• zaloguj się
  • utwórz konto

Rekrutacja na studia podyplomowe od semestru letniego roku akademickiego 2023/2024

zmień rekrutację anuluj wybór

Oferta prezentowana na tej stronie ograniczona jest do wybranej rekrutacji. Jeśli chcesz zobaczyć resztę oferty, wybierz inną rekrutację.

Polski język migowy dla nauczycieli

Szczegóły
Kod SP-PRK-PJMdN
Jednostka organizacyjna Wydział Polonistyki
Forma studiów Niestacjonarne
Poziom kształcenia Podyplomowe
Języki wykładowe polski
Minimalna liczba studentów 28
Limit miejsc 34
Czas trwania 4 semestry
Adres komisji rekrutacyjnej Pracownia Lingwistyki Migowej
Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego
ul. Krakowskie Przedmieście 26/28
00-927 Warszawa
plm@uw.edu.pl
tel. 22 552 08 69
Wymagany dokument
  • Wykształcenie wyższe
  Zadaj pytanie
Obecnie nie trwają zapisy.

(pokaż minione tury)

Studia „Polski język migowy dla nauczycieli” kierowane są do nauczycieli pracujących z uczniami niesłyszącymi, w tym nauczycieli specjalistów (m. in. pedagogów szkolnych, psychologów czy logopedów), zarówno w szkołach specjalnych, jak i ogólnodostępnych.

Obecnie wydziały pedagogiczne umożliwiają jedynie naukę podstaw języka migowego lub – częściej – języka miganego (wizualnego subkodu polszczyzny, którego zrozumienie sprawia wielu Głuchym trudność). Tym samym większość nauczycieli pracujących z niesłyszącymi dziećmi nie potrafi się z nimi efektywnie komunikować, co w istotny sposób wpływa na jakość kształcenia i tym samym szanse edukacyjne i zawodowe Głuchych. Proponowanym rozwiązaniem tego problemu są studia podyplomowe będące intensywnym kursem PJM adresowanym do pracujących z uczniami niesłyszącymi nauczycieli. Jest to program skierowany do osób, które zdobyły już kompetencje specjalistyczne, ale nie potrafią posługiwać się PJM w stopniu umożliwiającym im kontakty z głuchymi na płaszczyźnie zawodowej.

Kandydaci

Kandydatem na studia  może być osoba, która posiada kwalifikację pełną co najmniej na poziomie 7 PRK uzyskaną w systemie szkolnictwa wyższego i nauki (absolwenci studiów II stopnia albo jednolitych studiów magisterskich) oraz jest zatrudniona na stanowisku nauczyciela: w przedszkolu specjalnym dla dzieci niesłyszących lub słabosłyszących; oddziałach specjalnych dla dzieci niesłyszących lub słabosłyszących zorganizowanych w przedszkolach ogólnodostępnych; szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych dla uczniów niesłyszących lub słabosłyszących zorganizowanych w szkołach ogólnodostępnych;  placówkach specjalnych dla dzieci i młodzieży niesłyszących lub słabosłyszących.

Opis Studiów

Program studiów

Program studiów obejmuje praktyczną naukę polskiego języka migowego (lektorat prowadzony wyłącznie przez doświadczonych głuchych lektorów) oraz blok „W świecie Głuchych i ich języków”, na który składają się zajęcia teoretyczne z zakresu lingwistyki migowej (40 godzin), kultury Głuchych (40 godzin) oraz edukacji i kwestii społecznego funkcjonowania Głuchych (80 godzin).

Łączna liczba godzin zajęć – 640 (60 punktów ECTS) w ciągu czterech semestrów zajęć.

 

Nazwa zajęć

Forma zajęć

Liczba godzin zajęć teoretycznych

Liczba godzin zajęć praktycznych

Punkty ECTS

1.

Praktyczna nauka polskiego języka migowego, poziom A1

lektorat

 

120

8

2.

Praktyczna nauka polskiego języka migowego, poziom A2

lektorat

 

120

8

3.

Praktyczna nauka polskiego języka migowego, poziom B1

lektorat

 

120

8

4.

Praktyczna nauka polskiego języka migowego, poziom B2

lektorat

 

120

8

5.

W świecie Głuchych i ich języków – lingwistyka 1, 2, 3, 4

wykład

40

 

8

6.

 

W świecie Głuchych i ich języków – kultura 1, 2. 3, 4

wykład

40

 

8

7.

W świecie Głuchych i ich języków – edukacja i społeczeństwo 1, 2, 3, 4

wykład

80

 

12

 

 

 

160

480

60

Tryb studiów

Studia będą się odbywały w trybie zaocznym. Zjazdy sobotnio-niedzielne, średnio 2 razy w miesiącu.

Zaliczenia

Warunkiem zaliczenia zajęć jest obecność, ocena aktywności i przygotowania do zajęć, egzamin ustny w przypadku lektoratów i test zaliczeniowy w przypadku zajęć teoretycznych.

Warunkiem ukończenia studiów jest uzyskanie wszystkich efektów uczenia się określonych w programie studiów podyplomowych oraz uzyskanie wszystkich punktów ECTS wymaganych do ukończenia studiów podyplomowych.

Absolwenci

Absolwenci  studiów podyplomowych będą łączyć biegłość w PJM (poziom B2 według Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego) ze znajomością kontekstu socjolingwistycznego, wiedzą na temat społeczności, która się tym językiem posługuje, a także podstawowym rozeznaniem w aktach prawnych dotyczących osób niesłyszących i PJM.


Rekrutacja

O przyjęcie na studia mogą ubiegać się absolwenci studiów wyższych drugiego stopnia lub jednolitych magisterskich.

Rekrutacja jest dwuetapowa, składa się z oceny załączonych w IRK dokumentów oraz rozmowy kwalifikacyjnej. Podstawą do kandydowania jest rejestracja w systemie Internetowej Rekrutacji Kandydata (IRK), wypełnienie wymaganych danych oraz dokonanie opłaty rekrutacyjnej w wysokości 85 zł.

Etapy rekrutacji

Podczas I etapu kwalifikacji weryfikuje się:

  • przedstawiony przez kandydata opis doświadczenia zawodowego – wypełniony formularz w systemie IRK;
  • opis projektu wykorzystania w pracy zawodowej znajomości polskiego języka migowego i wiedzy o kulturze  i społeczności Głuchych. Opis powinien liczyć od 2400 do 3600 znaków ze spacjami. Opis należy załączyć w systemie IRK podczas rejestracji.

Ocenie podlega związek między planowaną praktyką dydaktyczną kandydata a efektami uczenia się zdefiniowanymi dla programu studiów podyplomowych. Kandydaci podchodzący do I etapu kwalifikacji oceniani są w skali od 0 do 10 punktów, próg kwalifikacyjny wynosi 6 punktów.

Na podstawie wyników I etapu kwalifikacji sporządzany jest ranking kandydatów, przy czym:

  • w pierwszej części rankingu zamieszcza się nazwiska kandydatów posiadających kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w:przedszkolach specjalnych dla dzieci niesłyszących lub słabosłyszących;
  1. oddziałach specjalnych dla dzieci niesłyszących lub słabosłyszących zorganizowanych w przedszkolach ogólnodostępnych;
  2. szkołach specjalnych i oddziałach specjalnych dla uczniów niesłyszących lub słabosłyszących zorganizowanych w szkołach ogólnodostępnych;
  3. placówkach specjalnych dla dzieci i młodzieży niesłyszących lub słabosłyszących;
  • w drugiej części rankingu zamieszcza się nazwiska kandydatów posiadających kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w przedszkolu ogólnodostępnym lub integracyjnym albo szkole ogólnodostępnej lub integracyjnej i prowadzą zajęcia z dziećmi i młodzieżą niesłyszącymi lub słabosłyszącymi na stanowisku:
  1. pedagoga specjalnego;
  2. psychologa szkolnego;
  3. terapeuty pedagogicznego;
  4. logopedy;
  5. dodatkowo zatrudnionego nauczyciela posiadającego kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej w celu współorganizowania kształcenia integracyjnego lub kształcenia uczniów niepełnosprawnych w oddziale ogólnodostępnym (zgodnie z § 7 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym; Dz. U. z 2020 r. poz. 1309).

II etapem rekrutacji jest rozmowa kwalifikacyjna.

Do udziału w II etapie rekrutacji kandydaci są zapraszani do momentu wyczerpania limitu przyjęć na studia podyplomowe. Na rozmowę (wg zajmowanej pozycji) zaprasza się kandydatów z pierwszej części rankingu, którzy uzyskali od 6 do 10 punktów. W przypadku niewyczerpania limitu przyjęć przez kandydatów z pierwszej części rankingu zaprasza się na rozmowę (wg zajmowanej pozycji) kandydatów z drugiej części rankingu, którzy uzyskali od 6 do 10 punktów.
Punktem wyjścia rozmowy kwalifikacyjnej jest opis doświadczenia zawodowego oraz projekt wykorzystania PJM i innych kompetencji nabytych w trakcie studiów w pracy zawodowej.

W rozmowie kwalifikacyjnej ocenie podlegać będzie:

  • sposób i zakres ustosunkowania się kandydata do wątpliwości i zastrzeżeń komisji dotyczących przesłanego projektu wykorzystania w pracy nauczycielskiej PJM i innych kompetencji uwzględnionych w programie studiów podyplomowych (w skali od 0 do 10 punktów);
  • stopień znajomości polskiego języka migowego (0 do 5 punktów).

Osoby podchodzące do II etapu kwalifikacji oceniane są w skali od 0 do 15 punktów, próg kwalifikacyjny wynosi 8 punktów.
Listę kandydatów zakwalifikowanych do składania dokumentów ustala się na podstawie wyników osiągniętych podczas II etapu kwalifikacji.

Wymagane dokumenty

Kandydaci składają następujące dokumenty:

  • podanie o przyjęcie na studia (wydrukowane z systemu IRK);
  • oryginał lub uwierzytelniony odpis dyplomu ukończenia studiów wyższych II stopnia albo jednolitych magisterskich w celu sporządzenia kopii i poświadczenia jej zgodności z oryginałem lub uwierzytelnionym odpisem albo oryginał zaświadczenia o ukończeniu studiów zawierający informacje o poziomie, kierunku i profilu studiów, uzyskanym tytule zawodowym oraz słownie określonym wyniku ukończenia studiów wraz z oświadczeniem kandydata, w którym zobowiązuje się on do przedstawienia oryginału lub uwierzytelnionego odpisu dyplomu ukończenia studiów wyższych w ciągu 30 dni od jego wydania, pod rygorem skreślenia z listy studentów;
  • dokumenty poświadczające posiadane kwalifikacje zawodowe i uprawnienia pedagogiczne w celu sporządzenia kopii i poświadczenia ich zgodności z oryginałem;
  • dokument poświadczający informacje o aktualnym zatrudnieniu, np. zaświadczenia wydanego przez dyrektora przedszkola, szkoły lub placówki.

Dokumenty można składać:

  • osobiście: w sekretariacie Instytutu Języka Polskiego Gmach Wydziału Polonistyki, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28, 00-927 Warszawa, 2 piętro, gabinet 36, poniedziałek – piątek w godzinach 10.00-15.00;:
  • pocztą na adres:
    Katedra Językoznawstwa Ogólnego, Migowego i Bałtystyki

    Wydział Polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego
    ul. Krakowskie Przedmieście 26/28
    00-927 Warszawa
    z dopiskiem „studia podyplomowe Polski język migowy dla nauczycieli” (decyduje data stempla pocztowego).

Terminy

Termin rejestracji w systemie IRK: od 12.03.2024 r. do 14.03.2024 r.

Termin wniesienia opłaty rekrutacyjnej: do 15.03.2024 r.

Termin ogłoszenia wyników I etapu rekrutacji: 20.03.2024 r.

Terminy II etapu kwalifikacji:

  1. termin I tury rozmów kwalifikacyjnych: od 23.03.2024 r. do 24.03.2024 r.;
  2. termin ogłoszenie wyników I tury rozmów kwalifikacyjnych i decyzji dotyczącej ewentualnego uruchomienia II tury rozmów: 25.03.2024 r.

Składanie dokumentów dla I tury: od 25.03.2024 r. do 27.03.2024 r.

 

W przypadku niewypełnienia limitu miejsc w I turze II etapu rekrutacji zostanie uruchomiona II tura II etapu rekrutacji wg harmonogramu:

  1. termin II tury rozmów kwalifikacyjnych: 28.03.2024 r.;
  2. termin ogłoszenia wyników II tury rozmów: 29.03.2024 r

Składanie dokumentów dla II tury: od 2.04.2024 r. do 5.04.2024 r.

Czesne

Studia są finansowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej – bezpłatne dla uczestników.