• zaloguj się
  • utwórz konto

Studia I i II stopnia oraz jednolite studia magisterskie - 2024/2025

zmień rekrutację anuluj wybór

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

Logopedia ogólna i kliniczna, stacjonarne, pierwszego stopnia

Szczegóły
Kod S1-LOG
Jednostka organizacyjna Wydział Polonistyki
Kierunek studiów Logopedia ogólna i kliniczna
Forma studiów Stacjonarne
Poziom kształcenia Pierwszego stopnia
Profil studiów ogólnoakademicki
Języki wykładowe polski
Minimalna liczba studentów 15
Limit miejsc 38
Czas trwania 3 lata
Adres komisji rekrutacyjnej rekrut.polon@uw.edu.pl
tel 22 55 21 031
Adres WWW http://www.polon.uw.edu.pl/
Wymagany dokument
  • Matura lub dokument równoważny
  Zadaj pytanie
Obecnie nie trwają zapisy.

Nadchodzące tury w tej rekrutacji:
  • Tura 1 (06.06.2024 00:00 – 10.07.2024 23:59)

Kierunek logopedia ogólna i kliniczna to unikatowe studia realizowane od 2011 roku przez Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego we współpracy z I Wydziałem Lekarskim Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Studia mają charakter interdyscyplinarny, łączą bowiem wiedzę z zakresu językoznawstwa, nauk medycznych, psychologii i pedagogiki. Program studiów stworzony został z uwzględnieniem dorobku dziedzin nauk humanistycznych, nauk medycznych i nauk o zdrowiu, nauk społecznych.

Absolwent studiów na kierunku logopedia ogólna i kliniczna uzyskuje wiedzę w zakresie:

1. lingwistycznych podstaw logopedii, w tym:

  • wiedzy o języku (zwłaszcza o języku polskim), w zakresie systemów gramatycznego i leksykalnego; zróżnicowania: dialektalnego, terytorialnego, społecznego i funkcjonalnego polszczyzny;
  • kultury języka, zwłaszcza w zakresie: norm poprawnościowych polszczyzny; oceny procesów i zjawisk obserwowanych w zachowaniach językowych i komunikacyjnych współczesnych Polaków;
  • komunikacji językowej i niejęzykowej, a zwłaszcza w zakresie pragmatyki tych zachowań oraz strategii osiągania celów wypowiedzi.

2. psychopedagogicznych podstawach logopedii, w tym:

  • psychologii rozwojowej i klinicznej dziecka, szczególnie w zakresie: teoretycznych podstaw opisu rozwoju małego dziecka oraz zagrożeń tego rozwoju;
  • przyswajania języka przez dzieci w normie rozwojowej oraz zasad i norm komunikacji werbalnej i niewerbalnej, a także zaburzeń i opóźnień w rozwoju mowy i języka;
  • pedagogicznych aspektów przyswajania języka i mowy, takich m.in. jak wpływ rodziny i najbliższego otoczenia dziecka; programy edukacji językowej dziecka;
  • pedagogiki i dydaktyki wczesnoszkolnej.

3. medycznych podstaw logopedii, w tym:

  • anatomii i fizjologii człowieka;
  • pediatrii, ortodoncji, neurologii dziecięcej.

4. zaburzeń mowy i zasad postępowania logopedycznego, w tym:

  • klasyfikacji zaburzeń mowy;
  • etiologii zaburzeń mowy w zakresie dyslalii i dysleksji;
  • profilaktyki logopedycznej;
  • terapii logopedycznej.

Absolwenci studiów na kierunku logopedia ogólna i kliniczna zdobywają umiejętności w zakresie:

  1. wykorzystania podstawowych metod i technik badań logopedycznych, przede wszystkim dokonywania badań przesiewowych i diagnostycznych wśród dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, których celem jest wskazanie dzieci z wadami wymowy oraz opóźnionym rozwojem mowy;
  2. opisu i kwalifikacji wad wymowy;
  3. usprawniania narządów artykulacyjnych i usuwania wad wymowy;
  4. współpracy z lekarzem, psychologiem i pedagogiem w celu ustalania metod i trybu postępowania terapeutycznego w zakresie komunikacji (werbalnej i niewerbalnej).

W programie studiów prócz różnorodnych przedmiotów obowiązkowych znajdują się także przedmioty do wyboru. Studenci mogą zapisać się na zajęcia wprowadzające tematykę m.in. stymulacji rozwoju mowy i języka czy przygotowania glottodydaktycznego logopedy do pracy z dziećmi dwujęzycznymi.

Studenci kierunku logopedia ogólna i kliniczna przygotowują się do prowadzenia badań w zakresie prawidłowego i zaburzonego rozwoju mowy dziecka: zbierania materiału badawczego w grupie dzieci oraz jego analizowania, co pozwala na poznawanie charakterystycznych zachowań rozwojowych u dzieci w danym wieku. Badania prowadzone są także w ramach seminariów licencjackich, których uczestnicy rejestrują oraz analizują zachowania językowe i pozajęzykowe m.in. u dzieci z dyslalią lub/i opóźnionym rozwojem mowy.

Absolwent studiów pierwszego stopnia na kierunku logopedia ogólna i kliniczna posiada wiedzę i umiejętności z zakresu: profilaktyki logopedycznej, diagnozowania i korygowania wad wymowy, diagnozowania i stymulowania rozwoju mowy i języka u dzieci z opóźnionym jej rozwojem.

Po ukończeniu studiów pierwszego stopnia absolwent może kontynuować studia na drugim stopniu na kierunku logopedia ogólna i kliniczna.

W ramach studiów studenci realizują:

  • praktyki logopedyczne w wymiarze 90 godzin w placówkach oświatowych (poradniach psychologiczno-pedagogicznych, przedszkolach i szkołach), w placówkach służby zdrowia (szpitalach, poradniach przyszpitalnych) i innych jednostkach organizacyjnych (gabinetach logopedycznych, żłobkach, fundacjach itp.)
  • praktyki pedagogiczne w wymiarze 150 godzin w szkołach podstawowych, poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz innych placówkach prowadzących działalność wychowawczą z dziećmi i młodzieżą.

Aktualny program studiów znajduje się TUTAJ.

Zajęcia na kierunku logopedia ogólna i kliniczna realizowane są zarówno w budynkach dydaktycznych Uniwersytetu Warszawskiego (Kampus Główny i okolice), jak również Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego (Kampus Banacha oraz Kampus Lindleya).

 


Zasady kwalifikacji

Próg kwalifikacji: 50 pkt. (I etap), 56 pkt. (II etap)

Postępowanie kwalifikacyjne jest dwuetapowe i składa się z konkursu ocen z egzaminów maturalnych oraz z dodatkowego egzaminu wstępnego sprawdzającego predyspozycje kandydatów do podjęcia studiów logopedycznych.

Do drugiego etapu (egzaminu wstępnego) zostaną dopuszczeni kandydaci, którzy uzyskali co najmniej 50 punktów w pierwszym etapie postępowania kwalifikacyjnego.

Dodatkowy egzamin wstępny jest punktowany w skali od 0 do 100 punktów. Próg kwalifikacyjny z dodatkowego egzaminu wstępnego wynosi 56 punktów. Oznacza to, że o przyjęcie na studia mogą ubiegać się wyłącznie kandydaci, którzy z dodatkowego egzaminu wstępnego uzyskali minimum 56 punktów.

Punkty z egzaminu maturalnego oraz z dodatkowego egzaminu wstępnego są sumowane (wagi: 50% I etap, 50% II etap). Maksymalna liczba punktów do zdobycia z całości procesu rekrutacji wynosi zatem 100. Lista rankingowa utworzona zostanie na podstawie finalnych wyników kwalifikacji.

Kandydaci z maturą 2005 – 2024

Próg kwalifikacji: 50 pkt. (I etap), 56 pkt. (II etap)

I ETAP

Przedmiot wymagany

Język polski

P. podstawowy x 0,6
albo
P. rozszerzony x 1

Przedmiot wymagany

Matematyka

P. podstawowy x 0,6
albo
P. rozszerzony x 1

Przedmiot wymagany

Jeden język obcy* do wyboru z:
j. angielski, j. francuski,
j. niemiecki, j. hiszpański,
j. włoski, j. rosyjski,
j. portugalski, j. szwedzki,
j. słowacki

P. podstawowy x 0,6
albo
P. rozszerzony x 1

Przedmiot wymagany

Jeden przedmiot do wyboru z: biologia, chemia, filozofia, fizyka/fizyka i astronomia, geografia, historia, historia muzyki, historia sztuki, informatyka, język łaciński i kultura antyczna, język grecki i kultura antyczna, wiedza o społeczeństwie,
język obcy nowożytny*
(j. angielski, j. francuski,
j. niemiecki, j. hiszpański,
j. włoski, j. rosyjski)

P. rozszerzony x 1

waga = 60%

waga = 15%

waga = 15%

waga = 10%

*Języki obce w kolumnach 3 i 4 muszą być różne.

Sposób obliczania wyniku końcowego:
(po uwzględnieniu przeliczników dla poszczególnych poziomów z przedmiotów maturalnych)

W = a * P + b * M + c * J + d * X

gdzie:

W – wynik końcowy kandydata;
P – wynik z języka polskiego;
M – wynik z matematyki;
J – wynik z języka obcego;
X – wynik z dodatkowego przedmiotu maturalnego;
a, b, c, d – wagi (wielokrotności 5%).

Ważne informacje dla kandydatów z maturą dwujęzyczną z języka obcego. >> Otwórz stronę! <<

II ETAP

Dodatkowy egzamin wstępny

Dodatkowy egzamin wstępny ma na celu ocenę predyspozycji kandydata do podjęcia studiów logopedycznych. Służy on sprawdzeniu budowy i sprawności fizycznej narządów mowy, których odpowiednia motoryka jest niezbędna do wykonywania zawodu logopedy.

Forma egzaminu: ustny.

Zagadnienia egzaminacyjne:

  • swobodna rozmowa z kandydatem;
  • wykonanie zadań polegających na czytaniu krótkiego tekstu, wymawianiu zwrotów, wyrazów i głosek;
  • wykonanie zadań prezentujacych sprawność aparatu artykulacyjnego i jego budowę.

Kryteria oceny wypowiedzi swobodnych i wykonania wszystkich zadań:
a) ocena ogólna:

  • tempo i płynność mówienia oraz czytania;
  • fonacja;
  • poprawność językowa w mowie i w trakcie czytania;
  • cechy regionalne i środowiskowe;
  • kontakt wzrokowy;
  • warunki twarzowo-zgryzowe;
  • stan uzębienia.

b) ocena szczegółowa wymowy:

  • spółgłosek dentalizowanych (sygmatyzm);
  • spółgłosek dźwięcznych (bezdźwięczność);
  • spółgłosek ustnych (nosowanie);
  • samogłosek;
  • głoski [r] (rotacyzm).

c) ocena umiejętności:

  • badanie podatności na stymulację werbalną za pomocą bodźców audiowizualnych [ś, s, sz, r];

- słabych (jedna demonstracja wzmocnionego i wydłużonego dźwięku mowy);
- silnych (2-3) demonstracje;
- z autokontrolą w lusterku.

Kandydaci:

  • będący bezpośrednio po poważnych zabiegach stomatologicznych i/lub ortodontycznych;
  • aktualnie noszący aparat ortodontyczny;
  • mający kolczyki w ustach, języku, policzkach, nosie lub brodzie;
  • mający mało sprawny lub nieprawidłowo zbudowany aparat artykulacyjny;
  • nieprawidłowo realizujący głoski języka polskiego;
  • realizujący wypowiedzi z nieprawidłowym tempem, zaburzoną fonacją, problemami głosowymi;
  • prezentujący wymowę silnie regionalną, dialektalną lub środowiskową;
  • mający trudności z posługiwaniem się językiem polskim ogólnym

otrzymują 0 punktów z dodatkowego egzaminu wstępnego.

 

Kandydaci ze starą maturą

Próg kwalifikacji: 50 pkt. (I etap), 56 pkt. (II etap)

I ETAP

Przedmiot wymagany

Język polski

P. podstawowy x 0,6
albo
P. rozszerzony x 1
albo
brak poziomu x 0,8

Przedmiot wymagany

Matematyka

P. podstawowy x 0,6
albo
P. rozszerzony x 1
albo
brak poziomu x 0,8

Przedmiot wymagany

Jeden język obcy* do wyboru z:
j. angielski, j. francuski,
j. niemiecki, j. hiszpański,
j. włoski, j. rosyjski

P. podstawowy x 0,6
albo
P. rozszerzony x 1
albo
brak poziomu x 0,8

Przedmiot wymagany

Jeden przedmiot do wyboru z: biologia, chemia, filozofia, fizyka, geografia, historia, historia muzyki, historia sztuki, informatyka, język łaciński i kultura antyczna, wiedza o społeczeństwie,
język obcy nowożytny*
(j. angielski, j. francuski,
j. niemiecki, j. hiszpański,
j. włoski, j. rosyjski)

P. rozszerzony x 1
albo
brak poziomu x 0,8

waga = 60%

waga = 15%

waga = 15%

waga = 10%

*Języki obce w kolumnach 3 i 4 muszą być różne.

Sposób obliczania wyniku końcowego:

W = a * P + b * M + c * J + d * X

gdzie:

W – wynik końcowy kandydata;
P – wynik z języka polskiego;
M – wynik z matematyki;
J – wynik z języka obcego;
X – wynik z dodatkowego przedmiotu maturalnego;
a, b, c, d – wagi (wielokrotności 5%).

Matura po 1991 roku

ocena 6 = 100 %
ocena 5 = 90 %
ocena 4 = 75 %
ocena 3 = 50 %
ocena 2 = 30 %

Matura do 1991 roku

ocena 5 = 100 %
ocena 4 = 85 %
ocena 3 = 40 %

Ważne informacje dla kandydatów z tzw. starą maturą. >> Otwórz stronę! <<

II ETAP

Dodatkowy egzamin wstępny

Dodatkowy egzamin wstępny ma na celu ocenę predyspozycji kandydata do podjęcia studiów logopedycznych. Służy on sprawdzeniu budowy i sprawności fizycznej narządów mowy, których odpowiednia motoryka jest niezbędna do wykonywania zawodu logopedy.

Forma egzaminu: ustny.

Zagadnienia egzaminacyjne:

  • swobodna rozmowa z kandydatem;
  • wykonanie zadań polegających na czytaniu krótkiego tekstu, wymawianiu zwrotów, wyrazów i głosek;
  • wykonanie zadań prezentujacych sprawność aparatu artykulacyjnego i jego budowę.

Kryteria oceny wypowiedzi swobodnych i wykonania wszystkich zadań:
a) ocena ogólna:

  • tempo i płynność mówienia oraz czytania;
  • fonacja;
  • poprawność językowa w mowie i w trakcie czytania;
  • cechy regionalne i środowiskowe;
  • kontakt wzrokowy;
  • warunki twarzowo-zgryzowe;
  • stan uzębienia.

b) ocena szczegółowa wymowy:

  • spółgłosek dentalizowanych (sygmatyzm);
  • spółgłosek dźwięcznych (bezdźwięczność);
  • spółgłosek ustnych (nosowanie);
  • samogłosek;
  • głoski [r] (rotacyzm).

c) ocena umiejętności:

  • badanie podatności na stymulację werbalną za pomocą bodźców audiowizualnych [ś, s, sz, r];

- słabych (jedna demonstracja wzmocnionego i wydłużonego dźwięku mowy);
- silnych (2-3) demonstracje;
- z autokontrolą w lusterku.

Kandydaci:

  • będący bezpośrednio po poważnych zabiegach stomatologicznych i/lub ortodontycznych;
  • aktualnie noszący aparat ortodontyczny;
  • mający kolczyki w ustach, języku, policzkach, nosie lub brodzie;
  • mający mało sprawny lub nieprawidłowo zbudowany aparat artykulacyjny;
  • nieprawidłowo realizujący głoski języka polskiego;
  • realizujący wypowiedzi z nieprawidłowym tempem, zaburzoną fonacją, problemami głosowymi;
  • prezentujący wymowę silnie regionalną, dialektalną lub środowiskową;
  • mający trudności z posługiwaniem się językiem polskim ogólnym

otrzymują 0 punktów z dodatkowego egzaminu wstępnego.

 

Kandydaci z Maturą Międzynarodową (IB)

Próg kwalifikacji: 50 pkt. (I etap), 56 pkt. (II etap)

I ETAP

Przedmiot wymagany

Język polski
albo
język A*
albo
literature and performance*

P. niższy (SL) x 0,6
albo
P. wyższy (HL) x 1

Przedmiot wymagany

Matematyka

P. niższy (SL) x 0,6
albo
P. wyższy (HL) x 1

Przedmiot wymagany

Język obcy nowożytny**

P. niższy (SL) x 0,6
albo
P. wyższy (HL) x 1

Przedmiot wymagany

Jeden przedmiot do wyboru z: antropologia, biologia, chemia, ekonomia, filozofia, fizyka, geografia, greka klasyczna, historia, informatyka, język obcy nowożytny**, łacina, polityka, przedmiot z grupy ,,sztuka”, psychologia, zarządzanie

P. wyższy (HL) x 1

waga = 60%

waga = 15%

waga = 15%

waga = 10%

*Język A lub przedmiot literature and performance może być wzięty pod uwagę tylko w przypadku braku języka polskiego
**Języki obce w kolumnach 1, 3 i 4 muszą być różne.

Sposób obliczania wyniku końcowego:
(po uwzględnieniu przeliczników dla poszczególnych poziomów z przedmiotów maturalnych)

W = a * P + b * M + c * J + d * X

gdzie:

W – wynik końcowy kandydata;
P – wynik z języka polskiego;
M – wynik z matematyki;
J – wynik z języka obcego;
X – wynik z dodatkowego przedmiotu maturalnego;
a, b, c, d – wagi (wielokrotności 5%).

Wynik egzaminu uzyskany na dyplomie IB przelicza się na punkty procentowe w następujący sposób:

7 pkt. = 100%
6 pkt. = 90%
5 pkt. = 75%
4 pkt. = 60%
3 pkt. = 45%
2 pkt. = 30%

Ważne informacje dla kandydatów z maturami IB i EB. >> Otwórz stronę! <<

II ETAP

Dodatkowy egzamin wstępny

Dodatkowy egzamin wstępny ma na celu ocenę predyspozycji kandydata do podjęcia studiów logopedycznych. Służy on sprawdzeniu budowy i sprawności fizycznej narządów mowy, których odpowiednia motoryka jest niezbędna do wykonywania zawodu logopedy.

Forma egzaminu: ustny.

Zagadnienia egzaminacyjne:

  • swobodna rozmowa z kandydatem;
  • wykonanie zadań polegających na czytaniu krótkiego tekstu, wymawianiu zwrotów, wyrazów i głosek;
  • wykonanie zadań prezentujacych sprawność aparatu artykulacyjnego i jego budowę.

Kryteria oceny wypowiedzi swobodnych i wykonania wszystkich zadań:
a) ocena ogólna:

  • tempo i płynność mówienia oraz czytania;
  • fonacja;
  • poprawność językowa w mowie i w trakcie czytania;
  • cechy regionalne i środowiskowe;
  • kontakt wzrokowy;
  • warunki twarzowo-zgryzowe;
  • stan uzębienia.

b) ocena szczegółowa wymowy:

  • spółgłosek dentalizowanych (sygmatyzm);
  • spółgłosek dźwięcznych (bezdźwięczność);
  • spółgłosek ustnych (nosowanie);
  • samogłosek;
  • głoski [r] (rotacyzm).

c) ocena umiejętności:

  • badanie podatności na stymulację werbalną za pomocą bodźców audiowizualnych [ś, s, sz, r];

- słabych (jedna demonstracja wzmocnionego i wydłużonego dźwięku mowy);
- silnych (2-3) demonstracje;
- z autokontrolą w lusterku.

Kandydaci:

  • będący bezpośrednio po poważnych zabiegach stomatologicznych i/lub ortodontycznych;
  • aktualnie noszący aparat ortodontyczny;
  • mający kolczyki w ustach, języku, policzkach, nosie lub brodzie;
  • mający mało sprawny lub nieprawidłowo zbudowany aparat artykulacyjny;
  • nieprawidłowo realizujący głoski języka polskiego;
  • realizujący wypowiedzi z nieprawidłowym tempem, zaburzoną fonacją, problemami głosowymi;
  • prezentujący wymowę silnie regionalną, dialektalną lub środowiskową;
  • mający trudności z posługiwaniem się językiem polskim ogólnym

otrzymują 0 punktów z dodatkowego egzaminu wstępnego.

 

Kandydaci z Maturą Europejską (EB)

Próg kwalifikacji: 50 pkt. (I etap), 56 pkt. (II etap)

I ETAP

Przedmiot wymagany

Język polski
albo
język L1*

P. podstawowy x 0,6
albo
P. rozszerzony x 1

Przedmiot wymagany

Matematyka

P. podstawowy x 0,6
albo
P. rozszerzony x 1

Przedmiot wymagany

Język obcy nowożytny**

P. podstawowy x 0,6
albo
P. rozszerzony x 1

Przedmiot wymagany

Jeden przedmiot do wyboru z: biologia, chemia, ekonomia, filozofia, fizyka, geografia, greka klasyczna, historia, informatyka, język obcy nowożytny**, łacina, muzyka, socjologia, sztuka

P. rozszerzony x 1

waga = 60%

waga = 15%

waga = 15%

waga = 10%

*Język L1 może być wzięty pod uwagę tylko w przypadku braku języka polskiego
**Języki obce w kolumnach 1, 3 i 4 muszą być różne.

Sposób obliczania wyniku końcowego:
(po uwzględnieniu przeliczników dla poszczególnych poziomów z przedmiotów maturalnych)

W = a * P + b * M + c * J + d * X

gdzie:

W – wynik końcowy kandydata;
P – wynik z języka polskiego;
M – wynik z matematyki;
J – wynik z języka obcego;
X – wynik z dodatkowego przedmiotu maturalnego;
a, b, c, d – wagi (wielokrotności 5%).

Wynik egzaminu uzyskany na dyplomie EB przelicza się na punkty procentowe w następujący sposób:

9,00 - 10,00 = 100%
8,00 - 8,99 = 90%
7,50 - 7,99 = 75%
7,00 - 7,49 = 60%
6,00 - 6,99 = 45%
5,00 - 5,99 = 30%

Ważne informacje dla kandydatów z maturami IB i EB. >> Otwórz stronę! <<

II ETAP

Dodatkowy egzamin wstępny

Dodatkowy egzamin wstępny ma na celu ocenę predyspozycji kandydata do podjęcia studiów logopedycznych. Służy on sprawdzeniu budowy i sprawności fizycznej narządów mowy, których odpowiednia motoryka jest niezbędna do wykonywania zawodu logopedy.

Forma egzaminu: ustny.

Zagadnienia egzaminacyjne:

  • swobodna rozmowa z kandydatem;
  • wykonanie zadań polegających na czytaniu krótkiego tekstu, wymawianiu zwrotów, wyrazów i głosek;
  • wykonanie zadań prezentujacych sprawność aparatu artykulacyjnego i jego budowę.

Kryteria oceny wypowiedzi swobodnych i wykonania wszystkich zadań:
a) ocena ogólna:

  • tempo i płynność mówienia oraz czytania;
  • fonacja;
  • poprawność językowa w mowie i w trakcie czytania;
  • cechy regionalne i środowiskowe;
  • kontakt wzrokowy;
  • warunki twarzowo-zgryzowe;
  • stan uzębienia.

b) ocena szczegółowa wymowy:

  • spółgłosek dentalizowanych (sygmatyzm);
  • spółgłosek dźwięcznych (bezdźwięczność);
  • spółgłosek ustnych (nosowanie);
  • samogłosek;
  • głoski [r] (rotacyzm).

c) ocena umiejętności:

  • badanie podatności na stymulację werbalną za pomocą bodźców audiowizualnych [ś, s, sz, r];

- słabych (jedna demonstracja wzmocnionego i wydłużonego dźwięku mowy);
- silnych (2-3) demonstracje;
- z autokontrolą w lusterku.

Kandydaci:

  • będący bezpośrednio po poważnych zabiegach stomatologicznych i/lub ortodontycznych;
  • aktualnie noszący aparat ortodontyczny;
  • mający kolczyki w ustach, języku, policzkach, nosie lub brodzie;
  • mający mało sprawny lub nieprawidłowo zbudowany aparat artykulacyjny;
  • nieprawidłowo realizujący głoski języka polskiego;
  • realizujący wypowiedzi z nieprawidłowym tempem, zaburzoną fonacją, problemami głosowymi;
  • prezentujący wymowę silnie regionalną, dialektalną lub środowiskową;
  • mający trudności z posługiwaniem się językiem polskim ogólnym

otrzymują 0 punktów z dodatkowego egzaminu wstępnego.

 

Kandydaci z maturą zagraniczną

Próg kwalifikacji: 50 pkt. (I etap), 56 pkt. (II etap)

I ETAP

Przedmiot wymagany

Język polski
albo
język oryginalny matury*

Przedmiot wymagany

Matematyka

Przedmiot wymagany

Język obcy nowożytny*

Przedmiot wymagany

Jeden przedmiot do wyboru z: antropologia, biologia, chemia, ekonomia, filozofia, fizyka, geografia, greka klasyczna, historia, historia muzyki, historia sztuki, informatyka, język obcy nowożytny*, łacina, polityka, psychologia, socjologia, wiedza o społeczeństwie, zarządzanie

waga = 60%

waga = 15%

waga = 15%

waga = 10%

*Języki obce w kolumnach 1, 3 i 4 muszą być różne.

Sposób obliczania wyniku końcowego:
(po uwzględnieniu przeliczników dla poszczególnych poziomów z przedmiotów maturalnych)

W = a * P + b * M + c * J + d * X

gdzie:

W – wynik końcowy kandydata;
P – wynik z języka polskiego;
M – wynik z matematyki;
J – wynik z języka obcego;
X – wynik z dodatkowego przedmiotu maturalnego;
a, b, c, d – wagi (wielokrotności 5%).

Sposób przeliczania ocen ze świadectw uzyskanych za granicą. >> Otwórz stronę! <<

Wymagania dotyczące znajomości języka polskiego. >> Otwórz stronę! <<

II ETAP

Dodatkowy egzamin wstępny

Dodatkowy egzamin wstępny ma na celu ocenę predyspozycji kandydata do podjęcia studiów logopedycznych. Służy on sprawdzeniu budowy i sprawności fizycznej narządów mowy, których odpowiednia motoryka jest niezbędna do wykonywania zawodu logopedy.

Forma egzaminu: ustny.

Zagadnienia egzaminacyjne:

  • swobodna rozmowa z kandydatem;
  • wykonanie zadań polegających na czytaniu krótkiego tekstu, wymawianiu zwrotów, wyrazów i głosek;
  • wykonanie zadań prezentujacych sprawność aparatu artykulacyjnego i jego budowę.

Kryteria oceny wypowiedzi swobodnych i wykonania wszystkich zadań:
a) ocena ogólna:

  • tempo i płynność mówienia oraz czytania;
  • fonacja;
  • poprawność językowa w mowie i w trakcie czytania;
  • cechy regionalne i środowiskowe;
  • kontakt wzrokowy;
  • warunki twarzowo-zgryzowe;
  • stan uzębienia.

b) ocena szczegółowa wymowy:

  • spółgłosek dentalizowanych (sygmatyzm);
  • spółgłosek dźwięcznych (bezdźwięczność);
  • spółgłosek ustnych (nosowanie);
  • samogłosek;
  • głoski [r] (rotacyzm).

c) ocena umiejętności:

  • badanie podatności na stymulację werbalną za pomocą bodźców audiowizualnych [ś, s, sz, r];

- słabych (jedna demonstracja wzmocnionego i wydłużonego dźwięku mowy);
- silnych (2-3) demonstracje;
- z autokontrolą w lusterku.

Kandydaci:

  • będący bezpośrednio po poważnych zabiegach stomatologicznych i/lub ortodontycznych;
  • aktualnie noszący aparat ortodontyczny;
  • mający kolczyki w ustach, języku, policzkach, nosie lub brodzie;
  • mający mało sprawny lub nieprawidłowo zbudowany aparat artykulacyjny;
  • nieprawidłowo realizujący głoski języka polskiego;
  • realizujący wypowiedzi z nieprawidłowym tempem, zaburzoną fonacją, problemami głosowymi;
  • prezentujący wymowę silnie regionalną, dialektalną lub środowiskową;
  • mający trudności z posługiwaniem się językiem polskim ogólnym

otrzymują 0 punktów z dodatkowego egzaminu wstępnego.

 

Sprawdzenie kompetencji kandydatów do studiowania w języku polskim

Forma sprawdzianu: rozmowa sprawdzająca znajomość języka polskiego.
Rozmowa dotyczy kandydatów z maturą zagraniczną oraz kandydatów z maturą IB lub EB (nie dotyczy kandydatów z maturą IB lub EB, którzy mają na dyplomie wynik egzaminu z języka polskiego), którzy nie posiadają honorowanego przez Uniwersytet Warszawski dokumentu poświadczającego znajomość języka polskiego na poziomie co najmniej C2.

Podczas rozmowy sprawdzana będzie znajomość języka polskiego na poziomie umożliwiającym podjęcie przez kandydata studiów w języku polskim, w tym:

  • znajomość podstawowej terminologii językoznawczej z zakresu gramatyki opisowej języka (części zdania, części mowy, rodzaje zdań, klasyfikacje głosek) (0-25 pkt.),
  • znajomość podstawowej terminologii teoretycznoliterackiej (0-25 pkt.),
  • umiejętność czytania ze zrozumieniem i interpretacji wybranego tekstu poetyckiego (0-25 pkt.),
  • umiejętność czytania ze zrozumieniem i ustnego streszczenia wybranego tekstu naukowego lub popularnonaukowego poświęconego tematyce językoznawczej lub literaturoznawczej (0-25 pkt.).

Maksymalna liczba punktów możliwa do uzyskania z rozmowy sprawdzającej znajomość języka polskiego wynosi 100. Próg punktowy konieczny do uznania kompetencji językowych za wystarczające wynosi 60 pkt.

Potwierdzenie przez komisję wystarczającej znajomości języka polskiego jest warunkiem dopuszczenia kandydata do dalszego postępowania rekrutacyjnego. Punktacja z rozmowy sprawdzającej z

Termin rozmowy sprawdzającej znajomość języka polskiego (jeśli dotyczy kandydata): 17-18 lipca 2024 r., od godz. 12:00, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28, Wydział Polonistyki, sala 6

 

Ulgi w postępowaniu kwalifikacyjnym

Maksymalną liczbę punktów możliwych do zdobycia w pierwszym etapie postępowania kwalifikacyjnego otrzymują:

LAUREACI i FINALIŚCI:

  • Olimpiady Literatury i Języka Polskiego organizowanej przez Instytut Badań Literackich PAN;

LAUREACI:

  • Olimpiady Artystycznej organizowanej przez Stowarzyszenie Przyjaciół Olimpiady Artystycznej;
  • Olimpiady Historycznej organizowanej przez Polskie Towarzystwo Historyczne;
  • Olimpiady „Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego” organizowanej przez Muzeum Józefa Piłsudskiego w Sulejówku;
  • Olimpiady Biologicznej organizowanej przez Polskie Towarzystwo Przyrodników;
  • Olimpiady Chemicznej organizowanej przez Polskie Towarzystwo Chemiczne;
  • Olimpiady Fizycznej organizowanej przez Polskie Towarzystwo Fizyczne;
  • Ogólnopolskiej Olimpiady Języka Angielskiego organizowanej przez Wyższą Szkołę Języków Obcych im. Samuela Bogumiła Lindego;
  • Olimpiady Języka Francuskiego organizowanej przez PROF-EUROPE Stowarzyszenie Nauczycieli Języka Francuskiego w Polsce;
  • Olimpiady Języka Hiszpańskiego organizowanej przez Wyższą Szkołę Języków Obcych im. Samuela Bogumiła Lindego;
  • Olimpiady Języka Łacińskiego organizowanej przez Polskie Towarzystwo Filologiczne;
  • Ogólnopolskiej Olimpiady Języka Niemieckiego organizowanej przez Wyższą Szkołę Języków Obcych im. Samuela Bogumiła Lindego;
  • Olimpiady Języka Rosyjskiego organizowanej przez Uniwersytet Warszawski;
  • Olimpiady Filozoficznej organizowanej przez Polskie Towarzystwo Filozoficzne;
  • Olimpiady Matematycznej organizowanej przez Stowarzyszenie na Rzecz Edukacji Matematycznej;
  • Olimpiady Geograficznej organizowanej przez Polskie Towarzystwo Geograficzne;
  • Olimpiady Wiedzy o Polsce i Świecie Współczesnym organizowanej przez Uniwersytet Warszawski;
  • Olimpiady Informatycznej organizowanej przez Fundację Rozwoju Informatyki.

Kandydaci zobowiązani są do przystąpienia do drugiego etapu kwalifikacji, czyli do dodatkowego egzaminu wstępnego, zgodnie z zasadami określonymi dla rekrutacji otwartej.

Maksymalna liczba punktów do zdobycia z dodatkowego egzaminu wstępnego: 100 punktów. Minimalna liczba punktów konieczna do zdania dodatkowego egzaminu wstępnego: 56 punktów.

Waga dla pierwszego etapu kwalifikacji (na podstawie wyniku olimpiady przedmiotowej): 50%.

Waga dla drugiego etapu kwalifikacji (na podstawie wyniku dodatkowego egzaminu wstępnego): 50%.

 

Terminy

Dodatkowy egzamin wstępny: 17-18 lipca 2024 r., od godz. 9:00,  ul. Krakowskie Przedmieście 26/28, Wydział Polonistyki, sale 7, 8, 19 i 26.

Ogłoszenie wyników: 22 lipca 2024 r.

Przyjmowanie dokumentów: 

  • I termin: 23-25 lipca 2024 r.
  • II termin (w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w pierwszym terminie): 26, 29 lipca 2024 r.
  • III termin (w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w drugim terminie): 30-31 lipca 2024 r.
  • kolejne terminy wyznaczone przez komisję rekrutacyjną, w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w poprzednich terminach

 

Opłaty

Opłata rekrutacyjna (w tym opłaty wnoszone za granicą)

Opłata za wydanie legitymacji studenckiej (ELS)

 

Wymagane dokumenty

Lista dokumentów wymaganych do złożenia w formie papierowej w przypadku zakwalifikowania na studia

 

Dodatkowe informacje

Znajdź nas na mapie: Wydział Polonistyki