Admission for postgraduate studies 2025/2026

switch registrations cancel selection

The offer displayed on this page is limited to the selected registration. If you want to see the rest of the offer, select a different registration.

Masterclass of Education of Polish-American Freedom Foundation and University of Warsaw

Details
Code SP-PRK-SMSZkEdu
Organizational unit Centrum Innowacji i Badań Edukacyjnych
Form of studies Part-time
Level of education Postgraduate (post diploma)
Language(s) of instruction Polish
Duration 2 semesters
Recruitment committee address Szkoła Edukacji PAFW i UW
ul. Banacha 2c
02-097 Warszawa
tel. +48 797 649 868
kontakt@szkolaedukacji.pl
Office opening hours Od poniedziałku do piątku
10:00-16:00
WWW address https://szkolaedukacji.pl
Required document
  • Higher education
  Ask a question
There is currently no active phase.

Upcoming phases in this registration:
  • Phase 1 (19.05.2025 00:00 – 06.07.2025 23:59)

Szkoła Mistrzów Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego to wyjątkowe studia podyplomowe dla aktywnych zawodowo nauczycieli.

Mają na celu wspieranie pracy czynnych nauczycieli poprzez taką ofertę edukacyjną, która wyjdzie naprzeciw niemałym wyzwaniom XXI wieku, w tym coraz trudniejszym uwarunkowaniom społecznym, kryzysom zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, większej świadomości w zakresie indywidualnych potrzeb edukacyjnych czy technologizacji procesu kształcenia. Studia są okazją do lepszego rozpoznania tych kwestii, wspólnego poszukiwania skutecznych rozwiązań, propagowania dobrych praktyk i sięgania po metody pracy oparte na badaniach i dowodach naukowych.

W roku 2025/2026 planowane jest uruchomienie następujących specjalizacji:

  • Dydaktyka literatury i języka polskiego,
  • Dydaktyka historii oraz wiedzy o społeczeństwie,
  • Dydaktyka matematyki,
  • Dydaktyka biologii z przyrodą,
  • Kierowanie klasą na lekcjach przedmiotowych.

Nauczany przedmiot musi być zgodny z wybraną specjalizacją z zastrzeżeniem, że na specjalizację „Kierowanie klasą w czasie lekcji przedmiotowej” aplikować mogą nauczyciele/nauczycielki niezależnie od nauczanego przedmiotu, a na specjalizację „Biologia z przyrodą” - nauczyciele/nauczycielki przedmiotów przyrodniczych: przyrody, biologii, geografii, chemii, fizyki.

Minimalna liczba uczestników wymagana do uruchomienia specjalizacji „Dydaktyka literatury i języka polskiego”, „Dydaktyka historii i wiedzy o społeczeństwie”, „Dydaktyka biologii z przyrodą”, „Kierowanie klasą w czasie lekcji przedmiotowej” wynosi nie mniej niż 10 osób w danej specjalizacji przedmiotowej. Minimalna liczba uczestników wymagana do uruchomienia specjalizacji „Dydaktyka matematyki” wynosi 25 osób. W przypadku mniejszej liczby uczestników specjalizacja może zostać zawieszona w danym cyklu studiów. Decyzję w tej sprawie podejmuje Kierownik Studiów.

Limit miejsc wynosi łącznie 50 dla specjalizacji: „Dydaktyka literatury i j. polskiego”, „Dydaktyka historii i WOS”, „Dydaktyka biologii z przyrodą”, „Kierowanie klasą w czasie lekcji przedmiotowej” oraz 30 dla specjalizacji „Dydaktyka matematyki”.

UWAGA: specjalizacja „Dydaktyka matematyki” zostanie uruchomiona po podpisaniu umowy między UW i Ministerstwem Edukacji Narodowej.

Kandydaci

Studia skierowane są do nauczycieli szkół podstawowych i ponadpodstawowych, posiadających uprawnienia do nauki przedmiotu (6 PRK) oraz min. 3-letnie doświadczenie w pracy w szkole (bezpośrednio przed przystąpieniem do rekrutacji na studia).

W przypadku specjalizacji „Dydaktyka matematyki” oraz „Dydaktyka biologii z przyrodą” nauczyciele/nauczycielki muszą w bieżącym roku szkolnym mieć zatrudnienie w szkole podstawowej i uczyć co najmniej 2 klasy na poziomie 4-8 w wymiarze co najmniej 8 godz. tygodniowo. 

W przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do wymagań formalnych zapraszamy do bezpośredniego kontaktu ze Szkołą Edukacji przez IRK, mail kontakt@szkolaedukacji.pl lub telefon 797 649 868.

Opis Studiów

Program studiów

Studia podyplomowe Szkoła Mistrzów Edukacji trwają od 17.10.2025 r. do 14.06.2026 r. Są podzielone na 2 semestry.

W zależności od wybranej specjalizacji, w programie studiów znajdują się zarówno przedmioty z zakresu dydaktyki, jak i przedmioty związane z kwestiami wychowawczymi i psychologicznymi, takimi jak:

  • budowanie wiedzy uczniowskiej,
  • ocenianie wspierające rozwój,
  • zarządzanie klasą,
  • rozwijanie wrażliwości osobistej wobec ważnych tematów współczesnego świata (np. dyskryminacja w szkole, zdrowie psychiczne, uczeń z doświadczeniem migracji)

Nacisk kładziony jest na sprawdzone i badawczo uzasadnione metody dydaktyczne, wiedzę psychologiczną i z zakresu socjologii szkoły, a także zaawansowane umiejętności wychowawcze. Ważnym elementem programu jest analiza nagrań z własnych lekcji i praca nad wartościową informacją zwrotną. Wszyscy uczestnicy będą także mieli zapewnione wsparcie indywidualnych tutorów.

Wykładowcy

Kadrę Szkoły Edukacji stanowią osoby z doświadczeniem nauczycielskim, trenerskim oraz naukowo-badawczym. Wszyscy wykładowcy i wszystkie wykładowczynie posiadają wyjątkowe umiejętności wspierające w rozwoju zawodowym i osobistym studentów i studentek, wzmacniające mocne strony i pracujące nad obszarami rozwojowymi.

Tryb studiów i częstotliwość zjazdów

Studia podyplomowe Szkoła Mistrzów Edukacji trwają od 17.10.2025 r. do 14.06.2026 r. Są podzielone na 2 semestry. Składają się z 11 zjazdów w następujących terminach:

17.10 - 19.10.25

stacjonarnie*

24.10 - 26.10.25

stacjonarnie**

14.11 - 16.11.25

online

28.11 - 30.11.25

online

19.12 - 21.12.25

online

09.01 - 11.01.26

online

30.01 - 01.02.26

online

27.02 - 01.03.26

online

20.03 - 22.03.26

online

17.04 - 19.04.26

online

15.05 - 17.05.26

stacjonarnie*/ online**

12.06 - 14.06.26

stacjonarnie** / online*

* dla specjalizacji Dydaktyka literatury i języka polskiego, Dydaktyka historii i WOS, Dydaktyka biologii z przyrodą, Kierowanie klasą na lekcjach przedmiotowych.

 ** dla specjalizacji  Dydaktyka matematyki.

 Zaliczenia

Warunkiem ukończenia studiów i uzyskania świadectwa studiów jest terminowe zaliczenie wszystkich przedmiotów przewidzianych programem studiów, w tym zajęć przewidujących nagrywanie i analizę własnych lekcji.

 Absolwenci

Absolwenci Szkoły Mistrzów Edukacji PAFW i UW będą posiadać zaawansowaną wiedzę z zakresu metod i narzędzi dydaktycznych oraz aktualnej wiedzy psychologicznej niezbędnej do pracy dydaktycznej i wychowawczej. Rozwiną swoje kompetencje komunikacyjne i umiejętność nauczycielskiej refleksji, ze szczególnym naciskiem na obiektywną ocenę samodzielnie realizowanych lekcji oraz umiejętność analizy lekcji. Będą także posiadać kompetencje tworzenia konstruktywnej oceny zwrotnej, zarówno wobec ucznia, jak i wobec innych nauczycieli.


Rekrutacja

Kandydat na studia podyplomowe musi:

  • posiadać dyplom na poziomie min. 6 PRK,
  • posiadać doświadczenie w pracy w szkole min. 3 lata w ciągu ostatnich 10 lat,
  • zarejestrować się w IRK w terminie zgodnym z harmonogamem,
  • dokonać opłaty rekrutacyjnej 85 zł zgodnie z harmonogramem,
  • wgrać do systemu wymagane dokumenty.

W procesie rekrutacji wymagane jest wgranie do systemu IRK wypowiedzi pisemnej, w której:

  • dla specjalizacji “Dydaktyka literatury i j. polskiego” - kandydat/kandydatka wskaże wyzwania współczesnej edukacji, istotne z punktu widzenia pracy w szkole oraz przedstawi główne założenia planu swojego doskonalenia zawodowego.
  • dla specjalizacji “Dydaktyka matematyki” – kandydat/kandydatka odpowie na następujące pytania:

1) Jakie wyzwania związane z uczeniem matematyki napotkałaś/eś w swojej pracy w ostatnich latach i jak sobie z nimi poradziłaś/eś? Nazwij i opisz wyzwanie oraz przedstaw swoje rozwiązanie wraz z oceną jego skuteczności.

2) Jakie wyzwania związane z nauczaniem stoją nadal przed Tobą? Nazwij i opisz wyzwania oraz uzasadnij swój wybór.

3) Odwołując się do praktyki zawodowej, opisz swoje potrzeby rozwojowe. Nazwij i opisz potrzeby oraz uzasadnij swój wybór.

  • dla specjalizacji “Dydaktyka historii i wiedzy o społeczeństwie” – kandydat/kandydatka odniesie się do dwóch obszarów: wyzwań współczesnej edukacji (wskazania najważniejszego/ych wraz z uzasadnieniem) oraz własnych potrzeb w zakresie doskonalenia warsztatu nauczycielki/a historii i WOS (z uzasadnieniem nawiązującym do własnego doświadczenia zawodowego).
  • dla specjalizacji “Dydaktyka biologii z przyrodą” – kandydat/kandydatka odpowie na następujące pytania:

1) Jak poradziłaś/eś sobie z wyzwaniem związanym z uczeniem przedmiotu, które napotkałaś/eś w swojej pracy w ostatnich latach? Nazwij i opisz wyzwanie oraz przedstaw swoje rozwiązanie wraz z oceną skuteczności rozwiązania.

2) Z jakim wyzwaniem związanym z uczeniem się na Twoim przedmiocie mierzą się Twoi uczniowie? Nazwij i opisz wyzwanie oraz uzasadnij swój wybór.

3) Odwołując się do praktyki zawodowej, opisz swoje potrzeby rozwojowe.

  • dla specjalizacji “Kierowanie klasą w czasie lekcji przedmiotowej” - kandydat/kandydatka przedstawi wyzwania związane z kierowaniem zachowaniem uczniów w czasie lekcji i budowaniem atmosfery sprzyjającej uczeniu (się). Wypowiedź powinna odpowiadać na pytanie: Jakie wyzwania związane z zachowaniem uczniów w czasie lekcji obserwujesz w swojej pracy w ostatnich latach? Opisz takie, z którym sobie poradziłeś/poradziłaś lub w radzisz w zadowalający Cię sposób oraz takie, z którymi chciałbyś/chciałabyś sobie radzić lepiej.

Wypowiedź pisemna jest punktowanym elementem procesu rekrutacyjnego (0-6 pkt) i powinna zawierać 200 - 300 wyrazów. Przy ocenie pod uwagę brane jest: przedstawienie wybranych wyzwań w edukacji współczesnej wraz z uzasadnieniem dokonanego wyboru oraz hierarchizacją prezentowanych zagadnień; prezentacja potrzeb w zakresie doskonalenia wraz z uzasadnieniem (odniesieniem do własnej praktyki nauczycielskiej); poprawność językowa wypowiedzi pisemnej w zakresie stylistyki, ortografii i interpunkcji. Dodatkowymi walorami pracy są: spójność, klarowność wypowiedzi, konstrukcja wywodu, jakość prezentowanych uzasadnień (argumentacji).

Wykorzystanie w procesie rekrutacji narzędzi sztucznej inteligencji do przygotowania wypowiedzi pisemnej jest niedozwolone.

Warunkiem przyjęcia na studia jest uzyskanie co najmniej 4 punktów z wypowiedzi pisemnej oraz dostarczenie wszystkich wymaganych dokumentów. Kandydaci będą przyjmowani na podstawie liczby uzyskanych punktów. W wypadku uzyskania tej samej liczby punktów decyduje kolejność zgłoszeń w IRK.

Wymagane dokumenty

Kandydat składa następujące dokumenty:

  1. podanie o przyjęcie na studia (wygenerowane z systemu IRK);
  2. oryginał lub uwierzytelniony odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych: dyplomu magistra albo dyplomu licencjata albo dyplomu inżyniera albo dyplomu równorzędnego wydanego za granicą;
  3. zaświadczenie o zatrudnieniu na stanowisku nauczyciela/nauczycielki przedmiotu w roku szkolnym 2025/2026. W przypadku specjalizacji „Dydaktyka matematyki” oraz „Dydaktyka biologii z przyrodą” nauczyciele/nauczycielki muszą w bieżącym roku szkolnym mieć zatrudnienie w szkole podstawowej i uczyć co najmniej 2 klasy na poziomie 4 - 8 w wymiarze co najmniej 8 godz. tygodniowo.
  4. CV - według własnego wzoru;
  5. oświadczenie dotyczące nagrywania audiowizualnego wybranych lekcji lub ich fragmentów (wydrukowane z systemu IRK);

Dokumenty należy dostarczyć na adres sekretariatu studiów czynny w godzinach 10.00 - 16.00 osobiście lub korespondencyjnie (decyduje data wpływu dokumentów do jesnostki):

Szkoła Edukacji PAFW i UW

Centrum Nowych Technologii

Banacha 2C pokój 01.53

02 - 097 Warszawa

Harmonogram rekrutacji

Termin rejestracji w systemie IRK: 19.05.2025 r. - 06.07.2025 r.

Termin wniesienia opłaty rekrutacyjnej: do 07.07.2025 r.

Termin ogłoszenia wyników: 21.07.2025 r., godz. 20:00

Termin składania dokumentów: 21.07.2025 r. - 29.07.2025 r.

Czesne

Studia podyplomowe „Szkoła Mistrzów Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego” w roku akademickim 2025/2026 są bezpłatne.

Więcej informacji

Szczegółowe informacje na temat studiów, rekrutacji i programu stypendialnego znajdują się na stronie www.szkolaedukacji.pl.