Studia I i II stopnia oraz jednolite studia magisterskie - 2025/2026

zmień rekrutację anuluj wybór

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo, niestacjonarne (zaoczne), drugiego stopnia

Szczegóły
Kod NZ2-BN
Jednostka organizacyjna Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Kierunek studiów Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo
Forma studiów Niestacjonarne (zaoczne)
Poziom kształcenia Drugiego stopnia
Profil studiów ogólnoakademicki
Języki wykładowe polski
Minimalna liczba studentów 25
Limit miejsc 30
Czas trwania 2 lata
Adres komisji rekrutacyjnej rekrutacja.wdib@uw.edu.pl
tel. (22) 55-20-283
Adres WWW https://www.wdib.uw.edu.pl/
Wymagany dokument
  • Wykształcenie wyższe
  Zadaj pytanie
Obecnie nie trwają zapisy.

Nadchodzące tury w tej rekrutacji:
  • Tura 1 (05.06.2025 00:00 – 22.07.2025 23:59)

Dla kogo są te studia?

Studia magisterskie niestacjonarne z informacji naukowej i bibliotekoznawstwa są skierowane do osób, które chcą poszerzyć swoją wiedzę i umiejętności z zakresu nowoczesnego zarządzania informacją, edukacji informacyjnej, usług cyfrowych oraz organizacji zasobów wiedzy. To oferta dla absolwentów studiów licencjackich z zakresu informacji naukowej, bibliotekoznawstwa, kierunków społecznych, humanistycznych lub edukacyjnych – ale także dla osób pracujących już w instytucjach informacji, edukacji lub kultury i chcących rozwijać swoje kompetencje zawodowe.

Dzięki formule niestacjonarnej studia są wygodnym rozwiązaniem dla osób łączących naukę z aktywnością zawodową lub życiem rodzinnym. Zjazdy odbywają się w weekendy, a program obejmuje ten sam poziom merytoryczny co w trybie stacjonarnym.

Czym jest Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo?

To kierunek, który łączy wiedzę społeczną, technologiczną i edukacyjną, przygotowując do pracy w nowoczesnych instytucjach informacji i wiedzy. Studenci uczą się, jak projektować usługi informacyjne, zarządzać zasobami cyfrowymi, wspierać rozwój kompetencji informacyjnych w społeczeństwie, a także tworzyć strategie dostępu do wiedzy – zarówno w przestrzeni publicznej, jak i w organizacjach.

Kierunek przygotowuje do pełnienia ról eksperckich i liderskich – absolwenci rozumieją procesy związane z tworzeniem, selekcją, opisywaniem, udostępnianiem i edukacyjnym wykorzystywaniem informacji. Program uwzględnia zarówno kontekst instytucjonalny (biblioteki, szkoły, uczelnie, administracja), jak i cyfrowy (repozytoria, platformy wiedzy, media edukacyjne, dostępność cyfrowa).

Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na tym kierunku?

W trakcie studiów zdobędziesz pogłębioną wiedzę z zakresu informacji naukowej, edukacji medialnej i informacyjnej, projektowania usług cyfrowych oraz organizacji zasobów wiedzy. Poznasz zaawansowane narzędzia i metody wspierające tworzenie systemów informacji, repozytoriów, kolekcji cyfrowych, wystaw i baz wiedzy.

Nauczysz się:

  • planować i realizować działania edukacyjne z zakresu kompetencji informacyjnych i medialnych,
  • pracować z zasobami cyfrowymi, metadanymi i systemami organizacji wiedzy,
  • projektować i wdrażać usługi informacyjne dla różnych grup użytkowników,
  • wykorzystywać narzędzia cyfrowe w edukacji, nauce, popularyzacji wiedzy i dokumentowaniu dziedzictwa kulturowego,
  • tworzyć wystawy cyfrowe i edukacyjne zasoby wiedzy, analizować dane edukacyjne i potrzeby informacyjne społeczności,
  • wdrażać rozwiązania wspierające dostępność i inkluzywność usług informacyjnych.

Rozwiniesz też kompetencje menedżerskie, dydaktyczne i projektowe, potrzebne do pełnienia odpowiedzialnych ról w nowoczesnych bibliotekach, szkołach, instytucjach kultury i edukacji.

Gdzie możesz znaleźć pracę po ukończeniu studiów?

Absolwenci studiów magisterskich z informacji naukowej i bibliotekoznawstwa znajdują zatrudnienie w różnorodnych instytucjach zajmujących się tworzeniem, przechowywaniem, analizą i udostępnianiem wiedzy. Możesz pracować jako:

  • Edukator informacyjny i medialny – prowadzący szkolenia, warsztaty i działania edukacyjne w szkołach, bibliotekach, instytucjach kultury i fundacjach,
  • Specjalista ds. usług cyfrowych – odpowiedzialny za projektowanie, testowanie i wdrażanie usług informacyjnych w środowisku online,
  • Bibliotekarz i menedżer wiedzy – zarządzający zasobami instytucji publicznych, naukowych, szkolnych i specjalistycznych,
  • Twórca wystaw cyfrowych i zasobów edukacyjnych – projektujący i realizujący kolekcje tematyczne, serwisy wiedzy i działania popularyzujące naukę,
  • Koordynator działań informacyjnych w administracji, edukacji i kulturze – planujący strategie komunikacyjne i edukacyjne, tworzący polityki informacyjne,
  • Specjalista ds. dostępności cyfrowej i informacji inkluzywnej – wdrażający rozwiązania zwiększające dostęp do wiedzy i informacji dla różnych grup odbiorców.

Czy na kierunku studiów są różne specjalności i specjalizacje?

Na kierunku Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo (studia magisterskie niestacjonarne) możesz wybrać jedną z sześciu specjalizacji, które pozwalają dopasować ścieżkę studiów do Twoich zainteresowań, predyspozycji i planów zawodowych. Każda z nich oferuje odrębny zestaw zajęć, projektów i umiejętności – a wszystkie odpowiadają na konkretne potrzeby rynku pracy w sektorach informacji, kultury, edukacji i usług cyfrowych.

1. Edytorstwo

Ta specjalizacja jest przeznaczona dla osób zainteresowanych rynkiem książki, kulturą wydawniczą i profesjonalnym przygotowywaniem publikacji – zarówno drukowanych, jak i elektronicznych. Nauczysz się, jak redagować teksty, planować skład publikacji, pracować z oprogramowaniem wydawniczym (np. Adobe InDesign, LaTeX), a także rozumieć procesy związane z promocją, dystrybucją i komercjalizacją treści. Zdobywasz wiedzę z zakresu nauki o książce, języka, mediów i technologii edytorskich. Jako absolwent tej specjalizacji możesz pracować w wydawnictwach, redakcjach, bibliotekach, placówkach kultury oraz firmach zajmujących się publikowaniem treści.

2. Dziedzictwo kulturowe

Specjalizacja skierowana do osób zainteresowanych rolą dziedzictwa – polskiego i emigracyjnego – w kontekście europejskim i globalnym. Poznasz historię migracji, organizacje ochrony dziedzictwa, dorobek Polonii i sposoby jego dokumentowania. Zajęcia uwzględniają także zagadnienia globalizacji, zmiany tożsamości kulturowej oraz współczesne metody promocji i ochrony dziedzictwa. Program jest silnie osadzony w praktyce – obejmuje również wyjazdy na praktyki m.in. do instytucji zagranicznych (np. Biblioteka Polska w Paryżu). To propozycja dla przyszłych pracowników instytucji kultury, fundacji, redakcji historyczno-literackich oraz międzynarodowych centrów dokumentacji i edukacji kulturowej.

3. Organizacja i zarządzanie bibliotekami

Stworzona z myślą o osobach, które planują pełnić funkcje kierownicze w bibliotekach i ośrodkach informacji. Nauczysz się, jak efektywnie zarządzać współczesną biblioteką – zarówno fizyczną, jak i cyfrową – oraz jak kierować zespołami pracowniczymi, zarządzać wiedzą w organizacji, oceniać efektywność pracy i wdrażać innowacje. Program obejmuje także psychologię pracy, zarządzanie projektami i nowoczesne oprogramowanie biblioteczne. Szczególny nacisk położony jest na łączenie teorii z praktyką – poprzez zajęcia warsztatowe, projekty zespołowe i analizę rzeczywistych przypadków.

4. Informacja i edukacja w europejskich instytucjach kultury

To specjalizacja o charakterze europejskim i interdyscyplinarnym – łącząca wiedzę o bibliotekach, muzeach i domach kultury z praktykami edukacyjnymi i animacyjnymi. Poznasz organizację instytucji kultury w krajach europejskich, ich działania w kontekście globalizacji, a także sposoby pracy z użytkownikiem, nowe technologie, formy komunikacji i edukacji kulturowej. Program obejmuje także współczesną literaturę, media dla dzieci i dorosłych, polityki dziedzictwa i rozwiązania projakościowe. To ścieżka dla osób zainteresowanych współpracą międzynarodową, promocją kultury i edukacją pozaformalną.

5. Architektura informacji i wiedzy

Dla tych, którzy chcą tworzyć i ewaluować serwisy informacyjne, projektować systemy organizacji wiedzy i zarządzać zasobami cyfrowymi. Poznasz zasady projektowania i badania usług informacyjnych, nauczysz się wyszukiwać dane w źródłach, do których nie sięgają zwykłe wyszukiwarki, oraz wdrażać rozwiązania z zakresu marketingu informacyjnego i PR w środowisku online. Program obejmuje analizę zachowań informacyjnych użytkowników i wykorzystanie tej wiedzy w projektowaniu produktów informacyjnych. Świetna opcja dla przyszłych infobrokerów, researcherów, projektantów usług cyfrowych i doradców informacyjnych.

6. Zarządzanie informacją i wiedzą

Skierowana do osób, które chcą pracować z informacją w środowisku instytucjonalnym i biznesowym. Nauczysz się tworzyć i prowadzić usługi informacyjne, budować bazy danych, zarządzać repozytoriami cyfrowymi, redagować serwisy informacyjne, docierać do ukrytej informacji w tzw. głębokim internecie. Poznasz zasady polityki informacyjnej, ekonomię informacji oraz sposoby budowania przeszukiwalnych kolekcji i środowisk wiedzy. To specjalizacja dla tych, którzy chcą łączyć kompetencje technologiczne, analityczne i komunikacyjne w pracy z zasobami i użytkownikami.

Czego będziesz się uczyć na studiach?

Program studiów magisterskich na kierunku Informacja naukowa i bibliotekoznawstwo łączy solidne przygotowanie teoretyczne z intensywnym rozwojem kompetencji praktycznych. Zajęcia koncentrują się wokół zagadnień związanych z funkcjonowaniem współczesnych instytucji informacji, edukacją medialną, architekturą wiedzy oraz zarządzaniem usługami informacyjnymi w środowisku cyfrowym.

Na pierwszym semestrze realizujesz wspólny blok zajęć, który obejmuje m.in. politykę informacyjną, metody badań społecznych, edytorstwo naukowe, analizę użytkowników usług informacyjnych oraz problematykę zarządzania zasobami wiedzy. Zdobędziesz wiedzę na temat organizacji instytucji informacji, projektowania usług informacyjnych, zasad komunikacji profesjonalnej oraz standardów informacji cyfrowej i edukacyjnej.

W kolejnych semestrach – w zależności od wybranej specjalizacji – pogłębisz wiedzę z obszarów takich jak:

  • organizacja i zarządzanie bibliotekami (również cyfrowymi),
  • projektowanie i prowadzenie edukacji informacyjnej,
  • architektura informacji i wiedzy w środowisku cyfrowym,
  • redakcja i publikowanie treści w różnych formatach (druk, e-book, wystawa cyfrowa, portal edukacyjny),
  • zarządzanie projektami informacyjnymi i edukacyjnymi,
  • działania proklienckie i projakościowe w instytucjach wiedzy,
  • systemy informacji naukowej i mechanizmy komunikacji w nauce,
  • marketing usług bibliotecznych i informacyjnych.

Zajęcia prowadzone są w formule konwersatoriów, warsztatów, laboratoriów oraz seminariów – tak, by umożliwić naukę poprzez działanie. Ważną częścią studiów są także zajęcia rozwijające kompetencje interpersonalne, projektowe i prezentacyjne – niezbędne w pracy z użytkownikami, zespołami projektowymi i instytucjami zewnętrznymi.

Program przewiduje również przygotowanie do samodzielnej pracy badawczej i koncepcyjnej – w tym realizację pracy magisterskiej, której temat może być ściśle powiązany z obszarem Twojej specjalizacji zawodowej lub naukowej.

Czy podczas studiów będziesz realizować praktyki?

Tak. Na drugim roku studiów magisterskich realizujesz praktyki zawodowe w wymiarze 360 godzin . Są one obowiązkowym elementem programu i mogą być realizowane w:

  • bibliotekach szkolnych, akademickich, pedagogicznych, publicznych,
  • instytucjach edukacyjnych, fundacjach, domach kultury, centrach wiedzy,
  • instytucjach zajmujących się tworzeniem wystaw, kolekcji cyfrowych, materiałów edukacyjnych.

Jeśli już pracujesz w miejscu, którego profil pokrywa się z celami kształcenia, możesz zaliczyć praktyki w oparciu o dotychczasowe doświadczenie zawodowe. To doskonała okazja do rozwinięcia konkretnych kompetencji, nawiązania kontaktów zawodowych i zaprezentowania się przyszłym pracodawcom.

Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni?

Tak – możesz wyjechać na studia w ramach programów mobilności krajowej (MOST) lub zagranicznej (Erasmus+). To szansa, by zdobyć nowe doświadczenia, poznać inne środowiska akademickie i poszerzyć kompetencje językowe i kulturowe.

Gdzie znajdziesz więcej informacji i program studiów?

Program studiów możesz znaleźć pod tym linkiem


Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem polskim

O przyjęcie na studia mogą ubiegać się osoby, które uzyskały dyplom licencjata, magistra, inżyniera lub równoważny na dowolnym kierunku studiów.

Kandydaci są kwalifikowani na podstawie:

1. oceny uzyskanej na dyplomie studiów wyższych.

Sposób przeliczania oceny uzyskanej na dyplomie studiów wyższych:

  • ocena celująca albo bardzo dobra – 100 punktów,
  • ocena dobra plus – 80 punktów,
  • ocena dobra – 60 punktów,
  • ocena dostateczna plus – 40 punktów,
  • ocena dostateczna – 20 punktów.

2. średniej ocen uzyskanych w toku studiów wyższych.

Sposób przeliczania średniej ocen uzyskanych w toku studiów:

  • powyżej 4,50 = 100 punktów,
  • 4,50 – 4,31 = 90 punktów,
  • 4,30 – 4,00 = 70 punktów,
  • 3,99 – 3,60 = 50 punktów,
  • 3,59 – 3,40 = 30 punktów,
  • poniżej 3,40 = 10 punktów.

Wynik końcowy kandydata stanowi średnia arytmetyczna punktów uzyskanych łącznie za ocenę na dyplomie oraz średnią z toku studiów.

Brak wprowadzenia do systemu IRK oceny z dyplomu lub średniej ocen z toku studiów dyskwalifikuje kandydata z całości postępowania rekrutacyjnego.

Kandydat może uzyskać z postępowania kwalifikacyjnego maksymalnie 100 pkt.

 

Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem zagranicznym

Obowiązują takie same zasady, jak dla kandydatów z dyplomem uzyskanym w Polsce.

Oceny kandydatów z dyplomem zagranicznym zostaną odpowiednio przeliczone i przyrównane do skali ocen obowiązującej na Uniwersytecie Warszawskim.

 

Sprawdzian kompetencji kandydata do studiowania w języku polskim

W przypadku kandydatów z dyplomem uzyskanym za granicą, którzy nie posiadają honorowanego przez UW dokumentu poświadczającego znajomość języka polskiego, znajomość języka polskiego na poziomie B2 zostanie sprawdzona w trakcie egzaminu.

Forma sprawdzianu: test.

Zakres egzaminu

  1. Podstawowe wiadomości ogólne na temat języka polskiego: język polski wśród języków słowiańskich i języków świata (cechy charakterystyczne, liczba użytkowników, zróżnicowanie, elementarne wiadomości o historii).
  2. Umiejętności praktycznego posługiwania się językiem w podstawowych sytuacjach komunikacyjnych (zdrowie i pomoc lekarska, poruszanie się i transport, bezpieczeństwo, komunikacja, media i poczta, zakupy, gospodarstwo domowe, hotel i turystyka, kontakty społeczne, urząd, bank, finanse i ubezpieczenia).
  3. Umiejętność praktycznego posługiwania się językiem w podstawowych sytuacjach z życia akademickiego (wykłady i ćwiczenia, zaliczenia i egzaminy, biblioteka i czytelnia, kontakty z wykładowcami i pracownikami administracji).
  4. Podstawowe wiadomości na temat polskiej gramatyki: odmiana wyrazów przez przypadki i osoby, składnia zdania pojedynczego i złożonego, tworzenie wyrazów, fonetyka polska).
  5. Znajomość podstawowego słownictwa związanego z życiem codziennym (jak w punkcie 2.).
  6. Znajomość podstawowego słownictwa związanego z życiem akademickim (jak w punkcie 3.).

Literatura pomocnicza:

  • M. Bańko, M. Krajewska, Słownik wyrazów kłopotliwych, Warszawa 1995.
  • Formy i normy, czyli poprawna polszczyzna w praktyce, red. K. Kłosińska, Warszawa 2004.
  • M. Kita, E. Polański, Słownik paronimów, czyli wyrazów mylonych, Warszawa 2004.
  • A. Markowski, Język polski. Poradnik profesora Markowskiego, Warszawa 2003.
  • A. Markowski, H. Jadacka, Kultura języka polskiego, Warszawa 2005.
  • Wielki słownik poprawnej polszczyzny, red. A. Markowski, Warszawa 2006.

Minimalna liczba punktów (próg punktowy) konieczna do zdania egzaminu

Maksymalnie kandydat może uzyskać 90 pkt. Aby egzamin mógł być uznany za zdany kandydat musi uzyskać 54 pkt.

Potwierdzenie przez komisję rekrutacyjną wystarczającej znajomości języka polskiego jest warunkiem dopuszczenia kandydata do dalszego postępowania rekrutacyjnego.

Punktacja ze sprawdzianu kompetencji językowych nie jest wliczana do końcowego wyniku postępowania kwalifikacyjnego.

Egzamin sprawdzający znajomość języka polskiego (jeśli dotyczy kandydata): 29 lipca 2025 r.

Wymagania dotyczące znajomości języka polskiego. >> Otwórz stronę! <<

 

Terminy

Ogłoszenie wyników: 31 lipca 2025 r.

Przyjmowanie dokumentów: 

  • I termin: 1, 4-5 sierpnia 2025 r.
  • II termin (w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w pierwszym terminie): 6-7 sierpnia 2025 r.
  • III termin (w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w drugim terminie): 8, 11 sierpnia 2025 r.
  • kolejne terminy wyznaczone przez komisję rekrutacyjną, w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w poprzednich terminach

 

Opłaty

Opłata rekrutacyjna (w tym opłaty wnoszone za granicą)

Opłata za wydanie legitymacji studenckiej (ELS)

Studia są płatne - wysokość opłat za studia

 

Wymagane dokumenty

Lista dokumentów wymaganych do złożenia w formie papierowej w przypadku zakwalifikowania na studia

 

Dodatkowe informacje

Znajdź nas na mapie: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii