Unia Europejska

Studia I i II stopnia oraz jednolite studia magisterskie - 2020/2021

zmień rekrutację anuluj wybór

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

Socjologia, stacjonarne, pierwszego stopnia

Szczegóły
Kod S1-SC
Jednostka organizacyjna Wydział Filozofii i Socjologii
Kierunek studiów Socjologia
Forma studiów Stacjonarne
Poziom kształcenia Pierwszego stopnia
Profil studiów ogólnoakademicki
Języki wykładowe polski
Minimalna liczba studentów 25
Limit miejsc 120
Czas trwania 3 lata
Adres komisji rekrutacyjnej rekrutacja@is.uw.edu.pl
Adres WWW http://www.is.uw.edu.pl/
Wymagane dokumenty
  • Matura lub dokument równoważny
  Zadaj pytanie w związku z tymi studiami
Obecnie nie trwają żadne zapisy na te studia.

Nadchodzące tury w tej rekrutacji:
  • Tura 1 (13.07.2020 00:00 – 12.08.2020 23:59)

Studia I stopnia, prowadzone w obszarze nauk społecznych i dyscyplinie nauki socjologiczne, trwają 6 semestrów i mają wartość 180 punktów ECTS. Program studiów składa się z przedmiotów obowiązkowych oraz modułów tematycznych („Media i komunikacja”, „Problemy społeczne i sprawy publiczne”, „Polityka i demokracja”, „Zróżnicowanie kulturowe współczesnego świata”). Decyzję o wyborze modułu student podejmuje na II roku studiów. Studia I stopnia mają profil ogólnoakademicki i kończą się uzyskaniem tytułu zawodowego licencjata. Ukończenie studiów w ramach modułu zostaje poświadczone w suplemencie do dyplomu.

Pierwszy rok studiów to ogólne wprowadzenie do świata zainteresowań i pojęć socjologii (wstęp do socjologii, współczesne społeczeństwo polskie), podstawy warsztatu socjologa (wprowadzenie do statystyki), poznanie najważniejszych tekstów przedstawicieli klasycznych teorii socjologicznych, ale też zdobycie wiedzy z dziedzin pokrewnych socjologii (antropologia społeczna, filozofia, historia społeczna, ekonomia). Ponadto rozwijane są kompetencje analitycznego myślenia, niezbędne w pracy naukowej i badawczej na kursach z techniki pracy naukowej i logiki.

Drugi rok studiów to bliższe poznanie warsztatu badawczego – warsztaty statystyczne oraz metody badań ilościowych i jakościowych. Na zajęciach z metod badań studenci sami realizują projekty badawczy od momentu postawienia pytań badawczych, poprzez dobór próby, zbieranie danych, przygotowanie ich do analizy po samą analizę zakończoną raportem i prezentacją. Badając interesujący ich obszar życia społecznego, rozwijają analityczne oraz krytyczne myślenie, zdobywają też bardzo cenną umiejętność współpracy w zespole.

Drugi rok to również pogłębienie wiedzy teoretycznej – „Współczesne Teorie Socjologiczne” to kurs złożony z wykładu i ćwiczeń, który pokazuje, jak myśl społeczna rozwijała się w czasach nam bliższych i uczy dostrzegania związków między różnymi koncepcjami teoretycznymi i praktyką badań społecznych. Z kolei zajęcia „Instytucje, procesy, systemy”, „Problemy społeczne” oraz „Psychologia społeczna” pozwalają bliżej poznać różne obszary problemowe socjologii.

Na trzecim roku zdobyte wcześniej umiejętności warsztatowe i wiedza teoretyczna rozwijane są w ramach jednego z oferowanych modułów – na wykładzie z socjologii szczegółowej zdobywa się wiedzę o wybranym obszarze życia społecznego i teoriach, które można zastosować do jego analizy, a na seminarium badawczym i licencjackim stosuje się te umiejętności w praktyce prowadząc badania oraz pisząc pracę licencjacką. Na module jest też szeroki wybór, powiązanych ze sobą problemowo, zajęć fakultatywnych, które przynoszą dodatkową wiedzę i pozwalają rozwinąć zainteresowania.

Wszystkie zajęcia, z wyjątkiem lektoratów i wf (wybieranych samodzielnie przez studenta z oferty UW), odbywają się w budynku Instytutu Socjologii na Karowej 18.

Studia I stopnia przygotowują absolwenta do wykonywania pracy socjologa przede wszystkim jako wykonawcy badań społecznych, analityka danych i aktywnego uczestnika życia społecznego. Atutem licencjatu na Karowej jest unikalny warsztat metodologiczny i analityczny, budowany na gruncie szerokiego wykształcenia teoretycznego i doskonalony podczas licznych zajęć praktycznych i warsztatowych. Dzięki temu absolwenci studiów licencjackich otrzymują wiedzę, która stwarza im doskonały start na rynku pracy, a zarazem otwiera drogę do dalszego rozwoju w ramach studiów magisterskich i doktoranckich.

Aktualny program studiów wraz z planem zajęć dostępne są na stronie: www.is.uw.edu.pl.

 


Zasady kwalifikacji

Postępowanie kwalifikacyjne jest dwuetapowe i składa się z konkursu ocen z egzaminów maturalnych (60% końcowej oceny) oraz z dodatkowego egzaminu wstępnego – testu kompetencyjnego (40% końcowej oceny).
Do drugiego etapu (testu kompetencyjnego) zostaną dopuszczeni kandydaci, którzy po przeliczeniu punktów z przedmiotów maturalnych uzyskali nie mniej niż 50 punktów.

Kandydaci z maturą 2005 – 2020

I ETAP

Przedmiot wymagany

Język polski

P. podstawowy x 0,6
albo
P. rozszerzony x 1

Przedmiot wymagany

Matematyka

P. podstawowy x 0,6
albo
P. rozszerzony x 1

Przedmiot wymagany

Jeden język obcy do wyboru z:
j. angielski, j. francuski,
j. niemiecki, j. hiszpański,
j. włoski, j. rosyjski,
j. portugalski, j. szwedzki,
j. słowacki

P. rozszerzony x 1

Przedmiot wymagany

Jeden przedmiot do wyboru z: biologia, chemia, filozofia, fizyka i astronomia/ fizyka, geografia, historia, informatyka, język łaciński i kultura antyczna, język grecki i kultura antyczna, wiedza o społeczeństwie

P. podstawowy x 0,6
albo
P. rozszerzony x 1

waga = 30%

waga = 30%

waga = 20%

waga = 20%

 
Sposób obliczania wyniku z przedmiotów maturalnych:

(po uwzględnieniu przeliczników dla poszczególnych poziomów z przedmiotów maturalnych)

W = a * P + b * M + c * J + d * X

gdzie:

W – wynik końcowy kandydata;
P – wynik z języka oryginalnego matury;
M – wynik z matematyki;
J – wynik z języka obcego;
X – wynik z dodatkowego przedmiotu maturalnego;
a, b, c, d – wagi (wielokrotności 5%).

II ETAP

Dodatkowy egzamin wstępny (sprawdzający szczególne predyspozycje do studiowania na danym kierunku)

Celem testu kompetencyjnego jest wyselekcjonowanie tych kandydatów, którzy przejawiają zdolności myślenia o świecie społecznym na sposób socjologiczny.

Test składa się z dwudziestu zadań. W większości są to pytania zamknięte jednokrotnego wyboru. Są także zadania polegające na łączeniu w pary, uporządkowaniu elementów, pytania wielokrotnego wyboru oraz jedno pytanie otwarte. Kandydaci mają zinterpretować proste dane liczbowe, wskazać zależności między nimi, odkryć trendy, a także pokrótce wyjaśnić przedstawione sytuacje życia społecznego. Odpowiedź na pytanie otwarte jest swobodną wypowiedzią autora na zadany temat, odwołującą się do jego własnych obserwacji.

Wiedza merytoryczna niezbędna do udzielenia poprawnych odpowiedzi na każde z pytań nie wykracza poza zakres podstawowego programu przedmiotów obowiązkowych w szkole średniej, w szczególności wiedzy o społeczeństwie. W zakres testu nie wchodzi znajomość porządku instytucjonalnego Rzeczypospolitej Polskiej ani Unii Europejskiej.

Z testu kompetencyjnego można uzyskać maksymalnie 100 pkt. Minimalna liczba punktów konieczna do zdania egzaminu: 40.

Nieobecność na teście kompetencyjnym dyskwalifikuje kandydata z całości postępowania rekrutacyjnego.

 

Kandydaci ze starą maturą

I ETAP

Przedmiot wymagany

Język polski

P. podstawowy x 0,6
albo
P. rozszerzony x 1
albo
brak poziomu x 0,8

Przedmiot wymagany

Matematyka

P. podstawowy x 0,6
albo
P. rozszerzony x 1
albo
brak poziomu x 0,8

Przedmiot wymagany

Jeden język obcy do wyboru z:
j. angielski, j. francuski,
j. niemiecki, j. hiszpański,
j. włoski, j. rosyjski

P. rozszerzony x 1
albo
brak poziomu x 0,8

Przedmiot wymagany

Jeden przedmiot do wyboru z: biologia, chemia, filozofia, fizyka, geografia, historia, informatyka, język łaciński i kultura antyczna, wiedza o społeczeństwie

P. podstawowy x 0,6
albo
P. rozszerzony x 1
albo
brak poziomu x 0,8

waga = 30%

waga = 30%

waga = 20%

waga = 20%

 
Sposób obliczania wyniku z przedmiotów maturalnych:

W = a * P + b * M + c * J + d * X

gdzie:

W – wynik końcowy kandydata;
P – wynik z języka oryginalnego matury;
M – wynik z matematyki;
J – wynik z języka obcego;
X – wynik z dodatkowego przedmiotu maturalnego;
a, b, c, d – wagi (wielokrotności 5%).

Oceny z egzaminu dojrzałości zostaną przeliczone na punkty procentowe w następujący sposób:

Matura po 1991 roku

ocena 6 = 100 %
ocena 5 = 90 %
ocena 4 = 75 %
ocena 3 = 50 %
ocena 2 = 30 %

Matura do 1991 roku

ocena 5 = 100 %
ocena 4 = 85 %
ocena 3 = 40 %

II ETAP

Dodatkowy egzamin wstępny (sprawdzający szczególne predyspozycje do studiowania na danym kierunku)

Celem testu kompetencyjnego jest wyselekcjonowanie tych kandydatów, którzy przejawiają zdolności myślenia o świecie społecznym na sposób socjologiczny.

Test składa się z dwudziestu zadań. W większości są to pytania zamknięte jednokrotnego wyboru. Są także zadania polegające na łączeniu w pary, uporządkowaniu elementów, pytania wielokrotnego wyboru oraz jedno pytanie otwarte. Kandydaci mają zinterpretować proste dane liczbowe, wskazać zależności między nimi, odkryć trendy, a także pokrótce wyjaśnić przedstawione sytuacje życia społecznego. Odpowiedź na pytanie otwarte jest swobodną wypowiedzią autora na zadany temat, odwołującą się do jego własnych obserwacji.

Wiedza merytoryczna niezbędna do udzielenia poprawnych odpowiedzi na każde z pytań nie wykracza poza zakres podstawowego programu przedmiotów obowiązkowych w szkole średniej, w szczególności wiedzy o społeczeństwie. W zakres testu nie wchodzi znajomość porządku instytucjonalnego Rzeczypospolitej Polskiej ani Unii Europejskiej.

Z testu kompetencyjnego można uzyskać maksymalnie 100 pkt. Minimalna liczba punktów konieczna do zdania egzaminu: 40.

Nieobecność na teście kompetencyjnym dyskwalifikuje kandydata z całości postępowania rekrutacyjnego.

Ważne informacje dla kandydatów z tzw. starą maturą. >> Otwórz stronę! <<

 

Kandydaci z Maturą Międzynarodową (IB)

I ETAP

Przedmiot wymagany

Język polski
albo
język A*
albo
literature and performance*

P. niższy (SL) x 0,6
albo
P. wyższy (HL) x 1

Przedmiot wymagany

Matematyka

P. niższy (SL) x 0,6
albo
P. wyższy (HL) x 1

Przedmiot wymagany

Język obcy nowożytny

P. wyższy (HL) x 1

Przedmiot wymagany

Jeden przedmiot do wyboru z: biologia, chemia, filozofia, fizyka, geografia, historia, informatyka, łacina, greka klasyczna, zarządzanie, ekonomia, psychologia, antropologia, polityka, technologia informacyjna w globalnym społeczeństwie

P. niższy (SL) x 0,6
albo
P. wyższy (HL) x1

waga = 30%

waga = 30%

waga = 20%

waga = 20%

*W przypadku braku języka polskiego; języki w kolumnach 1 i 3 muszą być różne

Sposób obliczania wyniku z przedmiotów maturalnych:
(po uwzględnieniu przeliczników dla poszczególnych poziomów z przedmiotów maturalnych)

W = a * P + b * M + c * J + d * X

gdzie:

W – wynik końcowy kandydata;
P – wynik z języka oryginalnego matury;
M – wynik z matematyki;
J – wynik z języka obcego;
X – wynik z dodatkowego przedmiotu maturalnego;
a, b, c, d – wagi (wielokrotności 5%).

Wynik egzaminu uzyskany na dyplomie IB przelicza się na punkty procentowe w następujący sposób:

7 pkt. = 100%
6 pkt. = 90%
5 pkt. = 75%
4 pkt. = 60%
3 pkt. = 45%
2 pkt. = 30%

II ETAP

Dodatkowy egzamin wstępny (sprawdzający szczególne predyspozycje do studiowania na danym kierunku)

Celem testu kompetencyjnego jest wyselekcjonowanie tych kandydatów, którzy przejawiają zdolności myślenia o świecie społecznym na sposób socjologiczny.

Test składa się z dwudziestu zadań. W większości są to pytania zamknięte jednokrotnego wyboru. Są także zadania polegające na łączeniu w pary, uporządkowaniu elementów, pytania wielokrotnego wyboru oraz jedno pytanie otwarte. Kandydaci mają zinterpretować proste dane liczbowe, wskazać zależności między nimi, odkryć trendy, a także pokrótce wyjaśnić przedstawione sytuacje życia społecznego. Odpowiedź na pytanie otwarte jest swobodną wypowiedzią autora na zadany temat, odwołującą się do jego własnych obserwacji.

Wiedza merytoryczna niezbędna do udzielenia poprawnych odpowiedzi na każde z pytań nie wykracza poza zakres podstawowego programu przedmiotów obowiązkowych w szkole średniej, w szczególności wiedzy o społeczeństwie. W zakres testu nie wchodzi znajomość porządku instytucjonalnego Rzeczypospolitej Polskiej ani Unii Europejskiej.

Z testu kompetencyjnego można uzyskać maksymalnie 100 pkt. Minimalna liczba punktów konieczna do zdania egzaminu: 40.

Nieobecność na teście kompetencyjnym dyskwalifikuje kandydata z całości postępowania rekrutacyjnego.

Podczas egzaminu wstępnego kandydaci, którzy nie posiadają honorowanego przez UW dokumentu poświadczającego znajomość języka polskiego, będą mieli możliwość potwierdzenia przed komisją egzaminacyjną swoich kompetencji do studiowania w języku polskim. W przypadku stwierdzenia braku wystarczającej do podjęcia studiów znajomości języka polskiego kandydat nie zostanie zakwalifikowany na studia.

Ważne informacje dla kandydatów z maturami IB i EB. >> Otwórz stronę! <<

 

Kandydaci z Maturą Europejską (EB)

I ETAP

Przedmiot wymagany

Język polski
albo
język L1*

P. podstawowy x 0,6
albo
P. rozszerzony x 1

Przedmiot wymagany

Matematyka

P. podstawowy x 0,6
albo
P. rozszerzony x 1

Przedmiot wymagany

Język obcy nowożytny

P. rozszerzony x 1

Przedmiot wymagany

Jeden przedmiot do wyboru z: biologia, chemia, filozofia, fizyka, geografia, historia, informatyka, łacina, greka klasyczna, ekonomia

P. podstawowy x 0,6
albo
P. rozszerzony x 1

waga = 30%

waga = 30%

waga = 20%

waga = 20%

*W przypadku braku języka polskiego; języki w kolumnach 1 i 3 muszą być różne

Sposób obliczania wyniku z przedmiotów maturalnych:
(po uwzględnieniu przeliczników dla poszczególnych poziomów z przedmiotów maturalnych)

W = a * P + b * M + c * J + d * X

gdzie:

W – wynik końcowy kandydata;
P – wynik z języka oryginalnego matury;
M – wynik z matematyki;
J – wynik z języka obcego;
X – wynik z dodatkowego przedmiotu maturalnego;
a, b, c, d – wagi (wielokrotności 5%).

Wynik egzaminu uzyskany na dyplomie EB przelicza się na punkty procentowe w następujący sposób:

9,00 - 10,00 = 100%
8,00 - 8,95 = 90%
7,00 - 7,95 = 75%
6,00 - 6,95 = 60%
5,00 - 5,95 = 45%
4,00 - 4,95 = 30%

II ETAP

Dodatkowy egzamin wstępny (sprawdzający szczególne predyspozycje do studiowania na danym kierunku)

Celem testu kompetencyjnego jest wyselekcjonowanie tych kandydatów, którzy przejawiają zdolności myślenia o świecie społecznym na sposób socjologiczny.

Test składa się z dwudziestu zadań. W większości są to pytania zamknięte jednokrotnego wyboru. Są także zadania polegające na łączeniu w pary, uporządkowaniu elementów, pytania wielokrotnego wyboru oraz jedno pytanie otwarte. Kandydaci mają zinterpretować proste dane liczbowe, wskazać zależności między nimi, odkryć trendy, a także pokrótce wyjaśnić przedstawione sytuacje życia społecznego. Odpowiedź na pytanie otwarte jest swobodną wypowiedzią autora na zadany temat, odwołującą się do jego własnych obserwacji.

Wiedza merytoryczna niezbędna do udzielenia poprawnych odpowiedzi na każde z pytań nie wykracza poza zakres podstawowego programu przedmiotów obowiązkowych w szkole średniej, w szczególności wiedzy o społeczeństwie. W zakres testu nie wchodzi znajomość porządku instytucjonalnego Rzeczypospolitej Polskiej ani Unii Europejskiej.

Z testu kompetencyjnego można uzyskać maksymalnie 100 pkt. Minimalna liczba punktów konieczna do zdania egzaminu: 40.

Nieobecność na teście kompetencyjnym dyskwalifikuje kandydata z całości postępowania rekrutacyjnego.

Podczas egzaminu wstępnego kandydaci, którzy nie posiadają honorowanego przez UW dokumentu poświadczającego znajomość języka polskiego, będą mieli możliwość potwierdzenia przed komisją egzaminacyjną swoich kompetencji do studiowania w języku polskim. W przypadku stwierdzenia braku wystarczającej do podjęcia studiów znajomości języka polskiego kandydat nie zostanie zakwalifikowany na studia.

Ważne informacje dla kandydatów z maturami IB i EB. >> Otwórz stronę! <<

 

Kandydaci z maturą zagraniczną

I ETAP

Przedmiot wymagany

Język polski
albo
język oryginalny matury*

 

Przedmiot wymagany

Matematyka

Przedmiot wymagany

Język obcy nowożytny

Przedmiot wymagany

Jeden przedmiot do wyboru z: biologia, chemia, filozofia, fizyka, fizyka i astronomia, geografia, historia, informatyka, łacina, greka klasyczna, wiedza o społeczeństwie

waga = 30%

waga = 30% 

waga = 20% 

waga = 20% 

*Języki w kolumnach 1 i 3 muszą być różne

Sposób obliczania wyniku z przedmiotów maturalnych:

W = a * P + b * M + c * J + d * X

gdzie:

W – wynik końcowy kandydata;
P – wynik z języka oryginalnego matury;
M – wynik z matematyki;
J – wynik z języka obcego;
X – wynik z dodatkowego przedmiotu maturalnego;
a, b, c, d – wagi (wielokrotności 5%).

II ETAP

Dodatkowy egzamin wstępny (sprawdzający szczególne predyspozycje do studiowania na danym kierunku)

Celem testu kompetencyjnego jest wyselekcjonowanie tych kandydatów, którzy przejawiają zdolności myślenia o świecie społecznym na sposób socjologiczny.

Test składa się z dwudziestu zadań. W większości są to pytania zamknięte jednokrotnego wyboru. Są także zadania polegające na łączeniu w pary, uporządkowaniu elementów, pytania wielokrotnego wyboru oraz jedno pytanie otwarte. Kandydaci mają zinterpretować proste dane liczbowe, wskazać zależności między nimi, odkryć trendy, a także pokrótce wyjaśnić przedstawione sytuacje życia społecznego. Odpowiedź na pytanie otwarte jest swobodną wypowiedzią autora na zadany temat, odwołującą się do jego własnych obserwacji.

Wiedza merytoryczna niezbędna do udzielenia poprawnych odpowiedzi na każde z pytań nie wykracza poza zakres podstawowego programu przedmiotów obowiązkowych w szkole średniej, w szczególności wiedzy o społeczeństwie. W zakres testu nie wchodzi znajomość porządku instytucjonalnego Rzeczypospolitej Polskiej ani Unii Europejskiej.

Z testu kompetencyjnego można uzyskać maksymalnie 100 pkt. Minimalna liczba punktów konieczna do zdania egzaminu: 40.

Nieobecność na teście kompetencyjnym dyskwalifikuje kandydata z całości postępowania rekrutacyjnego.

Podczas egzaminu wstępnego kandydaci, którzy nie posiadają honorowanego przez UW dokumentu poświadczającego znajomość języka polskiego, będą mieli możliwość potwierdzenia przed komisją egzaminacyjną swoich kompetencji do studiowania w języku polskim. W przypadku stwierdzenia braku wystarczającej do podjęcia studiów znajomości języka polskiego kandydat nie zostanie zakwalifikowany na studia.

Sposób przeliczania ocen ze świadectw uzyskanych za granicą. >> Otwórz stronę! <<

Wymagania dotyczące znajomości języka polskiego. >> Otwórz stronę! <<

 

Ulgi w postępowaniu kwalifikacyjnym

Maksymalną liczbę punktów możliwych do zdobycia w postępowaniu kwalifikacyjnym otrzymują:

LAUREACI następujących olimpiad:

  • Olimpiady Historycznej,
  • Olimpiady Matematycznej,
  • Olimpiady Informatycznej,
  • Olimpiady Literatury i Języka Polskiego,
  • Olimpiady Wiedzy Ekonomicznej,
  • Olimpiady Filozoficznej,
  • Olimpiady Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym;

LAUREACI:

  • polskich eliminacji Konkursu Prac Młodych Naukowców Unii Europejskiej.

Maksymalną liczbę punktów możliwych do zdobycia z danego przedmiotu otrzymują:

FINALIŚCI następujących olimpiad przedmiotowych:

  • Olimpiady Matematycznej – z matematyki,
  • Olimpiady Informatycznej – z matematyki,
  • Olimpiady Historycznej – z historii.

 

Terminy

Dodatkowy egzamin wstępny: 19-21 sierpnia 2020 r.

Ogłoszenie wyników: 24 sierpnia 2020 r.

Przyjmowanie dokumentów: 

  • I termin: 25-27 sierpnia 2020 r.
  • II termin (w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w pierwszym terminie): 28, 31 sierpnia 2020 r.
  • III termin (w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w drugim terminie): 1-2 września 2020 r.
  • IV termin (w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w trzecim terminie): 3-4 września 2020 r.
  • kolejne terminy wyznaczone przez komisję rekrutacyjną, w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w poprzednich terminach

Opłaty

Opłata rekrutacyjna (w tym opłaty wnoszone za granicą)

Opłata za wydanie legitymacji studenckiej (ELS)

 

Wymagane dokumenty

Lista dokumentów wymaganych do złożenia w formie papierowej w przypadku zakwalifikowania na studia

 

Dodatkowe informacje

Znajdź nas na mapie: Instytut Socjologii