktograficzne i teoretyczne edytorstwa bibliologicznego, które koncentrują się na:

  • perspektywie funkcjonalnej (skuteczność i trafność zastosowanych rozwiązań z punktu widzenia zamierzonej, ale też rzeczywistej funkcji publikacji);
  • kategoriach estetycznych związanych ze sztuką książki, edytorskim ukształtowaniem poszczególnych typów publikacji oraz graficznym wyposażeniem publikacji;
  • problemach druku i publikowania cyfrowego, cyfrowego przepływu prac, nowych form książki i typów publikacji,
  • zjawiskach i tendencjach zmian współczesnego rynku książki, przemianach organizacyjnych w instytucjach zajmujących się publikowaniem czy też ewolucji zawodów związanych z działalnością wydawniczą.

Stąd większość przedmiotów ma charakter lub kończy się projektem badawczym, a niektóre z nich poprowadzą wysokiej klasy menagerowie z największych firm wydawniczych i księgarskich.

Program obejmuje 920 godzin zajęć. Zdecydowana większość z nich ma charakter praktyczny – są to konwersatoria, warsztaty i zajęcia projektowe prowadzone przez praktyków z branży wydawniczej.

Najważniejszą metodą pracy na publikowaniu współczesnym są konwersatoria i ćwiczenia.

Czy podczas studiów będziesz realizować praktyki

Na publikowaniu współczesnym po pierwszym roku przewidziano 60 godzin praktyk studenckich, które można zrealizować w redakcjach, wydawnictwach, portalach internetowych, księgarniach, w szeroko pojętych instytucjach kultury i edukacji, w bibliotekach, biznesie, administracji, placówkach naukowych i badawczo- rozwojowych.

Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni

Tak, w ramach programów MOST i ERASMUS. Most jest programem krajowym a ERASMUS programem zagranicznym.

Gdzie znajdziesz więcej informacji i programie studiów

Program studiów możesz znaleźć pod tym linkiem

Na publikowaniu współczesnym prężnie działa koło naukowe. Nasi studenci chętnie dzielą się wiedzą o tym, jak się u nas studiuje

Instagram

Post na Facebook'u

Spotify 


Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem polskim

Próg kwalifikacji: 50 pkt

Rekrutacja odbywa się na podstawie oceny z dyplomu i egzaminu pisemnego.

O przyjęcie na studia mogą ubiegać się osoby, które uzyskały dyplom licencjata, magistra, inżyniera lub równoważny na dowolnym kierunku studiów.

Kwalifikacja obejmuje dwa etapy:

1) Punkty za ocenę na dyplomie studiów wyższych (z wagą 40%).

Sposób przeliczania oceny na dyplomie studiów wyższych:

  • ocena celująca albo bardzo dobra – 100 punktów,
  • ocena dobra plus – 80 punktów,
  • ocena dobra – 70 punktów,
  • ocena dostateczna plus – 60 punktów,
  • ocena dostateczna – 50 punktów.

2) Punkty za egzamin pisemny: test kompetencyjny (z wagą 60%).

Sposób przeliczania oceny z egzaminu:

  • 60-55 – 100 punktów,
  • 54-50 – 90 punktów,
  • 49-45 – 80 punktów,
  • 44-40 – 70 punktów,
  • 39-35 – 60 punktów,
  • 34-30 – 50 punktów,
  • 29-0 – 0 punktów – dyskwalifikacja z postępowania rekrutacyjnego.

Egzamin pisemny będzie się koncentrował na zagadnieniach związanych z funkcjonowaniem rynku wydawniczo-księgarskiego, książki tradycyjnej i cyfrowej, działalności wydawniczej i funkcjonowania publikacji w społeczeństwie:

  1. budowa książki tradycyjnej i cyfrowej,
  2. projektowanie, produkcja i recepcja społeczna książek, prasy i innych typów dokumentów tradycyjnych i cyfrowych,
  3. konsekwencje wynalazku druku,
  4. podstawowa terminologia specjalistyczna z zakresu typografii,
  5. elementy makro- i mikrotypografii, edytorskie ukształtowanie poszczególnych typów publikacji,
  6. formaty książek elektronicznych,
  7. segmentacja rynku książki,
  8. największe firmy wydawnicze, dystrybucyjne i księgarskie we współczesnej Polsce,
  9. stan czytelnictwa w Polsce,
  10. zjawiska i tendencje zmian współczesnego rynku książki,
  11. rola mediów społecznościowych w kształtowaniu rynku wydawniczego,
  12. polskie czasopisma i wortale profesjonalne dedykowane rynkowi wydawniczo-księgarskiemu,
  13. specyfika książki w działaniach marketingowych,
  14. publikowanie cyfrowe jako kulturowe i ekonomiczne wyzwanie współczesnego wydawnictwa.

Brak wprowadzenia do systemu IRK oceny z dyplomu lub nieobecność na egzaminie pisemnym dyskwalifikuje kandydata z całości postępowania rekrutacyjnego.

Kandydat może uzyskać z postępowania kwalifikacyjnego maksymalnie 100 pkt.

Zagadnienia do egzaminu

 

Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem zagranicznym

Obowiązują takie same zasady, jak dla kandydatów z dyplomem uzyskanym w Polsce.
Oceny kandydatów z dyplomem zagranicznym zostaną odpowiednio przeliczone i przyrównane do skali ocen obowiązującej na Uniwersytecie Warszawskim.

 

Sprawdzenie kompetencji kandydatów do studiowania w języku polskim

W przypadku kandydatów z dyplomem uzyskanym za granicą, którzy nie posiadają honorowanego przez UW dokumentu poświadczającego znajomość języka polskiego, znajomość języka polskiego na poziomie B2 zostanie sprawdzona w trakcie egzaminu.
Pozytywny wynik postępowania kwalifikacyjnego w przypadku ww. kandydatów stanowi jednocześnie potwierdzenie ich kompetencji do studiowania w języku polskim na ww. kierunku studiów.

Wymagania dotyczące znajomości języka polskiego. >> Otwórz stronę! <<

 

Terminy

Egzamin pisemny: 17 lipca 2025 r., godz. 13:00, ul. Nowy Świat 69, sala 318

Ogłoszenie wyników: 21 lipca 2025 r.

Przyjmowanie dokumentów: 

  • I termin: 23-25 lipca 2025 r.
  • II termin (w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w pierwszym terminie): 28-29 lipca 2025 r.
  • III termin (w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w drugim terminie): 30-31 lipca 2025 r.
  • kolejne terminy wyznaczone przez komisję rekrutacyjną, w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w poprzednich terminach

 

Opłaty

Opłata rekrutacyjna (w tym opłaty wnoszone za granicą)

Opłata za wydanie legitymacji studenckiej (ELS)

 

Wymagane dokumenty

Lista dokumentów wymaganych do złożenia w formie papierowej w przypadku zakwalifikowania na studia

 

Dodatkowe informacje

Znajdź nas na mapie: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii