Studia I i II stopnia oraz jednolite studia magisterskie - 2025/2026

zmień rekrutację anuluj wybór

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

Publikowanie współczesne, stacjonarne, drugiego stopnia

Szczegóły
Kod S2-PW
Jednostka organizacyjna Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii
Kierunek studiów Publikowanie współczesne
Forma studiów Stacjonarne
Poziom kształcenia Drugiego stopnia
Profil studiów ogólnoakademicki
Języki wykładowe polski
Minimalna liczba studentów 25
Limit miejsc 45
Czas trwania 2 lata
Adres komisji rekrutacyjnej rekrutacja.wdib@uw.edu.pl
tel. (22) 55-20-283
Adres WWW https://www.wdib.uw.edu.pl/
Wymagany dokument
  • Wykształcenie wyższe
  Zadaj pytanie
Obecnie nie trwają zapisy.

Nadchodzące tury w tej rekrutacji:
  • Tura 1 (05.06.2025 00:00 – 09.07.2025 23:59)

Dziedzina: Dziedzina nauk społecznych

Dyscyplina: Nauki o komunikacji społecznej i mediach

Język wykładowy: Polski

Tytuł zawodowy, który uzyskasz po skończeniu studiów: magistra

Gdzie i kiedy będziesz mieć zajęcia

Miejsce: zajęcia prowadzone są w trzech miejscach:

  1. Pałac Zamojskich ul. Nowy Świat 69,
  2. Budynek CIUW mieszczący się na Głównym Kampusie UW ul. Krakowskie przedmieście 26/28,
  3. Gmach Wydziału Neofilologii ul. Dobra 55 naprzeciwko BUW-u.

Czas: Zajęcia odbywają się od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00-20:00

Jaką wiedzę, umiejętności i kompetencje zdobędziesz na tym kierunku

Studia drugiego stopnia na kierunku Publikowanie współczesne skierowane są do osób, które w już znanym sobie obszarze chciałyby rozwinąć specyficzne kompetencje niezbędne do prowadzenia działań wydawniczych, księgarskich i innych potrzebnych do pracy na rynku książki (zarówno w sferze tradycyjnej jak i cyfrowej), czyli absolwentów kierunków humanistycznych, społecznych, jak i z zakresu nauk ścisłych.

Na publikowaniu współczesnym zdobędziesz kompleksową, systemową i interdyscyplinarną wiedzę na temat:

  • edytorstwa bibliologicznego (społeczny odbiór przekazu kultury realizowany z wykorzystaniem książki jako specyficznego nośnika treści) w powiązaniu z historią, nauką o kulturze, marketingiem i zarządzaniem;
  • współczesnego rynku książki od problemów tworzenia (prace edytorskie, redakcyjne, drukarskie, ilustratorskie), przez rozpowszechnianie (np. działalność księgarska), po kwestie informacyjne i propagandowe (prace pracowników informacji);
  • złożoności powiązań między książką (a także szerzej – publikacjami różnego rodzaju), jej instytucjami i ostatecznymi odbiorcami. Wiedza ta pozwala lepiej rozumieć i kształtować obieg książki i informacji we współczesnym społeczeństwie;
  • rynku wydawniczego (tradycyjnego i cyfrowego) w Polsce.

Nauczysz się:

  • rozwijać wrażliwość i samodzielność badawczą;
  • doskonalić umiejętności warsztatowe zarówno w teoretycznym poznawaniu, jak i praktycznym wykorzystaniu metod i narzędzi z zakresu nauki o komunikacji i mediach.

Będziesz mieć kompetencje do pracy w zawodach wymagających krytycznego myślenia, kreatywności i komunikatywności. Przygotujemy Cię do pracy na rynku wydawniczym, w tym na poziomie zarządzania podmiotami wydawniczymi lub działami / projektami wydawniczymi w instytucjach i organizacjach różnego typu (publicznych, samorządowych, komercyjnych, kulturalnych, edukacyjnych); prowadzenia własnej firmy wydawniczej, a także do pracy badawczej dotyczącej rynku wydawniczego.

Gdzie możesz znaleźć pracę po ukończeniu studiów

Absolwenci kierunku są przygotowani do pracy w instytucjach związanych z rynkiem książki (wydawnictwach, redakcjach, portalach internetowych) oraz w szeroko pojętych instytucjach kultury i edukacji, w bibliotekach, biznesie, administracji, ochronie zdrowia, placówkach naukowych i badawczo- rozwojowych. Zakładają także własne wydawnictwa oraz są samowydawcami.

Czego będziesz się uczyć na studiach

Program studiów obejmuje trzy główne moduły tematyczne:

  1. wiedza o książce,
  2. metodologii badań,
  3. praktyki edytorsko-wydawniczo-księgarskiej.

Zagadnienia te wpisują się we współczesne badania faktograficzne i teoretyczne edytorstwa bibliologicznego, które koncentrują się na:

  • perspektywie funkcjonalnej (skuteczność i trafność zastosowanych rozwiązań z punktu widzenia zamierzonej, ale też rzeczywistej funkcji publikacji);
  • kategoriach estetycznych związanych ze sztuką książki, edytorskim ukształtowaniem poszczególnych typów publikacji oraz graficznym wyposażeniem publikacji;
  • problemach druku i publikowania cyfrowego, cyfrowego przepływu prac, nowych form książki i typów publikacji,
  • zjawiskach i tendencjach zmian współczesnego rynku książki, przemianach organizacyjnych w instytucjach zajmujących się publikowaniem czy też ewolucji zawodów związanych z działalnością wydawniczą.

Stąd większość przedmiotów ma charakter lub kończy się projektem badawczym, a niektóre z nich poprowadzą wysokiej klasy menagerowie z największych firm wydawniczych i księgarskich.

Program obejmuje 920 godzin zajęć. Zdecydowana większość z nich ma charakter praktyczny – są to konwersatoria, warsztaty i zajęcia projektowe prowadzone przez praktyków z branży wydawniczej.

Najważniejszą metodą pracy na publikowaniu współczesnym są konwersatoria i ćwiczenia.

Czy podczas studiów będziesz realizować praktyki

Na publikowaniu współczesnym po pierwszym roku przewidziano 60 godzin praktyk studenckich, które można zrealizować w redakcjach, wydawnictwach, portalach internetowych, księgarniach, w szeroko pojętych instytucjach kultury i edukacji, w bibliotekach, biznesie, administracji, placówkach naukowych i badawczo- rozwojowych.

Czy podczas studiów istnieje możliwość realizacji jednego/kilku semestrów na innej uczelni

Tak, w ramach programów MOST i ERASMUS. Most jest programem krajowym a ERASMUS programem zagranicznym.

Gdzie znajdziesz więcej informacji i programie studiów

Program studiów możesz znaleźć pod tym linkiem

Na publikowaniu współczesnym prężnie działa koło naukowe. Nasi studenci chętnie dzielą się wiedzą o tym, jak się u nas studiuje

Instagram

Post na Facebook'u

Spotify 


Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem polskim

Próg kwalifikacji: 50 pkt

Rekrutacja odbywa się na podstawie oceny z dyplomu i egzaminu pisemnego.

O przyjęcie na studia mogą ubiegać się osoby, które uzyskały dyplom licencjata, magistra, inżyniera lub równoważny na dowolnym kierunku studiów.

Kwalifikacja obejmuje dwa etapy:

1) Punkty za ocenę na dyplomie studiów wyższych (z wagą 40%).

Sposób przeliczania oceny na dyplomie studiów wyższych:

  • ocena celująca albo bardzo dobra – 100 punktów,
  • ocena dobra plus – 80 punktów,
  • ocena dobra – 70 punktów,
  • ocena dostateczna plus – 60 punktów,
  • ocena dostateczna – 50 punktów.

2) Punkty za egzamin pisemny: test kompetencyjny (z wagą 60%).

Sposób przeliczania oceny z egzaminu:

  • 60-55 – 100 punktów,
  • 54-50 – 90 punktów,
  • 49-45 – 80 punktów,
  • 44-40 – 70 punktów,
  • 39-35 – 60 punktów,
  • 34-30 – 50 punktów,
  • 29-0 – 0 punktów – dyskwalifikacja z postępowania rekrutacyjnego.

Egzamin pisemny będzie się koncentrował na zagadnieniach związanych z funkcjonowaniem rynku wydawniczo-księgarskiego, książki tradycyjnej i cyfrowej, działalności wydawniczej i funkcjonowania publikacji w społeczeństwie:

  1. budowa książki tradycyjnej i cyfrowej,
  2. projektowanie, produkcja i recepcja społeczna książek, prasy i innych typów dokumentów tradycyjnych i cyfrowych,
  3. konsekwencje wynalazku druku,
  4. podstawowa terminologia specjalistyczna z zakresu typografii,
  5. elementy makro- i mikrotypografii, edytorskie ukształtowanie poszczególnych typów publikacji,
  6. formaty książek elektronicznych,
  7. segmentacja rynku książki,
  8. największe firmy wydawnicze, dystrybucyjne i księgarskie we współczesnej Polsce,
  9. stan czytelnictwa w Polsce,
  10. zjawiska i tendencje zmian współczesnego rynku książki,
  11. rola mediów społecznościowych w kształtowaniu rynku wydawniczego,
  12. polskie czasopisma i wortale profesjonalne dedykowane rynkowi wydawniczo-księgarskiemu,
  13. specyfika książki w działaniach marketingowych,
  14. publikowanie cyfrowe jako kulturowe i ekonomiczne wyzwanie współczesnego wydawnictwa.

Brak wprowadzenia do systemu IRK oceny z dyplomu lub nieobecność na egzaminie pisemnym dyskwalifikuje kandydata z całości postępowania rekrutacyjnego.

Kandydat może uzyskać z postępowania kwalifikacyjnego maksymalnie 100 pkt.

 

Zasady kwalifikacji dla kandydatów z dyplomem zagranicznym

Obowiązują takie same zasady, jak dla kandydatów z dyplomem uzyskanym w Polsce.
Oceny kandydatów z dyplomem zagranicznym zostaną odpowiednio przeliczone i przyrównane do skali ocen obowiązującej na Uniwersytecie Warszawskim.

 

Sprawdzenie kompetencji kandydatów do studiowania w języku polskim

W przypadku kandydatów z dyplomem uzyskanym za granicą, którzy nie posiadają honorowanego przez UW dokumentu poświadczającego znajomość języka polskiego, znajomość języka polskiego na poziomie B2 zostanie sprawdzona w trakcie egzaminu.
Pozytywny wynik postępowania kwalifikacyjnego w przypadku ww. kandydatów stanowi jednocześnie potwierdzenie ich kompetencji do studiowania w języku polskim na ww. kierunku studiów.

Wymagania dotyczące znajomości języka polskiego. >> Otwórz stronę! <<

 

Terminy

Egzamin pisemny: 17 lipca 2025 r.

Ogłoszenie wyników: 21 lipca 2025 r.

Przyjmowanie dokumentów: 

  • I termin: 23-25 lipca 2025 r.
  • II termin (w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w pierwszym terminie): 28-29 lipca 2025 r.
  • III termin (w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w drugim terminie): 30-31 lipca 2025 r.
  • kolejne terminy wyznaczone przez komisję rekrutacyjną, w przypadku niewypełnienia limitu miejsc w poprzednich terminach

 

Opłaty

Opłata rekrutacyjna (w tym opłaty wnoszone za granicą)

Opłata za wydanie legitymacji studenckiej (ELS)

 

Wymagane dokumenty

Lista dokumentów wymaganych do złożenia w formie papierowej w przypadku zakwalifikowania na studia

 

Dodatkowe informacje

Znajdź nas na mapie: Wydział Dziennikarstwa, Informacji i Bibliologii