Code | SJ-PRK-PDS |
---|---|
Organizational unit | Faculty of Education |
Field of studies | Special Education |
Form of studies | Full-time |
Level of education | Long cycle (first + second cycle) |
Educational profile | academic |
Language(s) of instruction | Polish |
Admission limit | 5 |
Duration | 5 years |
Recruitment committee address | rekrutacja.pedagog@uw.edu.pl tel. (22) 55-30-848 |
WWW address | https://www.pedagog.uw.edu.pl/ |
Required document | |
Ask a question |
Nazwa kierunku: Pedagogika specjalna, studia jednolite, stacjonarne
Opis programu studiów:
Dziedzina nauk społecznych; dyscyplina: Pedagogika
Charakterystyka programu:
Utworzenie 5-letniego, jednolitego kierunku studiów: pedagogika specjalna jest efektem wprowadzenia w Ustawie 2.0 obowiązku kształcenia nauczycieli/pedagogów specjalnych w takim trybie. Zapis ten pozwala kształcić nauczycieli na wysokim poziomie z uwzględnieniem potrzeb współczesnego społeczeństwa i współczesnej edukacji. Wysoka jakość kształcenia specjalnego umożliwia rozwój potencjału dzieci z niepełnosprawnościami, ich lepsze przygotowanie do wyzwań współczesności, wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi także ze środowisk defaworyzowanych oraz efektywne ich przygotowanie ich do społecznej integracji w kolejnych etapach edukacji. Program jest zgodny z wymaganiami kierunkowymi kształcenia pedagogów, standardami kształcenia nauczycieli i Polskimi Ramami Kwalifikacji dla nauk społecznych oraz spełnia oczekiwania pracodawców. W konstrukcji programu uwzględnione zostały aktualne i perspektywiczne potrzeby gospodarki, rynku pracy i społeczeństwa, które są zgodne z wskazanymi przez Partnership for 21st Century Skills oraz National Council for Social Studies.
Zajęcia dydaktyczne odbywają się głównie w budynku Wydziału (ul. Mokotowska 16/20) od poniedziałku do-piątku, zgodnie z kalendarzem akademickim. Praktyki studenckie organizowane są w placówkach na terenie Warszawy i pod opieką pracownika naukowo-dydaktycznego. W sytuacjach indywidualnych praktyki można zrealizować w miejscu swojego zamieszkania w kontakcie z opiekunem z Wydziału.
Wszystkie informacje dotyczące programu studiów znajdują się na stronie internetowej Wydziału Pedagogicznego.
Sylwetka absolwenta:
Studia na kierunku pedagogika specjalna przygotowują absolwentów do wykonywania zawodu nauczyciela we wszystkich obecnie realizowanych formach edukacji dzieci i młodzieży ze SPE: włączającej, integracyjnej oraz przedszkolach i szkołach specjalnych. Poprzez współpracę z najlepszymi placówkami uczymy naszych studentów umiejętności praktycznych. Wspieramy ich w indywidualnym rozwoju zawodowym poprzez dostęp do najnowszych rozwiązań metodycznych i publikacji światowych. Nowy program studiów obejmuje zajęcia, które kończą się zewnętrznymi certyfikatami, cenionymi przez pracodawców, w tym: Trening Umiejętności Społecznych (TUS), Kompas Kreatywności, Polski Język Migowy.
Absolwent kierunku pedagogika specjalna dysponuje kluczowymi kompetencjami wynikającymi z ukończonego kierunku studiów oraz aktualnych potrzeb rynku, do których można zaliczyć przede wszystkim:
1. kompetencje osobiste nauczyciela, w tym umiejętności:
- rozumienie potrzeby kształcenia przez całe życie - definiowanie zadań, ustalanie ich priorytetów, planowanie i organizowanie własnego działania, nabywanie umiejętności radzenia sobie ze stresem, wypaleniem zawodowym,
- umiejętności współpracy w zespole, podejmowania zadań i wspólnego rozwiązywania problemów, projektowania działań w bliższej i dalszej perspektywie,
- korzystanie z literatury naukowej, badawczej, również w językach obcych,
- porozumiewanie się/biegłość w języku ojczystym i angielskim w celu wymiany doświadczeń,
- wyszukiwanie i zarządzanie informacją - ocena, selekcja informacji, krytyczna analiza, posługiwanie się zasadami prawnymi i etycznymi dotyczącymi dostępu i przetwarzania informacji,
- dokumentowanie doświadczeń zawodowych,
2. kompetencje dydaktyczne i wychowawcze nauczyciela obejmujące:
- nawiązywanie z dziećmi ze SPE relacji wspierających ich rozwój zgodnie z indywidualnymi potrzebami,
- projektowanie i organizowanie procesu nauczania i uczenia się dzieci z niepełnosprawnościami z wykorzystaniem nowatorskich metod, form i środków dydaktycznych, zarządzanie klasą, rozwiązywanie problemów wychowawczych, organizowanie tutoringu szkolnego,
- kreatywność i innowacyjność - generowanie oryginalnych pomysłów edukacyjnych, dzielenie się nimi, akceptacja odmiennych sposobów myślenia i działania, zaangażowanie w innowacyjne działania,
- elastyczność i gotowość do zmiany w związku z różnymi potrzebami i oczekiwaniami dzieci ze SPE i ich środowiska społecznego w tym rodzinnego,
- myślenie krytyczne, rozwiązywanie problemów wychowawczych i dydaktycznych,
3. kompetencje niezbędne do funkcjonowania w instytucji edukacyjnej jako organizacji społecznej:
- kompetencje komunikacyjne i interpersonalne - otwieranie i podtrzymywanie kontaktu, tworzenie klimatu emocjonalnego wspierającego współpracę, rozwiązywanie problemów i negocjowanie, podnoszenie motywacji w działaniu,
- przywództwo - nabywanie cech i wartości, sprzyjających pozyskiwaniu sojuszników i tworzeniu zespołów wspólnie osiągających uzgodnione cele,
- współpraca z innymi - umiejętność efektywnej pracy w zespołach o różnym składzie osobowym, pełnienie różnych ról, elastyczność, kompromisowość i otwartość na pomaganie innym członkom zespołu, przejmowanie odpowiedzialności za efekt wspólnej pracy,
- kreowanie środowiska wspólnej aktywności innowacyjnej w obszarze oświaty, tworzenie i wykorzystywanie sieci służących współpracy przy realizacji celów zawodowych.
Ukończenie studiów uprawnia do ubiegania się o przyjęcie do Szkół Doktorskich.
Według ostatniej ewaluacji dyscyplin jesteśmy najlepszą pedagogiką w Warszawie.
Zasady kwalifikacji
Zgoda na podjęcie studiów w trybie przeniesienia jest podejmowana każdorazowo przez Kierownika Jednostki Dydaktycznej Wydziału Pedagogicznego na podstawie indywidualnej analizy osiągniętych wyników kształcenia. Osoby ubiegające się o przyjęcie na studia w trybie przeniesienia po I roku studiów muszą spełnić następujące warunki:
- mieć zaliczony co najmniej I rok studiów pierwszego stopnia,
- uzyskać arytmetyczną średnią ocen (z egzaminów i zaliczeń na ocenę) z całego dotychczasowego toku studiów w jednostce macierzystej co najmniej 4,0,
- przedstawić wydane przez dziekanat macierzystej jednostki zaświadczenie o wypełnieniu wszystkich obowiązków wynikających z przepisów obowiązujących w tej jednostce (zaliczenie roku, wywiązanie się z płatności za studia).
Osoby ubiegające się o przyjęcie na studia w trybie przeniesienia proszone są o bezpośredni kontakt z dziekanatem i złożenie wymaganych dokumentów do końca trwania rejestracji na kierunek.
W uzasadnionych przypadkach może zostać podjęta decyzja o przyjęciu wniosku o przeniesienie w późniejszym terminie.
Sprawdzenie kompetencji kandydatów do studiowania w języku polskim
Kandydaci z maturą zagraniczną, maturą IB lub EB, którzy nie mają na dyplomie wyniku egzaminu z języka polskiego, zobowiązani są dostarczyć honorowany przez Uniwersytet Warszawski dokument poświadczający znajomość języka polskiego.
Terminy
Ogłoszenie wyników: 16 września 2024 r.
Przyjmowanie dokumentów: 18-20 września 2024 r.
Opłaty
Opłata za wydanie legitymacji studenckiej (ELS)
Wymagane dokumenty
Lista dokumentów wymaganych do złożenia w formie papierowej w przypadku zakwalifikowania na studia
Dodatkowe informacje
Koordynator ds. rekrutacji w trybie przeniesienia z innej uczelni: Anna Szewczyk, a.szewczyk@uw.edu.pl, (22) 55-308-21
Znajdź nas na mapie: Wydział Pedagogiczny