• log in
  • create an account

Admission for postgraduate studies from summer semester of the academic year 2023/2024

switch registrations cancel selection

The offer displayed on this page is limited to the selected registration. If you want to see the rest of the offer, select a different registration.

Polish Sign Language for Teachers

Details
Code SP-PRK-PJMdN
Organizational unit Faculty of Polish Studies
Form of studies Part-time
Level of education Postgraduate (post diploma)
Language(s) of instruction Polish
Minimum number of students 28
Admission limit 34
Duration 4 semesters
Recruitment committee address Pracownia Lingwistyki Migowej
Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego
ul. Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
plm@uw.edu.pl
tel. 22 552 08 69
Required document
  • Higher education
  Ask a question
There is currently no active phase.

(show past turns)

Studia „Polski język migowy dla nauczycieli” kierowane są do nauczycieli pracujących z uczniami niesłyszącymi, w tym nauczycieli specjalistów (m. in. pedagogów szkolnych, psychologów czy logopedów), zarówno w szkołach specjalnych, jak i ogólnodostępnych.

Obecnie wydziały pedagogiczne umożliwiają jedynie naukę podstaw języka migowego lub – częściej – języka miganego (wizualnego subkodu polszczyzny, którego zrozumienie sprawia wielu Głuchym trudność). Tym samym większość nauczycieli pracujących z niesłyszącymi dziećmi nie potrafi się z nimi efektywnie komunikować, co w istotny sposób wpływa na jakość kształcenia i tym samym szanse edukacyjne i zawodowe Głuchych. Proponowanym rozwiązaniem tego problemu są studia podyplomowe będące intensywnym kursem PJM adresowanym do pracujących z uczniami niesłyszącymi nauczycieli. Jest to program skierowany do osób, które zdobyły już kompetencje specjalistyczne, ale nie potrafią posługiwać się PJM w stopniu umożliwiającym im kontakty z głuchymi na płaszczyźnie zawodowej.

Kandydaci

Kandydatem na studia  może być osoba, która posiada kwalifikację pełną co najmniej na poziomie 7 PRK uzyskaną w systemie szkolnictwa wyższego i nauki (absolwenci studiów II stopnia albo jednolitych studiów magisterskich) oraz jest zatrudniona na stanowisku nauczyciela: w przedszkolu specjalnym dla dzieci niesłyszących lub słabosłyszących; oddziałach specjalnych dla dzieci niesłyszących lub słabosłyszących zorganizowanych w przedszkolach ogólnodostępnych; szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych dla uczniów niesłyszących lub słabosłyszących zorganizowanych w szkołach ogólnodostępnych;  placówkach specjalnych dla dzieci i młodzieży niesłyszących lub słabosłyszących.

Opis Studiów

Program studiów

Program studiów obejmuje praktyczną naukę polskiego języka migowego (lektorat prowadzony wyłącznie przez doświadczonych głuchych lektorów) oraz blok „W świecie Głuchych i ich języków”, na który składają się zajęcia teoretyczne z zakresu lingwistyki migowej (40 godzin), kultury Głuchych (40 godzin) oraz edukacji i kwestii społecznego funkcjonowania Głuchych (80 godzin).

Łączna liczba godzin zajęć – 640 (60 punktów ECTS) w ciągu czterech semestrów zajęć.

 

Nazwa zajęć

Forma zajęć

Liczba godzin zajęć teoretycznych

Liczba godzin zajęć praktycznych

Punkty ECTS

1.

Praktyczna nauka polskiego języka migowego, poziom A1

lektorat

 

120

8

2.

Praktyczna nauka polskiego języka migowego, poziom A2

lektorat

 

120

8

3.

Praktyczna nauka polskiego języka migowego, poziom B1

lektorat

 

120

8

4.

Praktyczna nauka polskiego języka migowego, poziom B2

lektorat

 

120

8

5.

W świecie Głuchych i ich języków – lingwistyka 1, 2, 3, 4

wykład

40

 

8

6.

 

W świecie Głuchych i ich języków – kultura 1, 2. 3, 4

wykład

40

 

8

7.

W świecie Głuchych i ich języków – edukacja i społeczeństwo 1, 2, 3, 4

wykład

80

 

12

 

 

 

160

480

60

Tryb studiów

Studia będą się odbywały w trybie zaocznym. Zjazdy sobotnio-niedzielne, średnio 2 razy w miesiącu.

Zaliczenia

Warunkiem zaliczenia zajęć jest obecność, ocena aktywności i przygotowania do zajęć, egzamin ustny w przypadku lektoratów i test zaliczeniowy w przypadku zajęć teoretycznych.

Warunkiem ukończenia studiów jest uzyskanie wszystkich efektów uczenia się określonych w programie studiów podyplomowych oraz uzyskanie wszystkich punktów ECTS wymaganych do ukończenia studiów podyplomowych.

Absolwenci

Absolwenci  studiów podyplomowych będą łączyć biegłość w PJM (poziom B2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego) ze znajomością kontekstu socjolingwistycznego, wiedzą na temat społeczności, która się tym językiem posługuje, a także podstawowym rozeznaniem w aktach prawnych dotyczących osób niesłyszących i PJM.


Rekrutacja

O przyjęcie na studia mogą ubiegać się absolwenci studiów wyższych drugiego stopnia lub jednolitych magisterskich.

Rekrutacja jest dwuetapowa, składa się z oceny załączonych w IRK dokumentów oraz rozmowy kwalifikacyjnej. Podstawą do kandydowania jest rejestracja w systemie Internetowej Rekrutacji Kandydata (IRK), wypełnienie wymaganych danych oraz dokonanie opłaty rekrutacyjnej w wysokości 85 zł.

Etapy rekrutacji

Podczas I etapu kwalifikacji weryfikuje się:

  • przedstawiony przez kandydata opis doświadczenia zawodowego – wypełniony formularz w systemie IRK;
  • opis projektu wykorzystania w pracy zawodowej znajomości polskiego języka migowego i wiedzy o kulturze  i społeczności Głuchych. Opis powinien liczyć od 2400 do 3600 znaków ze spacjami. Opis należy załączyć w systemie IRK podczas rejestracji.

Ocenie podlega związek między planowaną praktyką dydaktyczną kandydata a efektami uczenia się zdefiniowanymi dla programu studiów podyplomowych. Kandydaci podchodzący do I etapu kwalifikacji oceniani są w skali od 0 do 10 punktów, próg kwalifikacyjny wynosi 6 punktów.

Na podstawie wyników I etapu kwalifikacji sporządzany jest ranking kandydatów, przy czym:

  • w pierwszej części rankingu zamieszcza się nazwiska kandydatów posiadających kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w:przedszkolach specjalnych dla dzieci niesłyszących lub słabosłyszących;
  1. oddziałach specjalnych dla dzieci niesłyszących lub słabosłyszących zorganizowanych w przedszkolach ogólnodostępnych;
  2. szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych dla uczniów niesłyszących lub słabosłyszących zorganizowanych w szkołach ogólnodostępnych;
  3. placówkach specjalnych dla dzieci i młodzieży niesłyszących lub słabosłyszących;
  • w drugiej części rankingu zamieszcza się nazwiska kandydatów posiadających kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolu ogólnodostępnym lub integracyjnym albo szkole ogólnodostępnej lub integracyjnej i prowadzą zajęcia z dziećmi i młodzieżą niesłyszącymi lub słabosłyszącymi na stanowisku:
  1. pedagoga specjalnego;
  2. psychologa szkolnego;
  3. terapeuty pedagogicznego;
  4. logopedy;
  5. dodatkowo zatrudnionego nauczyciela posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego lub kształcenia uczniów niepełnosprawnych w oddziale ogólnodostępnym (zgodnie z § 7 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym; Dz. U. z 2020 r. poz. 1309).

II etapem rekrutacji jest rozmowa kwalifikacyjna.

Do udziału w II etapie rekrutacji kandydaci są zapraszani do momentu wyczerpania limitu przyjęć na studia podyplomowe. Na rozmowę (wg zajmowanej pozycji) zaprasza się kandydatów z pierwszej części rankingu, którzy uzyskali od 6 do 10 punktów. W przypadku niewyczerpania limitu przyjęć przez kandydatów z pierwszej części rankingu zaprasza się na rozmowę (wg zajmowanej pozycji) kandydatów z drugiej części rankingu, którzy uzyskali od 6 do 10 punktów.
Punktem wyjścia rozmowy kwalifikacyjnej jest opis doświadczenia zawodowego oraz projekt wykorzystania PJM i innych kompetencji nabytych w trakcie studiów w pracy zawodowej.

W rozmowie kwalifikacyjnej ocenie podlegać będzie:

  • sposób i zakres ustosunkowania się kandydata do wątpliwości i zastrzeżeń komisji dotyczących przesłanego projektu wykorzystania w pracy nauczycielskiej PJM i innych kompetencji uwzględnionych w programie studiów podyplomowych (w skali od 0 do 10 punktów);
  • stopień znajomości polskiego języka migowego (0 do 5 punktów).

Osoby podchodzące do II etapu kwalifikacji oceniane są w skali od 0 do 15 punktów, próg kwalifikacyjny wynosi 8 punktów.
Listę kandydatów zakwalifikowanych do składania dokumentów ustala się na podstawie wyników osiągniętych podczas II etapu kwalifikacji.

Wymagane dokumenty

Kandydaci składają następujące dokumenty:

  • podanie o przyjęcie na studia (wydrukowane z systemu IRK);
  • oryginał lub uwierzytelniony odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych II stopnia albo jednolitych magisterskich w celu sporządzenia kopii i poświadczenia jej zgodności z oryginałem lub uwierzytelnionym odpisem albo oryginał zaświadczenia o ukończeniu studiów zawierający informacje o poziomie, kierunku i profilu studiów, uzyskanym tytule zawodowym oraz słownie określonym wyniku ukończenia studiów wraz z oświadczeniem kandydata, w którym zobowiązuje się on do przedstawienia oryginału lub uwierzytelnionego odpisu dyplomu ukończenia studiów wyższych w ciągu 30 dni od jego wydania, pod rygorem skreślenia z listy studentów;
  • dokumenty poświadczające posiadane kwalifikacje zawodowe i uprawnienia pedagogiczne w celu sporządzenia kopii i poświadczenia ich zgodności z oryginałem;
  • dokument poświadczający informacje o aktualnym zatrudnieniu, np. zaświadczenia wydanego przez dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki.

Dokumenty można składać:

  • osobiście: w sekretariacie Instytutu Języka Polskiego Gmach Wydziału Polonistyki, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28, 00-927 Warszawa, 2 piętro, gabinet 36, poniedziałek – piątek w godzinach 10.00-15.00;:
  • pocztą na adres:
    Katedra Językoznawstwa Ogólnego, Migowego i Bałtystyki

    Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego
    ul. Krakowskie Przedmieście 26/28
    00-927 Warszawa
    z dopiskiem „studia podyplomowe Polski język migowy dla nauczycieli” (decyduje data stempla pocztowego).

Terminy

Termin rejestracji w systemie IRK: od 12.03.2024 r. do 14.03.2024 r.

Termin wniesienia opłaty rekrutacyjnej: do 15.03.2024 r.

Termin ogłoszenia wyników I etapu rekrutacji: 20.03.2024 r.

Terminy II etapu kwalifikacji:

  1. termin I tury rozmów kwalifikacyjnych: od 23.03.2024 r. do 24.03.2024 r.;
  2. termin ogłoszenie wyników I tury rozmów kwalifikacyjnych i decyzji dotyczącej ewentualnego uruchomienia II tury rozmów: 25.03.2024 r.

Składanie dokumentów dla I tury: od 25.03.2024 r. do 27.03.2024 r.

 

W przypadku niewypełnienia limitu miejsc w I turze II etapu rekrutacji zostanie uruchomiona II tura II etapu rekrutacji wg harmonogramu:

  1. termin II tury rozmów kwalifikacyjnych: 28.03.2024 r.;
  2. termin ogłoszenia wyników II tury rozmów: 29.03.2024 r

Składanie dokumentów dla II tury: od 2.04.2024 r. do 5.04.2024 r.

Czesne

Studia są finansowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej – bezpłatne dla uczestników.